Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: AIRBAG, ANTISPIN lyser. Lampor, Sid och stereo och hastighetsmätare slocknade

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    13

    AIRBAG, ANTISPIN lyser. Lampor, Sid och stereo och hastighetsmätare slocknade

    Hej alla, idag när jag var ute o körde så spökade det till rejält med bilen. En saab 9-3 ss 04.
    Började med att jag skulle vända på en större parkering, så sa sid "Antispin ur funtion" sen sa den att Airbag var ur funktion. provade starta om bilen, vilket knappt gick och båda meddelanden var kvar. sen slocknade SID och hastighetsmätaren stog på noll och var svart mellan 0-140. det lös jättesvagt i resten av mätarhuset. stereon med display hade också slocknat. körde hem bilen och upptäcker också att jag inte har någon som helst belysning. (perfekt när det är mörkt ute).
    När vägen var ojämn och de guppade så kunde jag se att det blinkade till lite i belysningen.
    Detta får ju mig att tänka på jordfel.
    Kom hem och öppnade huven för att se om man kunde se/lukta något i maskineriet. kände nån form att bränd lukt från sidan där generatorn sitter. Nu tänker jag istället att generatorn har gett upp. Motorn var fortfarande igång och vad jag och dom som var med mig kunde se så snurrade remhjulet på generatorn.

    Läste även ut felkoder och fick fram en. P0501. det sa mig inte så mycket.

    Är det någon som har nån idé på vad felet kan vara eller vart jag ska börja felsöka?
    MVH Niklas
    Saab 9-3 Min Pärla

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Jag har inte koll på vad felkoden säger, men alla dina symptom tyder på dåligt med ström i batteriet. Sedan kan det bero på att batteriet är dåligt eller dålig laddning. Dina sista erfarenheter tyder ju på generatorn. Kolla laddningsregulatorn och kolen!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    13
    batteriet är nytt, nån månad gammal bara.
    Hur kollar jag regulatorn och kolen?
    Saab 9-3 Min Pärla

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Det låter som när ABSen pajade på min Saab 9-5, fast jag slapp SRS lampan, men allt övrigt tändes och bilen gick allmänt dåligt.

    Börja med att ladda batteriet med laddare och se om bilen funkar som den ska, om det inte blir någon skillnad med nyladdat batteri så kan du nog utesluta generatorn.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Hmm, detta låter lite likt mina fel som jag fick på min nyinköpta 9-3 Aero cabbe 2005.

    Fick absbroms ur funktion och antispinn och antisladd ur funktion samt att rattlåset hade lagt av. Visade sig att det var kabeln till höger abssensor bak som var sönderärgad. Skarvade på ny kabel och nu funkar allt.
    Din felkod P0501 - Vehicle Speed Sensor Range/Performance kan kanske ha med detta att göra?

    ...MEN!
    När jag hade fixat detta och allt var klart så började jag att leka med cabben och säten och allt övrigt elektroniskt i bilen i garaget. Måste ju såklart testa stereon osv... Då hände följande när jag skulle köra ut bilen:

    Alla lampor tändes på instrumentbrädan, det tickade och fördes ett himla oväsende. Xenonlysena gick upp och ner flera gånger. Klickade när starten skulle igång. Det gick troll i bilen!?!?!. Då höll det nästan på att bli brunt i kallingarna.....
    Mätte då på batteriet och det var ont om stret i det, så på med laddare i nån timme. Sedan så var det bara att starta och köra, som om ingenting hade hänt.

    Första gången jag har varit med om detta discoklickande när det varit ont om batteri.. Men nu vet jag!

    Så jag tror batteriet och generatorn jag också. Ladda upp batteriet och kolla om generatorn laddar.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    13
    jag har mätt att generatorn ger ingen ström till batteriet. vart sitter kolen på en generator?
    Saab 9-3 Min Pärla

  7. #7
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Dom jag har granskat mera ingående, har haft kolen integrerat i laddningsregulatorn som suttit instucken från gavelsidan där anslutningarna är.

    Kan se ut så här t.ex.
    Senast redigerat av Vfr den 2014-12-18 klockan 16:34.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Kolla även pluskabeln från batteriet men speciellt jordanslutningarna batteri till chassi och chassi till motor. Skadar inte att kolla även om de är schyssta då det inte kostar något men om de börjar bli dåliga kan det bli mycket mysko fel när du minst önskar det.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    13
    Hej igen.
    Jag bytte generator och nu funkar allt som det ska. :-)
    Fick även berättat för mig att bilen stänger av funktioner så som airbag antispin o ljus för att spara ström

Liknande ämnen

  1. Hastighetsmätare 140-240km/h lyser ej 9-3 -00
    Av Nicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 15:29
  2. Abs-lampa lyser och saknar hastighetsmätare
    Av m3l1n i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-28, 01:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •