Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Ang Service på ng9-3

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528

    Ang Service på ng9-3

    Hej har två frågor angående service på min ng9-3. Den första är att nu är det en mellanservice som skall göras och de är ju oljefilter, tändstift, olja,kupefilter och luftfilter. Ska man koppla bort batteriet när man håller på med stiften i servicen? Fråga nr2 är vad är de för mått på hylsan som man tar bort oljefiltret med är de 30 eller 32?

    Mvh M
    Ng 9-3ss 2.0t

  2. #2
    Behövt inte ta bort batteriet, onödigt att behöva ställa om radio och elhissar.
    32mm hylsa

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Tack för snabbt svar

  4. #4
    De lugnt
    Dra inte dom nya stiften för hårt bara.
    passa även på och rengör dreneringshålen i badkaret el vad det heter. Du vet den där under vindrutan, brukar hamna massa löv där inne och då fylls det med vatten och rinner in via kupéfiltret och förstör fläkten

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Hej har två frågor angående service på min ng9-3. Den första är att nu är det en mellanservice som skall göras och de är ju oljefilter, tändstift, olja,kupefilter och luftfilter. Ska man koppla bort batteriet när man håller på med stiften i servicen? Fråga nr2 är vad är de för mått på hylsan som man tar bort oljefiltret med är de 30 eller 32?

    Mvh M
    Tändstift vid mellanservice? Nja. Enligt WIS jag kikade av en slump i innan idag så är det tex för min motor (B284) tändstiftsbyte vid 12 000 mil eller 8 år. Inte varje mellanservice. Mellanservice är det man gör varje år då bilen inte kräver "huvud" eller "mellan+huvud" väl?. I praktiken är mellanservice bara en enkel koll av det mest väsentliga samt olja + oljefilter samt vid givna intervall (vart annat år?) för kupéfilter etc? Eller är jag ute och cyklar?
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Jag har glömt att skriva att de är en biopower :P jag vet att i en mellan service till min bil så är det alltid nya stift. De är vad jag har för mig iaf. Och det låter väldigt långt tid att inte byta stift på 8år eller 12.000mil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Är där konstanst och rengör faktiskt för att jag vet hur lätt de täpper igen
    Senast redigerat av gnodan den 2014-12-16 klockan 00:46.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Aha! BioPower förklarar en del!
    Tror det stod vartannat år eller 3000 mil när det gäller tändstift för BP (valde MY07, kanske är annat för andra årsmodeller?)
    Tror inte det är sååå knivigt att byta tändstift på en B207 eller motsvarande, nog jobbigare på min B284 (iaf de "bakre"? Jag lämnar alltid in min för sånt, skruvar inte motor själv tyvärr)
    Lycka till med arbetet hur som helst!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Är inte mellanservice iprincip enbart olja och filter?

    Det TS radar upp är Huvudservice

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Glöm inte att nuförtiden är det bara 3D-service som gäller.
    Det kvittar vad bilen varnar om, om det är mellan- eller huvudservice, det stämmer inte så bra ändå.
    Det viktiga är vad som gjorts innan och vad det är tid för. Allt görs efter 3D-serviceschema

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Glöm inte att nuförtiden är det bara 3D-service som gäller.
    Det kvittar vad bilen varnar om, om det är mellan- eller huvudservice, det stämmer inte så bra ändå.
    Det viktiga är vad som gjorts innan och vad det är tid för. Allt görs efter 3D-serviceschema
    Så helt plötsligt ska stift, filter osv bytas varje år eller 1500mil?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    http://www.maptunparts.se/servicepro...wer-07-11.html

    där är ett service kit från maptune till min motor. Stiften är de inga problem att byta de vet jag men var mest ifall man skulle ta bort minus polen från batteriet för att ja vad vet ja. Och en huvudservice innehåller väl lite mera saker som t.ex. byta bromsvätska byta ev rem tror jag.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Ringde och prata med Maptune själv nu och dem sa att mellanservice som ärvid 9.000mil så är de med allt de jag skrev i min början. Och nu när jag ska göra en mellanservice igen vid 10.500mil så räcker de med olja och oljefilter. Men jag tog hem stift och allting ändå känns som att de skiljer inte många hundralappar med att byta stift och alla filter

    Mvh M

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av gnodan Visa inlägg
    Ringde och prata med Maptune själv nu och dem sa att mellanservice som ärvid 9.000mil så är de med allt de jag skrev i min början. Och nu när jag ska göra en mellanservice igen vid 10.500mil så räcker de med olja och oljefilter. Men jag tog hem stift och allting ändå känns som att de skiljer inte många hundralappar med att byta stift och alla filter

    Mvh M
    I boken står det huvudservice 3000,6000,9000,12000 sov. Mellanservice därimellan.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Jag är nästan 100% säker på att det stod mellanservice vid 9.000mil. Och när jag skulle göra den då så var de tändstift filter och olja. Och denna som är nu vid 10.500mil så är de egentligen bara olja och oljefilter jag ska byta men jag kör på allting igen istället.

    Jag kanske missuppfattar något men nu vid 10.500mil så prata jag med Maptune och fick*hjälp därifrån vad jag skulle köpa och sist vid 9.000mil så skulle jag göra den på Nordic och fick veta vad som skulle göras. Och då var de bara stift olja filter och då gjorde jag de själv.

    Och har pratat med dem på Nordic angående servicen som är vid 12.000mil och då är de bromsvätska och annat som skall göras och då blir de troligtvis att lämna in den för då är det en Huvudservice.

    Men jag kan ha läst fel när jag fick meddelandet och som du säger så står de ju i boken så måste väl ha läst fel. Men vad gör de om 100år blir iaf nya stift olja och filter igen

    Tack för alla svar iaf
    Senast redigerat av gnodan den 2014-12-16 klockan 21:54.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Så helt plötsligt ska stift, filter osv bytas varje år eller 1500mil?
    Var fick du det ifrån?
    Intervallerna står på 3D-serviceschemat och är olika från modell till modell...

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av hellboyelvis Visa inlägg
    Var fick du det ifrån?
    Intervallerna står på 3D-serviceschemat och är olika från modell till modell...
    Jag frågar eftersom du verkar veta.

    Var det som är ändrat på mellanservicen på en 2,0t Biopower?

    När min 9-3 biopower skulle in på mellanservice (7500mila) så sa dom på Saab att det skulle bytas olja och filter på mellanservicen.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Det som är ändrat på mellanservicen är att det finns ingen mellanservice.
    Det som var en mellanservice förr är idag en slät 3D-service. (Och då ingår SVA i priset, vilket inte ens fanns förr på mellanservicens tid)
    Och det som var t.ex. en 12000-milsservice är idag en 3D-service med tillägg (eller 3D-X eller 3D-XL med tillägg, beroende på kundönskemål)
    Det är cirka 2 år sedan 3D-servicen tog över på auktoriserade verkstäder...

Liknande ämnen

  1. Service?
    Av Tegurt i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 14:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •