Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Förslag på ljudsystem Saab 93 årsmodell 00

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Förslag på ljudsystem Saab 93 årsmodell 00

    Jag tänkte byta ut högtalarna i bilen (fram, framdörr, bakdörr och hathyllan). Skulle vara bra om man kan lägga i subs i bak vid (hathyllan). Vill även byta ut stereon, för att få aux/blåtandfunktion. Vad är den bästa lösningen för att allt ska funka? Har en Saab 93 årsmodell 00 3 dörrar. OBS är inte så kunnig med ljud och bilar.
    Senast redigerat av Jesspray den 2014-12-20 klockan 20:02. Anledning: Fel information

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Det finns mängder skrivet i forumet, sök runt lite och kolla.
    Men som jag uppfattat det så är det ett heeeelsikes meckande att få till det när man vill byta ut delar i ett saabljudsystem
    Så inleder du med att du inte kan nåt om det så är det nog ett tufft projekt.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

  3. #3
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    I en 9-3 -00 är det inget helsike alls att byta ljudsystem. Helt vanlig analog signal överallt, bara att byta ut stereo och högtalare precis hur man vill.

    Beroende på ljudsystem så kan du ha ett slutsteg på passagerarsidan och 6.5" basar i framdörrarna, vill du använda det slutsteget så behöver du en adapter för nån hundring från Backes Ljudbyggeri.
    Vill du inte använda original slutsteg utan hellre kopplar in något eget, så är det bara att köra på.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    I min 9-3 har jag följande:
    I panelen fram: Infinity 2-vägs. I dörrarna fram: Biltema 6,5" i original insatser. Dessa drivs av original steg med konverterare till rca-in. Bak: Biltema 6x9. Huvudenhet: Pioneer Avic F900BT som driver allt utom dörrhögtalarna.
    Huvudenheten fick jag, högtalarna köpte jag, slutsteget och ett par kassa originalhögtalare köpte jag på skroten. Total kostnad runt 2000 och det blev rejält bättre än original. Faktum är att biltemas dyraste högtalare inte alls är dumma.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    BRL.se har ju ett antal "färdiga" paket, med 6x9, 6,5" och huvudenhet i olika prisklasser, passar ju rätt bra om man sätter 6x9or bak, 6,5or i dörrarna och köper ett par 3,5" och kopplar dem ihop med högtalarna i dörrarna fram, sen köper man till ett lämpligt subwoofer paket med slutsteg.
    Kablar hittar man på Biltema för bästa pris.

    Sen är ju alltid frågan vad man vill uppnå, jag förstärkare hatthyllan bak och satte en 15" bas där i, det dunkar så det rent av blir jobbigt att vara i bilen...
    Har även köpt en huvudenhet på aliexpress med blåtand, gps dvd och lite annat krafs, funkar faktiskt över förväntan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    I en 9-3 -00 är det inget helsike alls att byta ljudsystem. Helt vanlig analog signal överallt, bara att byta ut stereo och högtalare precis hur man vill.

    Beroende på ljudsystem så kan du ha ett slutsteg på passagerarsidan och 6.5" basar i framdörrarna, vill du använda det slutsteget så behöver du en adapter för nån hundring från Backes Ljudbyggeri.
    Vill du inte använda original slutsteg utan hellre kopplar in något eget, så är det bara att köra på.
    Å fan, Ber om ursäkt, brukar inte skriva gissningar, men var tämligen säker men det var ju bra för TS.

    Hur är det med en 07:a då?
    Bara att koppla in nytt i det systemet med?

  7. #7
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Inte så svårt men lite meckande med kablage för att få rattstyrningen att fungera och annan plusmatning för att kunna köra stereon utan att ha tändningen på eller motorn igång. Satte in en dubbeldin Kenwood med dvd, för film och förberedd för backkamera, och blåtand för telefon och streaming i min -01 Aero og9-3. Inte nöjd från början men nu så efter lite fix är jag nöjd.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Inte så svårt men lite meckande med kablage för att få rattstyrningen att fungera och annan plusmatning för att kunna köra stereon utan att ha tändningen på eller motorn igång. Satte in en dubbeldin Kenwood med dvd, för film och förberedd för backkamera, och blåtand för telefon och streaming i min -01 Aero og9-3. Inte nöjd från början men nu så efter lite fix är jag nöjd.
    Ja ok!
    Fan då blev jag lite sugen igen.
    Har sett nån panasonic dubbel din som såg nice ut.

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Bowman Visa inlägg
    Ja ok!
    Fan då blev jag lite sugen igen.
    Har sett nån panasonic dubbel din som såg nice ut.
    Observera att han verkar prata om en 9-3 -01 medans du nämnde -07.
    Väldigt olika system i dom bilarna.

    I min 9-3 -02 har jag bytt ut högtalarna i instrumentbrädan och hatthyllan mot Hertz-högtalare av lite bättre kvalite. 6.5" i dörrarna sitter kvar, liksom original huvudenhet, och det låter faktiskt helt ok.
    Har även kompletterat med en blåtandsmodul som emulerar cd-växlare vilket gör att jag kan streama musik från mobilen och fortfarande styra allt med rattknapparna.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gbg
    Inlägg
    275
    Ö
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Observera att han verkar prata om en 9-3 -01 medans du nämnde -07.
    Väldigt olika system i dom bilarna.

    I min 9-3 -02 har jag bytt ut högtalarna i instrumentbrädan och hatthyllan mot Hertz-högtalare av lite bättre kvalite. 6.5" i dörrarna sitter kvar, liksom original huvudenhet, och det låter faktiskt helt ok.
    Har även kompletterat med en blåtandsmodul som emulerar cd-växlare vilket gör att jag kan streama musik från mobilen och fortfarande styra allt med rattknapparna.
    Ja ok, då kanske det inte är så lätt ändå.
    -------------------------------------
    Saab 9-5 2,3l BP Vector, Pilot. -08 Fusion Blue metallic.
    Saab 9-3 1,9 TID Vector, -07 Light Blue metallic.

Liknande ämnen

  1. Saab 9000 cse 2.0t -1997 -Ljudsystem-
    Av turbo-tobbe i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-08-06, 17:42
  2. Saab 9-5 -06 Kombi vilket ljudsystem?
    Av Tippler i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 18:57
  3. Byte av Saab 95 as1(?) ljudsystem.
    Av dane066 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-09, 20:55
  4. Saab 9000 orginal ljudsystem
    Av nahoj84 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-03, 10:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •