Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: För varmt i bilen OG9-5

  1. #1

    För varmt i bilen OG9-5

    Hej!

    Jag har en saab 9-5 07:a

    Nu har värmen i bilen börjat spöka. Fungerar som det ska till och från men ibland maxar den full värme och det går bara att sänka genom att köra på low eller öppna fönsterna. Fanns inga felkoder i ac'en när jag läste av dem med min op-com. I min andra saab 9-5'a som är årsmodell 2001 kan man ju köra auto+"ac off"knappen för att kalibrera. Hur kalibrerar man saabarnas ac efter 2006?

    Är det några som har tips på vad som kan vara fel? Sökte i forumet men hittar bara tips på modellerna innan 2006...

    Kan bli bastuliknande effekter då vi ska åka till sälen från linköping om två veckor...

    Mvh Sebastian

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av sebastianand Visa inlägg
    Hej!

    Jag har en saab 9-5 07:a

    Nu har värmen i bilen börjat spöka. Fungerar som det ska till och från men ibland maxar den full värme och det går bara att sänka genom att köra på low eller öppna fönsterna. Fanns inga felkoder i ac'en när jag läste av dem med min op-com. I min andra saab 9-5'a som är årsmodell 2001 kan man ju köra auto+"ac off"knappen för att kalibrera. Hur kalibrerar man saabarnas ac efter 2006?

    Är det några som har tips på vad som kan vara fel? Sökte i forumet men hittar bara tips på modellerna innan 2006...

    Kan bli bastuliknande effekter då vi ska åka till sälen från linköping om två veckor...

    Mvh Sebastian
    Den kortsiktiga lösningen är att ställa värmen på "hi" och sedan reglera med fläkten (lite fläkt = mindre värme).

    Det som annars brukar ge upphov till den typen av fel är trasig tempmätare (antingen för ytterluft eller kupémätaren). Om bilen tror att det är -40 ute och/eller -10 i kupén kommer den att brassa på för fullt för att uppnå de +20 du ställt in.

    Ett enkelt test: vad visar SID för yttertemperatur?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900
    "Tempmätare" =ute tempgivare sitter monterad längstfram i fronten under nummer skylten
    Finns två modelller kostar ca150kr ny
    Om det är det som felar...
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Innetempgivaren sitter uppe vid backspegeln.
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Jag har drabbats av det här felet med. Sjukt irriterande!

    Man måste verkligen ha på max kyla för att det inte ska bli en bastu i bilen

    Min yttertempmätare verkar stämma. Kan man mäta upp givaren i bilen på nåt sätt? Har ej tech2.

    Gäller en 07a 9-5 i mitt fall med...

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167

    Klart det går
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-11-16 klockan 23:32.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Herman:

    Jag lyckades med det där. Men det står ju bara påbörjad o så försvinner det efter några sek. Betyder det att det är klart?

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hej Anders

    Förmodligen så kommer ev. fel att visas. Min ACC funkar och jag ser inget mer än att den startar (Och för de som inte listat ut hur man tvingar en kalibrering så trycker man i mitten på de 2 tempvreden "Auto" och "REC" recirkulation samtidigt och då skall displayen visa som ovanstående bild.) Kalibreringen tar ca 20s

    Och Manuell kalibrering måste ske om stegmotorer bytts ut, demonterats eller om positionen av spjällen ändrats. Då batteriet varit bortkopplat måste också kalibrering utföras.
    TECH2 kan visa temperaturer på hö/vä sida, spjällens läge och t.o.m hur varm du är i baken där du sitter
    och du vet ju hur...
    Om felet är intermittent blir ju felsökningen lite svårare och då skulle jag kontrollera kablage och temp.givare i första hand alt. byta billiga komponenter.

    För Sebastian så tror jag att TECH2 kommer att vara till stor hjälp. Du kanske passerar Maptun i Örebro om du inte lyckats lösa problemet innan dess.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-11-17 klockan 22:37.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    batteriet har varit bortkopplat. Dock ingen skillnad nu efter kalibrering...

    blir nog att testa med en annan givare då..

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Ok nu har jag provat med 2 olika tempgivare i kupén, och yttertempmätaren visar rätt i displayen.. Kalibrering hjälper inte heller...

    Vad ska jag testa här näst? RIKTIGT irriterande fel.. Man sitter inne o svettas ihjäl, så får man sätta den på low och då immar det igen och man börjar frysa... SUCK

  11. #11
    Grundladd Trailers avatar
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Sjöbo
    Inlägg
    269
    Läs ut felkoder.
    Saab 9-5 2.3t -04 Vector, Uppgraderad med TD04-15


  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163
    Som Trailer säger, läs ut ev felkoder med en Tech2. Annars är ACC-enheten en kandidat...
    /Johan

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Igår lästes felkoderna ut med tech 2. hade inga.

    Det här felet uppkommer bara när det är minusgrader ute. Vid plugrader verkar allt fundera som det ska.


    Både innegivaren, utegivare och den där lilla bollen vid rutan verkade fungera när vi kollade i tech2 och jämförde med en termometer. När vi ställde det högra vredet i bilen på 22 grader visade temperaturen vid mittspjällen och högerspjällen 35 grader i tech2 när det med termometer var 19-22. Vet inte hur mycket man kan lita på det där, för i den andra bilen vi provade som inte har något "fel" stod det -27 ur ett spjäll. O jag vet inte heller om det är den "faktiska temperaturen" den tror det är, eller om det är den temperaturen den vill uppnå.

    Nu när det är sommar är kan jag alltså inte riktigt få fram det där felet, utan det blir nog till hösten igen. Frågan är, vad provar jag härnäst?
    Senast redigerat av Anders1984 den 2016-04-26 klockan 11:53.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    ACC'n i Saab strävar efter att nå den temperatur du ställer in som upplevd temperatur, dvs 20C vid mulet och kallt ute resp. varmt och full sol kan resultera i annat än prick 20C
    Den lilla bollen mäter väl solinstrålningen t.ex.
    Och minns jag inte fel kan man offsetförskjuta utifall "kunden klagar"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    jo men en liten ledtråd är ju att det bara inträffar när det är minus ute. Nu på sommarn fungerar det rätt bra, kan använda mig av hela reglaget och får det behagligt i bilen, men så fort det blir minus ute så fungerar bara det allra kallaste läget. Alla de andra lägena ger maxvärme. :/

  16. #16
    Ytterligare ett alternativ är att flytta dit värmen finns... problemet borde försvinna då.

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hmm, byta bil med Matsaki?

    Men halva nöjet är ju att faktiskt lösa problemet.
    Och det borde gå att framkalla på sommaren också genom simulering, t.ex. att ge värden för minusgrader för utetempen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Absolut! Kylspray..

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag tänkte potentiometer men kylspray är ju enklare vid korta tester
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Anders1984 Visa inlägg
    - Nu när det är sommar är kan jag alltså inte riktigt få fram det där felet, utan det blir nog till hösten igen. Frågan är, vad provar jag härnäst?

    Citat Ursprungligen postat av Anders1984 Visa inlägg
    - Min yttertempmätare verkar stämma. Kan man mäta upp givaren i bilen på nåt sätt?
    Se post #5 for måling av giveren: http://forum.saabturboclub.com/showt...highlight=kohm

    Jeg tror likevel at den gir korrekte verdier, ettersom SID viser temperaturer som er slik du forventer.

    Temperaturgiveren for uteluft er koblet (direkte) til SID, som omsetter spenningen fra giveren til oC, som så settes ut på buss som dette. I ACC blir temperaturen "bearbeidet", og da er jo én mulighet at noe går galt pga. programmering, kanskje ifm. "signskifte" fra + til -. Er det ved en bestemt minustemperatur dette fenomenet oppstår? I så tilfelle kunne du koble av pluggen til giveren og sette inn en motstand i hunnkontakten der, med en høyere verdi tilsvarende den utetemperatur du vet ved vilken fenomenet oppstår.

    Kjenner du til om det var gjort noen (program-) endringer i bilen i forkant av at dette oppstod?

    Når dette skjer, er det da tilstede både når bilen er (gjennom-)kald, i motorrom og kupé, og -varm? Jeg tenker da på dette med kontaktsvikt (glapp) eller elektronikk som begge kan påvirkes av varme-/kuldevariasjon. I tilfelle du prøver å simulere "kulde" med motstand i pluggen, og dette frembringer fenomenet umiddelbart, er vel kanskje en "bug" i ACC-programmet den mest sannsynlige årsaken (?). I så tilfelle kan kanskje reservedelsprogrammering være noe å tenke på.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Blir riktigt varmt i bilen 9000
    Av ErikssonR i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 13:11
  2. Grymt varmt i bilen
    Av Micke.P i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-05-19, 23:39
  3. Bilen går mycket sämmre nu ner det är varmt ute! HITTADE FEL
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 10:20
  4. Bilen startar jättebra när det är kallt, inte när det..varmt
    Av putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-09, 16:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •