Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Mäta laddning med syraprovning underhållsfritt batteri, laddproblem 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266

    Mäta laddning med syraprovning underhållsfritt batteri, laddproblem 9000

    Har sökt mig galen efter att hitta svar på detta. Eftersom allt finns på internet suger jag väl på att söka så om någon kan upplysa mig vore det grymt

    Jag har ett batteri som jag vill mäta syran på. Jag kommer inte åt cellerna dock.. Hur gör man det på ett batteri som ser ut som detta (fast det är inte exakt ett sådant, mitt är inte biltema)?



    Jag misstänker att cellerna sitter under upphöjningen i bakkant, men hur får man av upphöjningen då? Där sitter ett litet hål på varje kortsida av upphöjningen, som bilden också visar. Är det dessa som är lösningen?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    det går inte att göra sånt på moderna batterier, tanken är att de ska vara så slutna att vätskan håller sig i batteriet. Då minskar inget heller. Batteriets kondition i övrigt mäts med elektroniska mätare nuförtiden.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av Lindh Visa inlägg
    Har sökt mig galen efter att hitta svar på detta. Eftersom allt finns på internet suger jag väl på att söka så om någon kan upplysa mig vore det grymt

    Jag har ett batteri som jag vill mäta syran på. Jag kommer inte åt cellerna dock.. Hur gör man det på ett batteri som ser ut som detta (fast det är inte exakt ett sådant, mitt är inte biltema)?



    Jag misstänker att cellerna sitter under upphöjningen i bakkant, men hur får man av upphöjningen då? Där sitter ett litet hål på varje kortsida av upphöjningen, som bilden också visar. Är det dessa som är lösningen?
    Aha, tackar för den infon. Då kan jag skippa att söka vidare...

    Misstänker en dålig cell eftersom jag har 12,04V spänning över batteriet trots att det laddats många körningar nu.. Minsta laddning under starten är allt mellan 9.2-9.8 V enligt infodisplayen på min 9000. Men lurar samtidigt på om generatorn laddar dåligt. Tomgång över batteriet (kall) visar 14.0V medan infodisplayen visar 13.3-13.8V varierande oberoende av varvtal...

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    S.k. underhållsfria batterier är helt slutna (som Stefan säger för att inte tappa någon vätska). Du kan inte komma åt batterivätskan i någon cell utan att förstöra höljet.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    S.k. underhållsfria batterier är helt slutna (som Stefan säger för att inte tappa någon vätska). Du kan inte komma åt batterivätskan i någon cell utan att förstöra höljet.
    Det är uppfattat Någon idé om värdena ovan?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Lindh Visa inlägg
    Någon idé om värdena ovan?
    Batteriet är kasst.
    Signaturlös

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Köpa en Ctek att kolla med och samtidigt ladda batterierna ibland!
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    hur gammalt är batteriet då? är det typ 5 år och uppåt så kan man nog säga att det gjort sitt iallafall. De större batterinasarna brukar ju ha gratis mätning med riktig mätare och det kan ju vara en ide annars, då ser man ju direkt om det är nå fel på det eller om det bara är allmänt trött.

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    14.0 V direkt efter start är i underkant. Båda mina 9-3or (og+ng) laddar med 14.4 V direkt efter start. Efter ca 15-20 minuter så har spänningen sjunkit till runt 14.0 V. CTEK hör till de bättre. Jag har en MXS 5.0 som går att hitta för 700 kr. Den kommer att tala om ifall batteriet är slut vilket ditt kanske är.

    Se över kablar och kabelskor från generatorn samt laddningsregulatorn om det inte är fel på kablaget. Jag har sett info på nätet om att vissa årsmodeller av 9000 hade mycket problem med det. På min og9-3 var muttern på ena polskruven på generatorn lite lös och jag hade bara 13.55 V som mest över batteriet när generatorn laddade. Rengöring och åtdragning löste det problemet.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    hur gammalt är batteriet då? är det typ 5 år och uppåt så kan man nog säga att det gjort sitt iallafall. De större batterinasarna brukar ju ha gratis mätning med riktig mätare och det kan ju vara en ide annars, då ser man ju direkt om det är nå fel på det eller om det bara är allmänt trött.
    Jag vet faktiskt inte hur gammalt det är. Köpte bilen för 2 veckor sen idag. Det är inte kört så mycket och jag misstänker att det laddats ut totalt några gånger..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    14.0 V direkt efter start är i underkant. Båda mina 9-3or (og+ng) laddar med 14.4 V direkt efter start. Efter ca 15-20 minuter så har spänningen sjunkit till runt 14.0 V. CTEK hör till de bättre. Jag har en MXS 5.0 som går att hitta för 700 kr. Den kommer att tala om ifall batteriet är slut vilket ditt kanske är.

    Se över kablar och kabelskor från generatorn samt laddningsregulatorn om det inte är fel på kablaget. Jag har sett info på nätet om att vissa årsmodeller av 9000 hade mycket problem med det. På min og9-3 var muttern på ena polskruven på generatorn lite lös och jag hade bara 13.55 V som mest över batteriet när generatorn laddade. Rengöring och åtdragning löste det problemet.

    Jag ska kika på det, hörde att man kan mäta mellan batteriets minuspol och generatorns hölje för att se om man har något bortfall däremellan. I nuläget känns det som att jag lika gärna kan köpa ett batteri istället för en ctek eftersom jag redan har en laddare till batteriet

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om det går att komma åt utan att det blir en säkerhetsrisk så mät även mellan polskruven för + på generatorn och + på batteriet. Ctek mäter både spänning och ström under laddningsförloppet och anpassar laddningen därefter. Det går att lämna laddaren ansluten under obegränsad tid utan att batteriet skadas. Det går kanske att klara sig med enklare laddare men jag ångrar att jag inte köpte Ctek långt tidigare.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Om det går att komma åt utan att det blir en säkerhetsrisk så mät även mellan polskruven för + på generatorn och + på batteriet. Ctek mäter både spänning och ström under laddningsförloppet och anpassar laddningen därefter. Det går att lämna laddaren ansluten under obegränsad tid utan att batteriet skadas. Det går kanske att klara sig med enklare laddare men jag ångrar att jag inte köpte Ctek långt tidigare.
    Har nu varit ute och mätt..

    Mellan -polsko och generatorchassie har jag 0.02V
    Mellan +polsko och plusmutter på generator har jag 0.57V

    Det känns inte helt rätt med 0.57V eller är det som det ska? Har dålig koll på bilel..

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Nej, 0.57 V är dåligt, det får du fixa. Kolla om det är så enkelt att muttern på polskruven är dåligt dragen och/eller smutsig. Gör rent, dra på lite 5-56 och dra åt i så fall. Annars är det nog mellan kabelsko och kabel som spänningsfallet är. Då är det nog enklast att hitta en ny kabel om du inte har tillgång till klämverktyg.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Här är en sida med information om dålig generatorkabel på en 9000

    http://kjelectronic.com/laddning.html

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    266
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Nej, 0.57 V är dåligt, det får du fixa. Kolla om det är så enkelt att muttern på polskruven är dåligt dragen och/eller smutsig. Gör rent, dra på lite 5-56 och dra åt i så fall. Annars är det nog mellan kabelsko och kabel som spänningsfallet är. Då är det nog enklast att hitta en ny kabel om du inte har tillgång till klämverktyg.
    Tackar för input. Ska göra rent och se om det blir skillnad. Om inte, får det bli ny kabel, vart man nu hittar sådan

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Lindh Visa inlägg
    Tackar för input. Ska göra rent och se om det blir skillnad. Om inte, får det bli ny kabel, vart man nu hittar sådan
    Saab, en gång i tiden var det kampanjbyte på dessa.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. underlig laddning av batteri 9-5
    Av Tooris i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2015-05-04, 03:10
  2. Batteri dåligt eller dålig laddning
    Av ZeroX i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-01-22, 17:45
  3. ingen laddning av batteri
    Av anthoon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 12:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •