Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: tändningskabel. var saab 9-5 02

  1. #1
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875

    tändningskabel. var saab 9-5 02

    Hej jag ska koppla ett fejk larm. Och vill koppla in till tändnings kabel så när jag startar bilen så ska blink lampan slockna. Det gör den med en jord och plus till tändkabeln?? Sitter tändkabeln som kommer från tändningalåset vid säkringarna?

    Jag är dock osäker på.om tändningen är plus eller blir jord när bilen är igång men detta funkar. Dock osäker på.om det är plus när bilen är av..

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Koppla dig till +15 ledningen, de är +12V är tändningen är till och annars av. Styr ett relä med den om kopplar +30 till din LED när relät faller, dvs nyckeln är OFF
    Dessa finns på en massa ställen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Det behövs inget relä.
    Koppla diodens plus till +30 och diodens minus till +15.

    Men varför? Har den befintliga dioden gått sönder?
    Signaturlös

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    När jag köpte bilen hade ägaren stängt av larmet för att larmet krångla och ja misstänker batteriet till.larmet. så tech 2 kom.in och avaktivera allt. Men ja hitta en blå.diod från en skrodad bil och den går på.12 v och blinkar när ja sätter kablarna på batteriet. Hur menar ni.med 15 plus och 30? Är det vid säkringarna ni.menar?
    För det var tanken att koppla in. Så.menar ni tändningen där vore ett plus. Iaf att dioderna slutar blinka vid start.
    Senast redigerat av toorp den 2014-12-19 klockan 03:30.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Att koppla mellan +30 och +15 förutsätter att +15 jordas när tändningen stängs vilket jag inte är säker på att den gör men gör den det funkar den idén.

    Och +30 och +15 är inte säkringar utan spänningsbussar
    +30 är "direkt" kopplad mot batteriets + pol för att försörja sådant som alltid skall vara på, t.ex för att kunna starta, tända innerbelysning, ha larm aktivt, hålla minnen vid liv mm.
    +15 är styrd av tändnyckeln och startar alla system när man vrider om nyckeln till läge 1.

    Jag skulle ju i första hand återställa larmet så slipper du detta micklande samt att du har ett fungerande larm, tror inte försäkringsbolaget hoppar av lycka om bilen utsätts för något och de upptäcker att larmet som ingår i bilen original är satt ur funktion.
    Går du vidare på din lösning så beror det på var i bilen du tänker koppla in dig var det är lämpligt att norpa matningen.
    Och ett relä kan bl.a. vara mekaniskt eller av halvledartyp och finns i väldigt små modeller.

    Reläspolen A1/A2 kopplas till jord resp. +15
    Diodens "-" Katod kopplas till jord och diodens "+" Andod kopplas till 14 på reläet, +15 matningen från bilen kopplas till 11 på reläet.
    A1,A2, 11,12,14 är normala industriella benämningar på pinnarna och heter, bilreläer har nummer som 85,86 på spolen och 30 på matning in och 87, 87a, 87b mm på matning ut
    Principen är den samma. Halvledarreläer är dessutom polaritetsberoende.

    wago-857-157-01.jpg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Att koppla mellan +30 och +15 förutsätter att +15 jordas när tändningen stängs vilket jag inte är säker på att den gör men gör den det funkar den idén.
    Det sitter en hel del förbrukare på +15 som är jordade, någon extra jordning behövs inte för att driva en diod.

    Att larmet är bortprogrammerat innebär inte att befintlig diod slutar blinka.
    Är den trasig är det bättre att byta den, istället för att installera en ny.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Alla 9-5or har startspärr som får dioden att blinka. Har bilen larm blinkar den bara i ett annat mönster när larmet är aktivt. Så om nöjer dig med en blinkande diod räcker det med den befintliga eftersom den ska blinka även utan larm.

  8. #8
    Enkelblink = larmad, dubbelblink = olarmad.
    Signaturlös

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jepp och dubbelblink är även att bilen är Immobiliserad, dvs går ej att starta
    Stöldskyddad - Ja, Larmad - Nej
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •