Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Varning för bedrägeriföretaget "baraspara"

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251

    Varning för bedrägeriföretaget "baraspara"

    Vill bara göra er uppmärksamma på att elförmedlings-lurendrejskitet (något annat anser jag inte det är värt att kalla, och jag tänker INTE skriva ut namnet med stor begynnelsebokstav) baraspara är i farten.

    Kollade min e-mail idag och såg att där låg ett så kallat avtal från dem.
    Där står att jag gett dem fullmakt att förvalta vårt elavtal, vilket ger dem rätt att säga upp och ändra vårt elavtal för vår räkning.

    Vidare står där att urträde kan göras upp mot 14 dagar.
    Ett avtal som inte finns överhuvudtaget, men okej. Menar de från när överenskommelsen skedde (och så väntar de 14 dagar med att skicka ut bekräftelse) eller menar de från att bekräftelsen dimper ned i inboxen?

    Rent bedrägeri, oavsett då jag inte haft kontakt med baraspara i någon som helst form what so ever på något plan. Inte i verkligheten, inte på webben, inte per e-mail, inte i telefon. Här finns således inte ens utrymme för missuppfattningar i kommunikationen, då någon kommunikation inte förekommit!
    Det påstådda avtalet har jag nu, per e-mail, krävt att få ta del av. Har även krävt omedelbart utträde utan någon som helst eftergift ur detta skit"företag".
    Nu räknar jag inte med att så här ljusskygga företag återkopplar som ett normalt seriöst företag hade gjort, men ni må tro att jag är intresserad av att se/höra detta "avtal".

    Om ni drabbas: Polisanmäl och glöm heller inte att snarast meddela er nuvarande eldistributör att ni inte godkänt någon som helst skifte/avslut/ändring av befintligt abonnemang.
    Risken är annars att baraspara skiftar elavtalet, vilket innebär att det gamla elbolaget skickar en slutfaktura och - givetvis - avslutar vårt avtal hos dem.
    Ett avslut som man blir skyldig att betala.

    Imorgon kommer jag polisanmäla baraspara för bedrägeri.
    Så var uppmärksam!
    Dela gärna denna varning, som blir ett friskt tillskott i Google-floran av befintliga varningar för baraspara.
    Senast redigerat av Mr Dezent den 2014-12-18 klockan 22:28.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    man ska passa sig för att begära utträde ur nånting.........det kan vara det som krävs för att de ska kunna hävda att du varit medveten om att du gått med i nånting.
    Man ska enbart bestrida krav och inte blanda in nåt annat.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Du har helt rätt. Jag tänkte inte på det när jag skrev det, men kom på det i efterhand. Men då var det ju redan skickat.
    Dock var brevet författat mycket tydligt vad gäller punkten att vi aldrig haft med varandra att göra någonsin på något plan.
    Lika tydligt var det att all framtida kommunikation skulle registreras och delas med polis samt att jag hade för avsikt att omgående polisanmäla detta.
    Polisanmälan gjordes imorse. Detta faller under bedrägeri och, beroende på hur det påstådda avtalet/fullmakten ser ut, urkundsförfalskning enlig handläggare på polisen.

    Jag har krävt att få ut detta avtal och fullmakt. Just det enskilda kravet har hittills möts av tystnad.
    Polisen kommer också att kräva detta avtal/fullmakt från detta skojarbolag. Om de nu inte lägger ned utredningen, tyvärr är man ju inställd på det trots att här finns ett företag med organisationsnummer, postadress/besöksadress i Stockholm, telefonnummer och dokumentation av ärendet ...
    Dessutom gissar jag att detta ligger längst ned i deras högar av pågående utredningar.

    Positivt är dock att vårt nuvarande elbolag svarat och de vidtar nu de åtgärder de kan för att vårt avtal hos dem inte ska avslutas olovligt.

    Positivt är också att barasvara, i ett mail, beklagar att här har något gått fel (no shit?) och att jag är borttagen från deras register med omedelbar verkan.
    De påstår också att de försökt nå mig för att reda ut detta, men misslyckats. De styrker än en gång i detta mail indirekt att ett avtal slutits och anger till och med datumet: gårdagens datum.
    Något i stil med en svepande formulering "Enligt våra register ingicks avtal den 2015-12-18" ... bla bla bla ...

    De vill fortfarande ha kontakt med mig och "hoppas på överseende" från min sida.
    Min hållning just nu är att inte svara eller kommunicera med dem på något plan, då det tar bort fokus från ursprungsfrågan: Att jag aldrig haft med dem att göra överhuvudtaget.

    Däremot står det inte en rad om att de ska presentera det där avtalet/fullmakten som de hävdar att de har fått av mig.
    Och det materialet hade förstås varit kul att ta del av, vilket också är min fullt lagliga rätt om man nu ska gå på deras linje som antyder att vi slutit ett avtal.

    Men - så här långt: Slutet gott för min del. Jag är, av deras mail att döma, av med dem.
    Fram tills annat framgår så är det ett polisärende nu, då anmälan mot dem ligger kvar.
    Senast redigerat av Mr Dezent den 2014-12-19 klockan 18:26.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Har ett liknande ärende med Phonera men dom var snabba att stryka allt när jag fick tag på en människa vi telefon. Dock har det kommit ytterligare papper om att dom kollat min ekonomi så jag har dom rufflarna under bevakning
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    STCS är fantastiskt!
    Jag hade helt glömt när jag hade med ruffel och båg-företaget baraspara att göra, men det var ju bara att söka efter mitt äldre inlägg så fick jag ju svar svart på vitt vilket datum det var.

    Tro det eller ej, men nu har de hört av sig. Igen! Med exakt samma brev (mail för att vara tydlig) och exakt samma innehåll.
    "Tack vare den fullmakt vi fått från dig ..." och så ska de kunna byta min elleverantör hur de vill nu ...
    Förra gången det hände så googlade jag på företaget och hittade mycket skit. Verkar som att så gott som alla elavtal de skiftar hamnar hos Mölndal Energi, efter vad jag då hittade på nätet och kunde läsa mig till.

    Har gjort polisanmälan även denna gång. Den förra anmälan lades ned med den helt sjuka motiveringen "Det är uppenbart att brott ej kan styrkas ...".
    Hur då uppenbart? De påstår att de har en fullmakt från mig. Det finns ett organisationsnummer, en besöksadress i Stockholm, en juridisk vd osv osv. Allt i Stockholm.
    Nu sitter jag inte på alla detaljer hur polisen arbetar osv, men i min värld vore det väl en ganska smal sak att kontakta företaget (på ett eller annat vis) och kräva att få se denna påstådda fullmakt.
    Jag vill se den! Det nämnde jag både för baraspara och polisen redan förra omgången. Utan resultat.

    Har ställt samma krav igen nu.
    Förra gången tyckte jag att jag var övertydlig mot baraspara att jag inte ville ha ett skit med dem att göra på precis något plan. Varken nu eller någon gång i framtiden. Inte ens genom röksignaler.
    Verkar som att deras affärsidé helt och hållet är att skita i allt, skickar massutskick med dessa "avtal" och hoppas att ingen ska reagera.

    Rör det mitt elavtal blir jag f-n vansinnig!
    Och lägger polisen ned även denna anmälan, med samma lama förklaring, då är det fan nästan så att man ska driva detta civilrättsligt.
    De har ju en fullmakt. Det synar jag mer än gärna!

    Nej, nu får jag nog hälla upp mig en redig jäkla whiskey här. Behöver nog en 20-årig singlemalt för att smälta detta och lugna nerverna.
    Gör jag inte det exploderar jag nog snart av ilska!
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 470
    Det kan ju faktiskt vara en tredje person som sitter och tycker det är roligt att byta din elleverantör alternativt en TM-säljare som sitter och "fulsäljer" för att få upp provisionen.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Ta reda på vilka personer som sitter i styrelsen och beställ all skit du någonsin kan hitta till dem. Kurskataloger, postorder mm. Då känns det iallafall lite bättre i en stund.
    Utan Saab

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 078
    Tala med din el leverantör så tar dom bort Baraspara. Jag gick på det där men ångrade mig , gick inte att maila inte svar på telefon , men leverantören tog bort eländet.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    1 251
    Vår nuvarande elleverantör har lagt spärr och bevakning på detta. Så långt allt grönt.

    Men, det finns en teori som, om den visar sig stämma, skulle förklara detta. Det skulle inte frånta baraspara sitt ansvar i frågan, men ge en förklaring.
    Har de tur är detta bara riktigt klantigt skött (igen) från dem. Annars är det en medveten handling från dem och gränsar till allt mellan bedrägeri till urkundsförfalskning beroende på hur det påstådda fullmakten ser ut.
    Vi får se hur detta utvecklar sig. Lär ge sig nästa vecka hoppas jag.
    Dodge Viper / Porsche 996 C4 Cab / Hummer / Volvo S60 2,4T / Volvo V60 D2
    Professionell räksmugglare

Liknande ämnen

  1. Varning för "baklampa ur funktion"s lampa lyser hela tiden.
    Av cepehjulet i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 20:06
  2. *Varning* Köp inte "PREMIUM GOLD" H1 XENON.
    Av McGilljam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-29, 21:41
  3. VARNING ditec´s "quickdry skrapa"
    Av Clas.A i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 13:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •