Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Frågor ang. rensning av oljesil B2x5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Frågor ang. rensning av oljesil B2x5

    Hallå!

    Har köpt mig en SAAB (igen... En 2.3t av 2003 årsmodell 13000 mil).
    Uppgradera vevhusventilationen och i samband med en storservice så demonterade jag även ventilkåpan för att byta packningen (Fuktade lite "på det där vanliga stället...")

    Det var rätt mycket oljejox på väggen ovanför kamkedjan vilket tyvärr pekar på att det ser ännu värre ut i tråget / Motorn vad jag förstått. Tänkte att jag skulle utnyttja julledigheten till att ta ner oljetråget och rengöra det men har lite frågor...

    1. Vet att jag ska använda Anaerob (stavas det så?) flänstätning till att täta tråget. Någon som har förslag på en billig och tillräckligt bra variant? (Kommer förhoppningsvis bara ta ner tråget en gång...)
    2. Bör man byta oljepickupen eller duger det att rengöra? Om ja vet någon vilket artikelnummer den "rätta har"?
    3. Har för mig att det var några O-ringar som skulle bytas också (3?) vilka var dessa och är det någon som har artikelnummer till detta?
    4. Jag bor i Västerås och man får inte beställa delar över disk längre på Björkmans bil. Någon som vet var man kan beställa saabdelar över disk i omnejden?
    5. Är det någon ide att byta vevlager när man har tråget nere? Kan man ens det? (Anledningen är nämligen att något vevlager troligen pajade på min förra SAAB och jag skulle vilja göra detta för att stilla min oro samt försöka lära mig något nytt...)
    6. Kan man demontera vevaxeln och ta ur kolvarna och byta / reparera kolvringar eller är det bara onödigt/svårt/omöjligt?

    Pengar är egentligen inget problem i den aspekten att jag betalar gärna några korvören extra för t ex en ny oljesil om den nya är "bättre", men jag har heller ingen fetisch att kasta pengar i sjön.

    Tack på förhand och är någon av frågorna för korkade så försök ändå svara lite hyggligt tack

    MVH

    John

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    ".....man får inte beställa delar över disk längre på Björkmans bil"
    Hur bär man sig då åt för att köpa reservdelar hos Björkmans bil?

    Vevlager är inga problem att byta när man har tråget nere och motorn i bilen. Visserligen är det väl litet av en överkurs med en motor som inte haft problem med vevlagren och bara gått 13000 mil men att mäta upp lagerspelen med Plastigauge är aldrig fel. Och så känns det ju bra att veta att lagerspelen är bra. Mekonomen kan beställa hem Plastigauge.
    http://plastigauge.co.uk/
    https://www.google.se/search?q=plast...w=1217&bih=762

    Att ta ur vevaxeln är däremot ett så stort jobb att det är enklare att först plocka ur motorn ur bilen. För att vevaxeln skall kunna tas bort måste transmissionskåpan, växellådan och svänghjulet först demonteras. Skall dessutom kolvarna plockas bort måste även topplocket demonteras eftersom kolvarna bara kan dras ur uppåt.

    Jag gjorde bara rent min oljesil/pickup. Fast den var inte alls speciellt smutsig så vad som bör göras med en genomskitig sil får andra svara på.

    Per L
    Senast redigerat av Per L den 2014-12-23 klockan 09:47.

  3. #3
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 338
    Medlem#
    8644
    Sen vad gäller flänstätningen så har jag personligen använt tre olika, och alla har ju fungerat klanderfritt.

    De jag använt är:

    Saabs egna (ser ut som kladdig hallonsylt)
    Loctite 574
    Biltemas röda högtemp-silikon (Artn: 364813)


    För övrigt finns inga korkade frågor. Frågar man inte så lär man sig inte, så enkelt är det

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154
    Tack för input angående flänstätningen. Då kör jag nog på biltemas alternativ. Skippar att plocka ur kolvarna då jag vill minas att demontera toppen var ett jävla bök. Samt att jag lyssnar på er visdom angående overkill att peta på vevlagrena. Får bli en kvick koll i tråget bara.

    Angående björkmans bil västerås så beställef man delarna via epost och hämtar dom sen i butiken. Vilket låter jävligt bra. Problemet är ju bara att alla människor i världen inte sitter på WIS (som jag t. ex.)så jag kan inte se sprängskisser hemma eller artikelnr... Idiotiskt.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Jag uttryckte mig nog litet luddigt! Jag tycker att det kanske är overkill att mäta upp lagerspelen. Att byta lagren kan väl vara bra när man ändå gjort jobbet att komma åt dem.

    Du har inte WIS (Workshop Information System)! Men varför skaffar du den då inte. Den är ju ovärderlig när man mekar själv. Och skall du se sprängskisser och art.nr så behöver du EPC (Electronic Parts Catalogue) också.
    Google är en bra början för att ta reda på hur man skaffar dem!

    Enda problemet är om du har en 64-bitarsdator (jag kör 64-bits WIN 8.1). Då behöver du installera tex WMware Player och i den lägga in ett 32-bitars operativsystem (jag kör med ett gammalt WIN XP). Först då kan du installera WIS och EPC. I mitt fall ligger dom i mitt 32-bitars WIN XP. Och så ser man till att WIN XP aldrig kan komma åt nätet. Då slipper man ha antivirusprogram etc (i WMware) och inte heller gör det något att Microsoft slutat säkerhetsuppdatera WIN XP.

    Per L

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154
    Nu har jag fått ner oljesilen. För den som funderar på om man klarar av det själv kan jag meddela att det för mig som händig men orutinerad hemmekaniker tog c.a 4 timmar i farsgubbens enkla garage. Man hade kunna gjort det betydligt fortare än så om man hade haft lite koll på var (snurr)gubben hade sina verktyg och om man hade haft lite mer utrymme i garaget vid lyftandet av bilen.

    Hade lite problem att få loss sumpen (Vågade inte bända avgasröret så mycket till en början och hade missat att det var två lambdasonder...) men det gick över förväntan enkelt.

    När jag väl lyckats få ner skiten såg det ut såhär i tråget (Se bifogade filer...Och kommentera gärna om det ser bra eller dåligt ut, jag har ingen aning!)
    Bör jag spränga motorn med en dynamitgubbe eller har jag lyckats göra detta i tid?

    Ytterligare undrar jag:
    1. Bör jag byta oljesil till en helt ny? (Är det en ny modell/Kan man få den gamla tillräckligt ren o.s.v.?)
    2. Jag tycker mig ha läst att tre stycken "O-ringar" ska bytas i samband med rensning. Vilka är dessa och var sitter de? (Jag tycker mig bara se en O ring som tätar silen mot tråget)

    MVH

    John - Gott nytt år!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    70
    Citat Ursprungligen postat av Fp730a Visa inlägg
    När jag väl lyckats få ner skiten såg det ut såhär i tråget (Se bifogade filer...Och kommentera gärna om det ser bra eller dåligt ut, jag har ingen aning!)
    Bör jag spränga motorn med en dynamitgubbe eller har jag lyckats göra detta i tid?!
    Nyfiken på svar. Har själv en 9-3 som jag kommer byta ventilkåpspackning på om några dagar och är lite ängslig inför att mötas av massor av ”sludge”.
    Saab 9-3 Classic SE 2002, 2,0T 150 hk

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154
    Citat Ursprungligen postat av Radare Visa inlägg
    Nyfiken på svar. Har själv en 9-3 som jag kommer byta ventilkåpspackning på om några dagar och är lite ängslig inför att mötas av massor av ”sludge”.
    Jag fick ett svar på ett annat forum (Flashback...) att mitt tråg var normalskitigt... Så ifall ingen svarar här har "vi" det svaret att gå på.

    Men vad jag förstått är det inte helt säkert att besiktiga under ventilkåpan då skicket på oljesilen i tråget kan skilja sig markant både i positiv och negativ bemärkelse... Så min rekommendation är att ta ner oljetråget då det faktiskt var jäkligt enkelt med en Haynesbok alternativt m.h.a. dessa två trådar:

    http://saabworld.net/f29/saab-9-5-oi...heck-sludge-7/
    http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...o.asp?nsteps=4

    Det som tar lite tid är att skruva lös vissa av bultarna, men se det som terapi! :-)

    p.s.
    Min ventilkåpa satt som f*n (Alltså verkligen som fan). Jag slog på den med en gummiklubba (Ganska hårt) jag ryckte och slet men den satt ändå riktigt jäkla hårt, det jag då gjorde var att googla (Tack för det internet) och där fick jag tips om att man kan använda en spackelspade för att gå runt packningen och på så vis lossa den -Fungerade utmärkt! Antagligen förstör man packningen, men för min del spelade det ingen roll då jag hatar att sätta tillbaka gamla packningar...
    d.s.

    p.s.s.

    Jag kommer beställa dessa o-ringar till min bil, är det rätt?

    * 91 38 009

    * 91 37 993 x2.

    d.s.s.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    70
    Vilka bra länkar. Tack! :-)
    Senast redigerat av Moderator den 2021-03-22 klockan 16:54. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 Classic SE 2002, 2,0T 150 hk

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Måste packning bytas till oljesil B2x5
    Av Raysed i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-04-07, 20:52
  2. Frågor om ram- och vevlager B2x5
    Av gnodan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2018-06-14, 08:48
  3. Dimensioner på o-ringar till tråg/oljesil? B2x5
    Av snaabforce i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-03-08, 21:36
  4. Total rensning av gammal olja. hur? B2x5
    Av Heuschmid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 15:24
  5. Tät oljesil
    Av magr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-24, 18:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •