Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Garagefräs/pelarborr

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Garagefräs/pelarborr

    Jag lurar på att införskaffa en pelarborr, men kan inte bestämma mig för vad jag behöver.
    Man börjar som alltid kika på en Harald Nyborg för 1500:- och slutar med att snegla på en 5 axlig cnc fräs...
    Jag behöver hjälp och råd.

    Vad jag konstaterat efter många års sökande (och priserna ändrar sig inte!) är följande.

    En Arboga golvmodell som är i skick = skolans slöjdsal säljer ut, landar på runt 20kkr
    Ett halvrostigt auktionsfynd med elinstallation gjord med google som guide och brödkniv som enda verktyg = 10kkr.

    Dvs dyrt på olika vis.

    Eftersom jag även skulle behöva en fräs för att göra enklare jobb likt fästen och små flänsar har jag även sneglat på fräsar.

    En mindre Sajo i brukskick runt 40kkr, men väger som ett vanligt hangarskepp och är liiite överdimensionerad för att användas som pelarborr 80% av tiden.

    Här kommer då en av frågorna, någon som prövat Verktygsbodens borr/fräsmaskiner?
    Jag lurade på att köpa denna

    http://verktygsboden.se/borr-fraesma...s-bf45-digital

    Är det pengar i sjön??
    Senast redigerat av NP den 2014-12-14 klockan 22:50.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Skall du bara använda den som pelarborrmaskin för normala uppdrag så köp en billigare variant från Jula/Biltema/HN , det kommer att funka och de är smidigare att flytta runt om det skulle behövas och kommer antagligen inte att hinna nötas ut.

    Själv har jag en Arbogamaskin på fräsbord med matning/gängning och koordinatbord och funktionen och kvaliten är ju superbra men den väger några hundra kilo och står i vägen i garaget ungefär 99,9% av tiden och de jobb jag utfört med den skulle antagligen gått lika bra på en maskin från Biltema.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  3. #3
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av sOFFe Visa inlägg
    Skall du bara använda den som pelarborrmaskin för normala uppdrag så köp en billigare variant från Jula/Biltema/HN , det kommer att funka och de är smidigare att flytta runt om det skulle behövas och kommer antagligen inte att hinna nötas ut.

    Själv har jag en Arbogamaskin på fräsbord med matning/gängning och koordinatbord och funktionen och kvaliten är ju superbra men den väger några hundra kilo och står i vägen i garaget ungefär 99,9% av tiden och de jobb jag utfört med den skulle antagligen gått lika bra på en maskin från Biltema.
    jag är rädd att du antagligen har helt rätt
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  4. #4
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 285
    Hej!

    Nu är ju jag sjukt bortskämd vad det gäller verkstadsmaskiner då jag själv arbetar i just en 5-axlig CNC fräs

    Hursomhelst hade vi en liknande du länkar till tidigare och den användes då enbart som pelarborr och fungerade fint som det. Men om du är van med en fräsmaskin sedan tidigare så kommer du bli besviken över en sådan maskins fräskapacitet.

    Så mitt tips: Är det en pelarborr med väldigt litet fräsbehov (plast/ alu) du behöver så kommer den duga. Vill du börja fräsa på allvar (typ bromsokadaptrar i stål) bör du gå på en riktig fräsmaskin (som då oftast blir betydligt omständigare att borra med).

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Letade i många år efter en Arboga till rätt kurs men det sket sig såklart.
    Började misströsta och spana på Jula, Biltema mfl när jag äntligen hittade en rejäl Taiwan-maskin på blocket till överkomligt pris. Gissar att det är en lågprismaskin från 70-80 talet och den är definitivt några snäpp rejälare än dagens lågprismaskiner.
    Jämför jag spindellagringen på min Taiwanes med en välanvänd Arboga så känns Arbogan tämligen glapp..
    Pelarborrmaskinen har jag snabbt sparat in i form av minskad borrförbrukning

    En nackdel med många gamla maskiner är att dom har för låga varvtal för moderna verktyg så det är en sak att se upp med om man hittar något gammalt.
    När det gäller vikten ska man alltid välja den tyngsta
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  6. #6
    En bra pelarborr är ju galet användbar hemma i garaget. En fräs däremot måste vara av rätt bra kvalitet för att vara användbar och då blir den dyr som fan. Om fräsbehovet begränsar sej till några detaljer om året är det bättre att spara pengarna och leja bort fräsjobben, brukar inte va jättedyrt om man hittar en bra firma.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •