Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Märklig generator 9-5 -03

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308

    Märklig generator 9-5 -03

    Tjo!

    I förra veckan tände sig batterilampan helt plötsligt efter att jag stått still med bilen avstängd i ca 10min. Kollade i openSID om den laddade något och fick fram att den pendlade mellan 11-13v. Kass laddningsregulator tänkte jag då. Köpte en på mekonomen och bytte regulatorn och när jag hade ur min gamla så fanns det en hel del kol kvar ändå märkligt nog. Hur som helst satte jag ihop allt igen med den nya regulatorn. Nu laddade den 14v. Men när jag varvar på så tänder sig batterilampan igen. Har övervakat i openSID och märkt att det ibland sjunker ner i någon millisekund till typ 11v.

    Förut var värst för då lös lampan hela tiden när jag rörde gasen men så fort jag släppte gasen laddade den. Stängde av bilen och slog på den igen och sen dess har det varit lugnt. Men frågan är ju vad som kan vara fel?
    Uppenbarligen är det ju inte laddningsregulatorn, kan det vara något annat? Antar att jag måste byta ut generatorn men vill gärna få lite tankar och idéer från er här.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Var i OS ser du det?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    kollade du kollektorn?
    kan bli mer eller mindre djupa "diken" i kollektorn.
    därför bör man slipa av lite på laddregulatorns nya kol så att dom går ända ner till botten av spåren efter den gamla regulatorn, annars så ligger dom o rider på kanterna och kan orsaka laddstörning samt att kolen tar slut igen på kort tid.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Kollat alla kablar o så? Inga snuskiga kontakter o sådant?

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    kollade du kollektorn?
    kan bli mer eller mindre djupa "diken" i kollektorn.
    därför bör man slipa av lite på laddregulatorns nya kol så att dom går ända ner till botten av spåren efter den gamla regulatorn, annars så ligger dom o rider på kanterna och kan orsaka laddstörning samt att kolen tar slut igen på kort tid.
    Nja, jag är ingen höjdare på det där så allt jag gjorde var att jag tog ur den gamla laddningsregulatorn och satte i den nya. Men gamla regulatorn hade ju ändå en hel del kol kvar dock var kolen ojämnt slitna.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Testade att trampa gasen i botten förut och då tände sig batterilampan och jag kände lite vibrationer från motorn. Kan det vara remspännaren som är boven? För jag har aldrig bytt den och jag har haft bilen sen den gått 19 000 mil och nu har den rullat 31 000 mil. Såhär blir det när jag trampar gasen i botten: http://youtu.be/RLghAuAQ8ho
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    Hej
    tror nog på regulatorn trots allt, du borde fasat av långsidorna på kolen så att dom får mer kontakt med kollektorn.
    här är ett exempel på en dålig kollektor: http://www.maskinisten.net/userpix/4038_dsc04109_1.jpg
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Citat Ursprungligen postat av LarsLars Visa inlägg
    Hej
    tror nog på regulatorn trots allt, du borde fasat av långsidorna på kolen så att dom får mer kontakt med kollektorn.
    här är ett exempel på en dålig kollektor: http://www.maskinisten.net/userpix/4038_dsc04109_1.jpg
    Fast är det inte lite långsökt ändå att det kan ha med det att göra. I beskrivningen i wis står det ingenting om att fasa av kolen. :/
    Saab 9-5 2003 2,3T

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    962
    Hej
    Nej det står säkert inget i WIS om det, WIS är bra på mycket men dom arbetar/de med nya saker när den gjordes...
    Det är gammal erfarenhet som säger detta.
    Angående det att kolen var olika slitna så är det det yttre ( närmast gaveln på generatorn )som är kortast eller?
    Har fått det förklarat med att det beror på smuts o annat skit som kommer in o ökar slitaget på just de kolet.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dåligt med ström 9000i -90
    Av SaabAero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 22:50
  2. Märklig rök.
    Av Ramzon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-26, 20:25
  3. MÄRKLIG TOMGÅNG
    Av valle1963 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 08:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •