Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hvor mange HK og NM anbefales.

  1. #1
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886

    Hvor mange HK og NM anbefales.

    Hei.

    Har byttet ut diverse deler på min 9-5 Estate, 2000 mod. 2 liter turbo.


    Røde dyser (fra 2.3l)

    2.5" halvsats eksos, fra kat. og ut.

    Snorkel fra en diesel bil.

    Aluminium intercooler fra KL Racing.

    Cobra insugsrør.

    TD04-15 turbo.

    Montert nytt cluth sett til en 2.3l Aero, som er kjøpt av Maptun.


    Byttet ut samtlige vann og innsugsslanger, og de fleste vakumslanger.

    Bilstein B8 dempere med eibach fjærer.


    Bildet er tatt i sommer, og før jeg hadde montert inn Cobra røret.




    Motoren har gått 255T, men går meget pent. Så spørsmålet er hvor mye HK og NM det anbefales og ta ut av motoren.




    Ellers må jeg si meg meget fornøyd med bilen





    Mvh
    Bent
    Senast redigerat av Positiv den 2015-01-09 klockan 12:28.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286
    Om du skal trimme seriøst bør du vel slenge inn T5-stempler.
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  3. #3
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei Dag.

    Videre utvikling av motoren kommer etter hvert, men ut i fra hvordan den fremstår i dag, hvor mye Hk og Nm er fornuftig og ta ut.


    Mvh
    Bent

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Det virker som et steg 3 kanskje skulle kunne gi deg hva du vil ha,skal du gå enda lengre behöver du "intercooler" osv o tillägg til hva du har satt i nå..

    Om du hadde ca. 150/185hk 240nm til å begynner vil jeg tippe på at du lander på ca. 270-290hk/370-390km

    Kommer såklart på leverantör av trimmet,sjekk ut f.eks maptun eller nordic der står det akkurat hva du MÅ ha for å få valgt trim steg

    Selv kjörer jeg rundt med "bare" steg 1 Biopower 240hk/360nm ganske stor forskjell fra orginal så du kommer til å få en racer for å sammenligne!

    PS. Mobiltastaturet vil jeg skal skrive svensk så derfor det blir mye feilmen du kanskje skjönner alikevel

  5. #5
    Det här blir på svenska, hoppas det går bra..

    Är din nya koppling (clutch) till en vanlig 2.3 eller till Aero? Om du ändå ska byta, och har tänkt trimma så ska du ju ha en Aero koppling, den som är till 2.3 185hk är lika klen som den du har nu. Men det visste du kanske redan?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei Kingback.

    Forstår riks svensk, mer eller mindere like godt som norsk, så det går fint

    Clutch`en er til en Aero. Ble til at jeg kjøpte en slik, da bilen skal trimmes med trim sett fra Maptun. Har montert inn større intercoler i aluminium, fra Kl-Racing. Og takk til dine forslag til antall hk/nm Kenny.

    Har allerede kjøpt inn trim enheten, men ønsker og høre hva Dere som har god erfaring med trimming, vil anbefale. Er min første bil med turbo, så er selv meget grønn på emnet.

    En annen ting. Om Dere har problemer med og forstå min norska, ska jag heller skriva på svenska. Med det vil inte bli så bra.


    Mvh
    Bent

  7. #7
    Hej Bent,

    Det är inga problem att förstå din norska, det är bara trevligt.

    Det är bra att du har köpt Aero kopplingen, den ska klara minst 450 Nm så du kan trimma rätt mycket

    Några tankar kring trimning:

    - Med original downpipe och katalysator är 270-280 hk absolut max. Det är dåligt flöde i originaldelarna och det innebär höga avgastemperaturer och därmed hög temperatur i turbinhuset på turbon, vilket är dåligt för turbons livslängd.
    - Med 3" downpipe och metallisk race katalysator får man lägre temperaturer och dessutom försvinner turbolag nästan helt. En ferrita 3" DP funkar till över 400 hk
    - Den svagaste komponenten i motorn är kolvarna (stempler?), man brukar säga att 300 hk är absolut max om man vill undvika spruckna kolvar.
    - Det finns många fördelar med att köra på E85 i en trimmad turbomotor, viktigaste skillnaden är det högre oktantalet som gör att motorskadliga spikningar kan undvikas.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei igjen Kingback.

    Da fikk jeg svar på mine spørsmål, av deg. takk Ser den delen med og montere sports kat, og 3" down pipe, og vil anskaffe de delene etter hvert. Men uansett vil 280 hk være godt nok.

    Det har seg så at jeg kjøpte tuning enheten fra Maptun for en mnd. siden, men har ikke koblet den opp enda da clutch`en er slitt. Men på nyåret blir den skiftet, og da skal programmet fra maptun innstaleres. Ga infoen som gitt tidligere i tråden til Fredrik Åberget hos Maptun, om hva som er gjort med motoren. Og da mente han det var riktig med 255hk og 360nm. (som han solgte til meg) Men kjøpte clutch`en av han senere, og da mente han at Nm kunne økes noe. Så skal kontakte han igjen, før trimprogrammet skal legges inn. Men er det da en ide og be han sende meg programmet for 270/280hk.

    Er vel vanskelig for deg og anbefale noe konkret, da du ikke kjenner til hvilken tilstand motoren er i, eller vet hvordan mitt kjøremønster er Får vel ta en ny prat med Fredrik, så får vi se hva det blir til.


    Mvh
    Bent

  9. #9
    Du är i goda händer, Fredrik vet vad han talar om när det gäller tuning av Saab

    Du kan ju fundera på om du vill ha BioPower, jag vill iallafall aldrig mer köra på bensin..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Att hitta E85 i Norge är dock inte helt lätt.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Att hitta E85 i Norge är dock inte helt lätt.
    Aha, det visste jag inte..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Skal ta en prat med Fredrik på nyåret, så får vi se hva det blir til Det er kun Statoil som fører E85 i Norge, og det skal være 17 stasjoner på landsbasis.

    Her er en link over hvor stasjonene ligger, om man skulle ta seg en tur over grensen og ønsker bioetanol på tanken

    http://www.statoil.no/no_NO/pg133407...8kstasjon.html

    Når du kommer til linken, tar man og veer av for statoilstasjon og trykk så på avansert søk, og så V av på bioetanol E85, og så trykker man på søk stasjon. Så kommer stasjonene som fører E85 opp i Norge.


    Mvh
    Bent

  13. #13
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 904
    Medlem#
    12886
    Hei

    Har snakket med Fredrik. og ut i fra oppsatsen jeg har, blir det 255 Hk og 400 Nm. Som blir hevet til 270 Hk og 440 Nm, etter at jeg har fått montert 3" down pipe med sports kat.


    Mvh
    Bent

Liknande ämnen

  1. Hvor kan man se om det er økonomiske heftelser på bil?
    Av HansWF i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-05-19, 20:38
  2. Airflow - hvor kan jeg finde ?
    Av Rune(Danmark) i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-18, 16:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •