Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: 9-5 -02 Aero Vevhusventilation , motorfäste. Verkstadsbesök

  1. #1

    9-5 -02 Aero Vevhusventilation , motorfäste. Verkstadsbesök

    Hej!

    Jag lämnade in min nyinköpta 9-5 Aero -02 till en verkstad jag litar på för en "översyn" av bilen. Eftersom den snart gått 32k mil och jag vill samtidigt sköta den så bra jag kan för att få den att gå så länge till som möjligt.

    Bedömingen av bilen var att den har "mycket kvar att ge" Och att den är i gott skick. MEN..

    "Undre främre motorfästet" var dåligt.
    Kan det vara det här man syftar på:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ng/510685.html



    Övriga anmärkningar var:
    Lite för slö i laddtrycket
    En backventil som är dålig (lätt fixat)
    Fixa vevhusventilation så den ryker mindre blått vid start


    Backventilen som han anmärker på. Bör det vara den som har med vevhusventilationen att göra? Eller finns det fler?

    Sedan är frågan vad han menar med vevhusventilationen, för vad jag kan se är den uppgraderad..

    Kan tillägga att turbon byttes 2012 på verkstad för en kostnad på drygt 14k kr, för ca 4-5k mil sedan.
    Jag kan tycka att för 14k kr inkl ny turbo borde väl sil m.m. gåtts igenom?


    Vore tacksam om jag kunde få lite "kött på benen" här innan jag diskuterar det med honom.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Till att börja med skulle jag byta alla 4mm vacuumslangar till laddregleringen mm, det är 4st under huven.
    Och så skulle jag uppgradera till senaste versionen av vevhusventilationen, då får du nya slangar och backventil.
    Nästa steg om det inge gjordes är att kontrollera de blå backventilerna i EVAP systemet.
    Om du inte vet när de byttes senast så byt bränslefilter, luftfilter, olja & oljefilter sant tändstift.

    Ang. motorfäste, fråga verkstan vilket de menar, det du pekar på är momentstaget och mår säkert bra av att bytas men det finns då mer att byta om vi börjar kika på bussningar och upphängningar.

    Efter detta har du lite bättre utgångsläge för fortsatt felsökning utan att du bytt något i onödan.

    Vad som gjordes för 14k kan nog bara verkstan som gjorde det svara på och borde gjorts listan kan göras lång men allt görs inte av alla.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Till att börja med skulle jag byta alla 4mm vacuumslangar till laddregleringen mm, det är 4st under huven.
    Och så skulle jag uppgradera till senaste versionen av vevhusventilationen, då får du nya slangar och backventil.
    Nästa steg om det inge gjordes är att kontrollera de blå backventilerna i EVAP systemet.
    Om du inte vet när de byttes senast så byt bränslefilter, luftfilter, olja & oljefilter sant tändstift.

    Ang. motorfäste, fråga verkstan vilket de menar, det du pekar på är momentstaget och mår säkert bra av att bytas men det finns då mer att byta om vi börjar kika på bussningar och upphängningar.

    Efter detta har du lite bättre utgångsläge för fortsatt felsökning utan att du bytt något i onödan.

    Vad som gjordes för 14k kan nog bara verkstan som gjorde det svara på och borde gjorts listan kan göras lång men allt görs inte av alla.


    Slangarna som du talar om vid laddregleringen, syns dessa ovanifrån?
    Du har ingen länk eller bild på vad det är för slangar du menar?

    Skulle ni säga att det är någon fara att köra med bilen när den är slö i laddtrycket? Mer än att den möjligtvis upplevs slöare..

    Ja antingen byta hela vevhusventilationssatsen eller endast den backventil som är trasig.
    Det sitter som sagt vad jag kan se redan senaste vevhusvent. Men skadar väl inte att byta det då den var en anmärkning om att gå igenom vevhusvent.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Du får söka lite, jag har svarat på frågan om dessa vacuumslangar massor av gånger på senare tid.
    Och det är not ingen fara att köra med bilen annat än att det är halt som f_n ute.

    Har du senaste version räcker det med bara backventilen som blir dålig över tid, vänd åt rätt håll.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Du får söka lite, jag har svarat på frågan om dessa vacuumslangar massor av gånger på senare tid.
    Och det är not ingen fara att köra med bilen annat än att det är halt som f_n ute.

    Har du senaste version räcker det med bara backventilen som blir dålig över tid, vänd åt rätt håll.

    OK.
    Tack så mycket för dina svar!

    Precis, ska ta och gå igenom vevhusvent lite så får vi se om jag byter hela eller bara backventilen.

    Men "Undre främre motorfästet" talar alltså inte klockrent om vad det är som är dåligt?
    Anledningen till att jag bad honom kolla det, var för att jag har ett litet klonkande ljud när man släpper upp kopplingen relativt snabbt vid växling. Och verkstaden menade på att "Undre främre motorfästet" var anledningen till det.

  6. #6
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag ritade en liten fin bild igår när jag själv var nere och grävde bland vakuumslangarna. Dessa slangar handlar det om.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Jag ritade en liten fin bild igår när jag själv var nere och grävde bland vakuumslangarna. Dessa slangar handlar det om.
    Kanon tackar.

    Vad är det för liten fyrkant på slangen ifrån MV till BTR?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är motorns insug.

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det är motorns insug.
    Ok. Men byter ni samtliga slangar (Dvs även dem som är vid T-kopplingen emot backventilen, MV och insug?

    Som jag förstått det är det främst 4st 4mm slangar det handlar om.

    Och den slangen som leder till backventilen på bilden, är det den lilla vita backventilen vid vevhusventilationen?

    Tror ni denna slang är OK:
    http://www.ebay.com/itm/3M-10-Feet-S...ht_3633wt_1000
    Senast redigerat av Ahlgren88 den 2014-12-16 klockan 12:52.

  10. #10
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Ok. Men byter ni samtliga slangar (Dvs även dem som är vid T-kopplingen emot backventilen, MV och insug?

    Som jag förstått det är det främst 4st 4mm slangar det handlar om.

    Och den slangen som leder till backventilen på bilden, är det den lilla vita backventilen vid vevhusventilationen?
    Nej, den backventilen fortsätter ner vid torpedväggen.. Jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om vart den tar vägen. Därav att den på bilden bara försvinner

    Jag bytte från AV till MV, Från MV till Spjäll, Från MV till Insug, och sen insug till BTR. Samt från MV till backventil, men inte från backventilen, då den försvann iväg någonstans jag inte nådde.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Nej, den backventilen fortsätter ner vid torpedväggen.. Jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om vart den tar vägen. Därav att den på bilden bara försvinner

    Jag bytte från AV till MV, Från MV till Spjäll, Från MV till Insug, och sen insug till BTR. Samt från MV till backventil, men inte från backventilen, då den försvann iväg någonstans jag inte nådde.
    Tror jag tar och går igenom de fyra slangarna vi talar om.
    Samt kollar vevhusvent.

    Kanske även går igenom EVAP som Herman säger.

    Om man lossar slangarna som är för vevhusvent, ska man då kunna blåsa/suga i dem i båda riktningarna?
    Senast redigerat av Ahlgren88 den 2014-12-16 klockan 13:45.

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Nej, den backventilen fortsätter ner vid torpedväggen.. Jag ska ärligt säga att jag inte har en aning om vart den tar vägen. Därav att den på bilden bara försvinner
    Från backventilen går det slang till en magnetventil och sen vidare till vattenavstängningsventilen.
    Signaturlös

  13. #13
    Någon som kan svara på vad man bör använda för slang?
    Silikon?

    Viss tjocklek på själva "väggen" i slangen?

    Duger denna tro?
    http://www.ebay.com/itm/3M-10-Feet-S...ht_3633wt_1000

    Ska hålla för temperaturer ifrån -60 till +260 grader.

  14. #14
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Någon som kan svara på vad man bör använda för slang?
    Silikon?

    Viss tjocklek på själva "väggen" i slangen?

    Duger denna tro?
    http://www.ebay.com/itm/3M-10-Feet-S...ht_3633wt_1000

    Ska hålla för temperaturer ifrån -60 till +260 grader.
    4 mm innerdiameter ska det vara.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Någon som kan svara på vad man bör använda för slang?
    Silikon?

    Viss tjocklek på själva "väggen" i slangen?

    Duger denna tro?
    http://www.ebay.com/itm/3M-10-Feet-S...ht_3633wt_1000

    Ska hålla för temperaturer ifrån -60 till +260 grader.
    Slang finns på Mekonmen. Inte silikon eftersom den inte sitter kvar på nipplarna.
    Signaturlös

  16. #16
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Jag hade liggandes hemma armerad vakuumslang från biltema.. Precis lagom styv att man i trånga utrymmen kan trä på genom att hålla en bit bak på slangen. Kan man alltid säkra upp extra med stripes.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Slang finns på Mekonmen. Inte silikon eftersom den inte sitter kvar på nipplarna.
    Många verkar dock ha använt sig av slilikonslang och buntband..
    Men den variant som du rekomenderar är någon gummiklädd variant eller?

    Kollar jag på speedparts lyckas jag bara hitta vakum silikonslang.

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Ahlgren88 Visa inlägg
    Många verkar dock ha använt sig av slilikonslang och buntband..
    Men den variant som du rekomenderar är någon gummiklädd variant eller?

    Kollar jag på speedparts lyckas jag bara hitta vakum silikonslang.
    Man kan även ta 1/2 tums vattenslang, sätta reduceringar i ändarna, täta med teflonband och dra åt med slangklämmor.

    Men varför krångla till det?
    http://www.mekonomen.se/bil/forbrukn...svart-pa7708sv

    Gissar att den är gjord av neopren.
    Signaturlös

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Precis, det viktiga är att ha fräsch slang och inte 10år och 30kmil gammal originalmurk
    Silikonen kan behöva säkras med kattstrypare och den är mjuk så det funkar bra, Mekonomens sitter bra är billigare och kan därför bytas oftare.
    Att säkra av även den slangen med en liten kattstrypare är ingen som är dyrt eller skadar.
    Tyvärr har inte alla nipplar krage, speciellt MV på torpedväggen och den sitter dessutom skymd så dessa känns tryggare att säkra.
    Att klödda med ebay för nåt trivialt som slang känns önödigt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Det fins bra slang på ad bildelar.
    Helt vanligt svart gummi och passar perfekt. Du kan köpa 1.5 meter eller 2 billigt, då har du lite slang över till nästa gång eller om du klipper fel.

    Silicon slangar passar bra på utställningsbilar som står med huven öppen på olika shower.
    Vem vill ha blått under huven svart är snyggare
    Senast redigerat av Dorian den 2014-12-18 klockan 03:52.

Liknande ämnen

  1. Vevhusventilation 9-5 Aero-03
    Av Uffe Isaksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 08:22
  2. Hur ser jag om min Aero har uppdaterad Vevhusventilation ?
    Av negative i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-22, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •