Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Dragkrok NG9-3 XWD

  1. #1

    Dragkrok NG9-3 XWD

    Hej!

    Kunde man få en 9-3 Aero XWD V6 280hp 2009 med eLSD som tillval ? I så fall ,får man sätta dragkrok på denna bil ? Jag vet att Turbo X inte är godkänd för dragkrok.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Finns numera dragkrok speciellt framtagen för Turbo X:en... därmed funkar den även på en Aero XWD med eLSD...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-24 klockan 11:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Vara, Västra götalands län
    Inlägg
    175

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Jag tror inte det har med eLSD:n att göra att Turbo X inte får utrustas med drag. Det har mer med det att Turbo X inte har moment begränsningar på de lägre växlarna som gör att den inte får utrustas med drag.
    Hälsningar Ola
    *******************************************
    SAAB 9-3 Aero SportCombi 2.0T BioPower XWD -10

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Stämmer bra. Den nya kroken som finns är framtagen för att klara det moment som Turbo X:en har (eller hur man nu ska uttrycka sig) pga avsaknad av momentbegränsning på lägre växlar.

    Dock hade jag fått för mig att detta även gällde Aero XWD med eLSD, men det kan vara helt fel från min sida...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-24 klockan 11:51. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Aeron har begränsning på dom lägre växlarna o är därför godkänd med drag så de ska inte va några problem att montera drag.

    /F
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-24 klockan 11:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Tyvärr är ju utbudet av 9-3 XWD V6 från 2009 kanska tunnt, sen att hitta en med eLSD är väl ännu svårare.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Lär vara lättare att hitta en Turbo X... och som sagt så får man ju nu ha dragkrok även på den... Dock en specialare som är lite dyrare än den normala...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-24 klockan 11:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Citat Ursprungligen postat av Ola 146
    Jag tror inte det har med eLSD:n att göra att Turbo X inte får utrustas med drag. Det har mer med det att Turbo X inte har moment begränsningar på de lägre växlarna som gör att den inte får utrustas med drag.
    Stämmer bra. Den nya kroken som finns är framtagen för att klara det moment som Turbo X:en har (eller hur man nu ska uttrycka sig) pga avsaknad av momentbegränsning på lägre växlar.

    Dock hade jag fått för mig att detta även gällde Aero XWD med eLSD, men det kan vara helt fel från min sida...
    Nej kroken i sig är inte tillverkad för det, man programmerar däremot om mjukvaran med Tech 2 för att undvika höga momenttoppar s.k. take off torque. Mjukvaran man använder sig av är från 9-3 Aero V6 automat, även för manuella.

    Kroken kostar ungefär 4700 exkl montering + programmering.

    mvh marre

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Ok, vad jag har hört så är det i alla fall en annan krok för Turbo X:erna som har tagist fram. Den kostar en bra slant till gämfört med den vanliga... Och som du säger så programerar man om styrboxen, men jag tror endast det gällde manuell... Tror inte det var tal om det på min automat jag hade då jag ev. hade funderingar på att sätta dit en krok...
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-24 klockan 11:52. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  10. #10

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Menar ni att en Turbo X går att besiktiga med detta nya drag. Jag trodde det var kört i och med att bilen inte var godkänd för drag från början.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Hej! Ja det går att besikta turbo-x med drag nu. Vi på saab har fått ett mail från trollhättan för att kunna ordna detta med både beställning/montering/besiktning.

    ps: kroken är godkänd för 1600kg

    mvh marre
    Senast redigerat av Moderator den 2024-02-24 klockan 11:53. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Saabs hemstad.
    Inlägg
    76

    Re: Dragkrok 9-3 Aero V6 XWD 2009

    Igen som har någon bild på TurboX med avtagbart drag? Vill gärna se hur detta ser ut innan jag betäller, då de jag pratade med på ANA inte visste hur det kommer att se ut. Behövs det göras åverkan på stötfångaren, som sedan blir synligt bakifrån?
    9-3 TurboX -08 310hk/475nm. Maptun.
    9-3 Aero Cab -04. 235hk/375nm. TrollSpeed.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501

    Dragkrok NG9-3 XWD

    Hej!
    Hoppas det blir i rätt forumsdel nu, men frågan gäller dragkrok på en 9-3 Aero V6 XWD med eLSD från 2010

    Kan jag montera vilken dragkrok som helst på denna? Bilen är ju snarlik en riktig Turbo X om man bortser från momentbegränsningen i mjukvaran.
    Har läst lite om att det inte varar att montera dragkrok hur som helst på en XWD, men jag tror att det blandas ihop med Turbo X:en va?

    Jag har tänkt att montera en avtagbar krok från Bosal då den verkar vara minst synlig i avtagbartläge.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    XWD har väl inga begränsningar utan det är bara TurboX som har det.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    501
    Beställde en idag 😃

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Olika Dragkrokar till ng9-3 SC med och utan XWD

    Hej

    Har en ng9-3 SC med XWD, MY 2010. Vill byta från fast till avtagbart drag. Finns t.ex. Brink/Thule 449300 men det listas som "ej för XWD"

    Är det någon som vet vad detta beror på? Är det skillnad på infästningsmåtten i karossen? Naturligtvis är skillnad på SS och SC. Kombin
    är något längre så infästningspunkterna har andra mått. Förstår dock inte hur XWD påverkar draget.

    NÃ¥gon kluring som vet?
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Nu minns jag inte vad en "vanlig" XWD hade för krok från fabrik, men jag vet att 9-3X har en annan krok (oavsett bensin=XWD eller Diesel=FWD), och antar att det är pga att de bilarna är högre och att man vill ha kulan på samma avstånd från marken som för övriga.

    Det kan vara så att Thule inte vet att det är skillnad på XWD och X trots att man leverat krokar till just 9-3X som OEM.

    Vad säger typskylten på din bil idag? Jag gissar på ett Saab Original/Bosal drag. Kan du läsa av artikelnummer?
    Senast redigerat av Hyvens den 2024-02-28 klockan 08:48.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    enligt epc så har xwd ett thule drag. Lika som i den här tråden: http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-3X-TTiD-FWD
    Sen får man ju tänka på att olika modeller kan vara typade med olika vikter också. Så det måste ju inte handla om fysiska skillnader utan mer att det blir fel vikter på typskylten för den bilen man skruvar fast det på.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162
    Bosal var nog monterat på de flesta. På min bil sitter det dock ett Monoflex, men det står klart och tydligt på typskylten att det är till 9-3X. art 30.0223. Så Monoflex tog uppenbarligen fram ett fast drag speciellt till 9-3X. Höjd från marken till mitten av kulan ca 39.5 cm. Alltså under de maximala 42 cm som gäller som EU norm.
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Jo monoflex hade ju ett sådant men det såldes inte av saab utan det var ju en ren eftermarknadsdel. Problemet med dragen idag är ju att är det inte typat för en viss modell så faller de ju bort. Om tillverkaren tydligt skriver tex ej X och XWD så kan ju en nitisk "kontrollant" slå ner på det vid besiktning. Även om det fysiskt passar och kanske är identiskt. Det har bara inte rätt typskylt.

Liknande ämnen

  1. Eftermontera dragkrok OG9-3
    Av Forz i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-24, 11:27
  2. [LÖST] Är dragkorkar modellanpassade
    Av oreda i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-01, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •