Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Köpa 9-5 Aero -08 eller inte?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476

    Köpa 9-5 Aero -08 eller inte?

    Har möjligheten att köpa en 9-5 Aero -08 skulle vilja veta lite vad ni anser att en sån bil är värd, och vad den värderas vid inbyte vid köp av ny bil.

    Info:

    Saab 9-5 Aero SC -08 260hk Manuell låda

    13800 mil

    1 ägare, svensksåld, diteclackskyddad

    Komplett servicebok, nyservad och nyskattad, bussningar i bakvagn bytta

    Sommar och vinterdäck i mycket gott skick

    Helskinn tvåfärgat, elstolar

    Stora stereon med sub och cd-växlare

    Avtagbart drag, vinge, xenon (nya lampor) mm ja den har allt man behöver plus lite till, tror fläkt i stolarna och navi är det enda som saknas.

    Bilen är väldigt välvårdad ägd av medelålders par med vuxna barn.


    Vad anser ni att denna är värd?

    Vad skulle den bytas in för?

    13800 mil lite mycket?


    Funderar på att byta ut min extremt påkostade 9-5 Aero SS -04 automat, bilen är sjukt påkostad
    Nordic steg 2
    Alla bussningar i både fram och bakvagn bytta
    Stötdämpare och fjädrar (H&R 30/35mm)
    Subframebussningar bytta, fjädersäten bytta
    Nyrenoverad AC
    Bilen är helt rostfri huven och fronten lackad i somras
    Xenonljus (nya lampor)
    20500 mil

    Kostat på bilen ca 60.000:- på mindre än två år. Jag misstänker ju att jag får pissigt betalt för denna trotts alla utgifter (bilen är original utseendemässigt så ingen ful styling alls)

    Tacksam för lite tips
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det verkar som den saknar taklucka också. Kan ju då hälsa att farsan 07a som har allt (fläktar i stolarna, taklucka osv) utom navin och har gått lite längre, typ 15, är väl budet nånstans runt 50-55 på, privat. En årsmodell nyare och några mil mindre ger väl lite till, men inte några stora pengar. En 2008 skall dessutom ha däcktrycksövervakning för att vara fullutrustad.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och jag tror att ett rent köp gör att du kan pruta mer samt att du bör kunna få mer för din bil om du säljer den privat till rätt köpare som vill ha det du just kostat på, för den som inte vill ha det kan t.ex. trimmat vara en prissänkare.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    50-55.000:- talar du inbytespris eller om man säljer den privat på blocket?

    Ser man utannonserade bilar ligger ju en 06a Aero kombi närmare 60.000:- och en som gått mellan 10-15000 mil upp till 85-95.000:- det är alltså helt åt skogen fel?


    Enligt bilpris.se Aero -08 får jag ett bilhandlarpris på 95.000:- privat mellan 72-79.000:-

    Bilen i fråga jag ev säljer:

    Vad tror ni jag hade fått för denna? Troligtvis en av de absolut finaste Aero som går att hitta. När vi letade bil till tjejen nu senast så var alla utom den vi köpte i sämre skick än min aero ( då tittade vi på 9-3 Aero / Vector 2008-2010 på max 12.000 mil) Frågan är åndå hur löjligt lite jag får för den..

    http://www.garaget.org/?car=326361
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Det finns ju en mängd olika skäl att uppgradera till en 08 kontra 04. Har du läge på att köpa en fin 08 där du dessutom verkar känna till bilens historik så är det ju bara att köpa. I mina ögon spelar priset inte så stor roll där, de är ju så sjukt billiga iallafall och 10K hit eller dit spelar ju ingen roll sett över tid.

    Din 04 kommer ju säljas på samma dåliga valuta som andra saabar och har dessutom gått mycket och är trimmad. Det du lagt ner på den får väl mest ses som kostnad för hobby och du kan förvänta dig få det pris som en 04 ger med avdrag för trim.

    Hursom, varför skall de sälja? Om de har beställt ny bil så är det väl bara för dem att kolla vad de får i inbyte o erbjuda dig samma pris? Om jag nu förstått läget rätt att du känner säljarna. Sen är det bara o börja smälla stålar på hobbyn igen
    Jag gissar du får 30-40k för din och att du får ge 75-85K för 08:an.
    Är väl sista MY som du kan få en Aero - gäller o passa på.
    Lycka till..
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Ägaren är bekant och haft bilen sedan ny och precis som du säger skall de gå och beställa sig en ny bil. Värdet på Saaben hänger naturligtvis lite på vad de får i inbyte för den. De hade fått ett bra inbytespris i våras på 75.000:- ett pris jag inte är villig att betala. Jag går i tankarna på 55-60.000:- för att det skall vara lönt och om jag väljer att sälja den igen kan jag i bästa fall få sålt den för 85.000:- (dröm senario) men jag får iaf tillbaks pengarna och kanske även det som affären kostat mig i försäkring småpill mm

    Jag hade inte funderat på att byta från en 04 automat till en 08 manuell om det inte varit för möjligheten att köpa den till inbytespris. Jag är inte ens säker på att jag kommer vilja behålla den, den kanske rent av känns svintråkig jämfört med min grymma 04a där jag dessutom slipper sitta och flänga i en av de tråkigaste manuella växellådor som tillverkats på en modern "prestandabil" (Mitt nästa tänkta byte då min Aero 04 är förbrukad blir en Bmw E61 M Sport av sista årsmodellen)

    Manuell låda för eller nackdel om jag säljer? De flesta som finns är ju automat. Ligger endast 3 Aero -08 ute i hela landet så den som söker en fin aero av sista årsmodellen har ju inte mycket att välja på.

    Är det någon större skillnad på en 06a och en 08a? Min brors tjej har en Vector -06 mycket välutrustad, fläktar i säten mm mm men det som jag känner i jämförelse med min 04a är att den har sämre detaljkvalitet trots ombonad interiör , dörrsidor paneler etc. Känns som en 9-3ng medans 9-5 tom 2005 har en goare kvalitetskänsla.

    Angående 04an jag tror också på att det handlar om de där 40.000:- men frågan är om det ens är värt att sälja den. Hade jag haft dubbelgarage hade jag utan tvekan ställt in den jämter sommarbilen och kanske lagt på ett ännu vassare chassi och bara haft den som "intressebil" Grejen är ju lite att det tar emot att sälja en bil som totalt sett kostat mig runt 100.000:- för kaffepengar till någon som inte alls ger en spänn för bilens extra ordinära skick och sjuka utlägg man gjort på den. Jag ger ju bort de pengarna bara till någon som kan köra bilen i många år framöver utan att behöva göra ett skit eftersom allt är bytt, även sportbromsar runt om, slangar ok ja you name it.. den som vill kalla mig dum i huvudet får gärna göra det för det stämmer! Köpte bilen för två år sedan för 40.000:- visserligen en bra affär då och kunde garanterat kört den fram tills nu utan annat än normal service (ev ac rep) Men kunde ju lika väl sålt den här och nu för 25-30.000:- och gjort en mycket bättre affär.
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Ägaren är bekant och haft bilen sedan ny och precis som du säger skall de gå och beställa sig en ny bil. Värdet på Saaben hänger naturligtvis lite på vad de får i inbyte för den. De hade fått ett bra inbytespris i våras på 75.000:- ett pris jag inte är villig att betala. Jag går i tankarna på 55-60.000:- för att det skall vara lönt och om jag väljer att sälja den igen kan jag i bästa fall få sålt den för 85.000:- (dröm senario) men jag får iaf tillbaks pengarna och kanske även det som affären kostat mig i försäkring småpill mm

    Jag hade inte funderat på att byta från en 04 automat till en 08 manuell om det inte varit för möjligheten att köpa den till inbytespris. Jag är inte ens säker på att jag kommer vilja behålla den, den kanske rent av känns svintråkig jämfört med min grymma 04a där jag dessutom slipper sitta och flänga i en av de tråkigaste manuella växellådor som tillverkats på en modern "prestandabil" (Mitt nästa tänkta byte då min Aero 04 är förbrukad blir en Bmw E61 M Sport av sista årsmodellen)

    Manuell låda för eller nackdel om jag säljer? De flesta som finns är ju automat. Ligger endast 3 Aero -08 ute i hela landet så den som söker en fin aero av sista årsmodellen har ju inte mycket att välja på.

    Är det någon större skillnad på en 06a och en 08a? Min brors tjej har en Vector -06 mycket välutrustad, fläktar i säten mm mm men det som jag känner i jämförelse med min 04a är att den har sämre detaljkvalitet trots ombonad interiör , dörrsidor paneler etc. Känns som en 9-3ng medans 9-5 tom 2005 har en goare kvalitetskänsla.

    Angående 04an jag tror också på att det handlar om de där 40.000:- men frågan är om det ens är värt att sälja den. Hade jag haft dubbelgarage hade jag utan tvekan ställt in den jämter sommarbilen och kanske lagt på ett ännu vassare chassi och bara haft den som "intressebil" Grejen är ju lite att det tar emot att sälja en bil som totalt sett kostat mig runt 100.000:- för kaffepengar till någon som inte alls ger en spänn för bilens extra ordinära skick och sjuka utlägg man gjort på den. Jag ger ju bort de pengarna bara till någon som kan köra bilen i många år framöver utan att behöva göra ett skit eftersom allt är bytt, även sportbromsar runt om, slangar ok ja you name it.. den som vill kalla mig dum i huvudet får gärna göra det för det stämmer! Köpte bilen för två år sedan för 40.000:- visserligen en bra affär då och kunde garanterat kört den fram tills nu utan annat än normal service (ev ac rep) Men kunde ju lika väl sålt den här och nu för 25-30.000:- och gjort en mycket bättre affär.
    Tyvärr tror jag att iden att köpa en begagnad standardbil i syfte att sälja den med vinst väldigt sällan är speciellt framgångsrik. Särskilt inte när märket har sällsynt dåligt andrahandsvärde pga den konkursade tillverkaren.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Allt handlar naturligtvis om vad jag får ge för den.

    Men ser man på en 9-3 Vector 2008 runt 12000 mil så springer den i ilfart iväg på blocket om priset ligger runt 80.000:- Min kollega letar och jag hjälper honom vi hinner inte ens titta innan många har sålts så att Saab inte är lättsålda är sanning med modifikation. Man får ju så sjukt mycket bil och modern bil för pengarna. 9-5 ser visserligen lite äldre ut men länge en jag sålde en 9-5 nu så vet inte hur det är just nu. Alla Saab jag ägt har varit relativt lättsålda och framförallt de från 2004 och uppåt.

    Så för att inte gå back eller i bättre fall göra vinst, vad är rek max inköpspris?
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  9. #9
    Varje bilbyte kostar ju pengar, som man inte får tillbaka. Särskilt när man har kostat på den befintliga en massa grejer som inte ökar försäljningsvärdet.

    Jag fattar inte riktigt varför du vill byta bil. Du kommer betala en hel del för att få en bil som i princip är likadan som den du har, minus alla förbättringar.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Om du egentligen vill ha en annan bil är väl det rätta att sluta spendera på 04:an och spara till E61:an istället, tråkigt värre men den rätta vägen. Att köpa en 08 för att tjäna pengar på den tror jag är rätt vanskligt och det kommer ju inte bli något astronomisk vinst oavsett. Häng inte upp dig på de pengarna du redan lagt på 04:an, är ju faktiskt främst slitdelar du bytt om än till lite dyrare grejor än billigaste utbytes kanske men en bil som gått 15-20K drar ju en del kost i just bussningar o dämp/fjäder osv. Risken är ju att 08:an hur fin den än må vara är i behov av en del utbyten oxå.
    Gällande kvalitetskänsla i 08 kontra 04 så är det rätt subjektivt och det verkar som att man föredrar det man har. Är ju inte direkt premium i endera.
    Förstår din tvekan till manuella lådan - automaten är ju rätt skön även om den kostar en del prestanda. 5 vxl manuell känns jäkligt fel men den har ju sina fördelar om man vill köra lite inspirerat.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  11. #11
    Stora poängen med manuella lådan verkar ju vara bränsleförbrukningen, det finns flera trådar kring automatväxlade 9-5 med helt vansinnig förbrukning.

    Sen tycker jag nog att 06 och framåt är snyggare och ser mer moderna ut, även fast jag har en 05 själv. Särskilt nya Griffin modellen med vita sömmar på säten, ratt osv är väldigt najs tycker jag. Eller kanske 05 Aero front och 06 Aero bakdel skulle vara den snyggaste kombinationen, har funderat lite på att byta baklucka, stötfångare osv på min till den nya varianten, men det blir apdyrt.
    Senast redigerat av kingback den 2014-12-16 klockan 10:48.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    ...har funderat lite på att byta baklucka, stötfångare osv på min till den nya varianten, men det blir apdyrt.
    Dock är det apjobbigt med nya luckan då Saab verkar ha lagt av med att kitta plåtfalsarna i luckan efter -05.... Så kör med den du har och var nöjd!
    Utan Saab

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Citat Ursprungligen postat av rejser99 Visa inlägg
    Dock är det apjobbigt med nya luckan då Saab verkar ha lagt av med att kitta plåtfalsarna i luckan efter -05.... Så kör med den du har och var nöjd!
    Menar du att den rostar?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Japp!
    I falsen i luckans överkant(!) samt framför allt i plåtskarven bakom plasten runt nummerskylten. Den senare syns ju inte men rostar rätt så bra visar det sig om man tar loss inredningen i luckan. Verkar vara vanligt om man tittar på bildelsbasen.
    I underkant är dock luckan finfin.
    Utan Saab

  15. #15
    Jaja, min baklucka börjar rosta den med..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    Suck, spaltrost är ju svårt att få stopp på

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Ägaren är bekant och haft bilen sedan ny och precis som du säger skall de gå och beställa sig en ny bil. Värdet på Saaben hänger naturligtvis lite på vad de får i inbyte för den. De hade fått ett bra inbytespris i våras på 75.000:- ett pris jag inte är villig att betala. Jag går i tankarna på 55-60.000:- för att det skall vara lönt och om jag väljer att sälja den igen kan jag i bästa fall få sålt den för 85.000:- (dröm senario) men jag får iaf tillbaks pengarna och kanske även det som affären kostat mig i försäkring småpill mm

    Jag hade inte funderat på att byta från en 04 automat till en 08 manuell om det inte varit för möjligheten att köpa den till inbytespris. Jag är inte ens säker på att jag kommer vilja behålla den, den kanske rent av känns svintråkig jämfört med min grymma 04a där jag dessutom slipper sitta och flänga i en av de tråkigaste manuella växellådor som tillverkats på en modern "prestandabil" (Mitt nästa tänkta byte då min Aero 04 är förbrukad blir en Bmw E61 M Sport av sista årsmodellen)

    Manuell låda för eller nackdel om jag säljer? De flesta som finns är ju automat. Ligger endast 3 Aero -08 ute i hela landet så den som söker en fin aero av sista årsmodellen har ju inte mycket att välja på.

    Är det någon större skillnad på en 06a och en 08a? Min brors tjej har en Vector -06 mycket välutrustad, fläktar i säten mm mm men det som jag känner i jämförelse med min 04a är att den har sämre detaljkvalitet trots ombonad interiör , dörrsidor paneler etc. Känns som en 9-3ng medans 9-5 tom 2005 har en goare kvalitetskänsla.

    Angående 04an jag tror också på att det handlar om de där 40.000:- men frågan är om det ens är värt att sälja den. Hade jag haft dubbelgarage hade jag utan tvekan ställt in den jämter sommarbilen och kanske lagt på ett ännu vassare chassi och bara haft den som "intressebil" Grejen är ju lite att det tar emot att sälja en bil som totalt sett kostat mig runt 100.000:- för kaffepengar till någon som inte alls ger en spänn för bilens extra ordinära skick och sjuka utlägg man gjort på den. Jag ger ju bort de pengarna bara till någon som kan köra bilen i många år framöver utan att behöva göra ett skit eftersom allt är bytt, även sportbromsar runt om, slangar ok ja you name it.. den som vill kalla mig dum i huvudet får gärna göra det för det stämmer! Köpte bilen för två år sedan för 40.000:- visserligen en bra affär då och kunde garanterat kört den fram tills nu utan annat än normal service (ev ac rep) Men kunde ju lika väl sålt den här och nu för 25-30.000:- och gjort en mycket bättre affär.
    Skulle värdera bilen i fråga till ca 75-80k. Gav själv 85k för min bil (08 Aero sedan, mkt men inte all utr, 10900mil) förra året och tyckte då jag gjorde ett bra köp, det är ju lätt att sitta här och undervärdera alla bilar. Desto svårare är det när man verkligen vill ha tag i ett fint exemplar. Tror inte 45-50k är omöjligt för din 04a som ser väldigt fin ut!

    Du ska veta att 04an känns mer välbyggd interiört än vad 06 och uppåt gör. Hade en 02a innan som andades lyx, det gör inte min nuvarnade även som mycket annat så som chassie, motor osv förstås är vassare

    Skillnaderna mellan 06 och 08 är små. Det man ser är tex mattkromade ringar på ventilationsgallren. Men som sagt bara småsaker. Lycka till hur du än gör
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    476
    Jag och kollegan tittade på ännu en bil till honom idag en 9-3 från 2009 sliten och allmänt sunkig trotts 11.000 mil så ja jag tror jag skulle kunna få bra för min 9-5 med en köpare som har krav motsvarande mina egna och som är beredd att betala för div förbättringar och verkligen vet vad det handlar om. Vet vad Bilstein B8 / HR är osv, vet vad Nordic Uhr innebär och deras fantastiska kunskap, en kille som reflekterar över, wow den är rostfri och Ditec lackkonserverad,, ja ni fattar men de personerna är tyvärr lättt räknade.

    Jag tror jag kommer behålla min Aero 04 för visst är det som Skutte säger den känns bättre kvalitetsmässigt och chassi osv är ju redan förbättrat. Sen om jag väljer att köpa -08an ändå det får vi se. Kanske säljer vi vår 9-3 Vector -08 istället men där är jag faktiskt tveksam för det är en riktigt sjysst bil och relativt modern. Får väl köra -08an ett tag och se vad både jag och frugan tycker då det isf blir hennes bil. Men allt kommer att grunda sig på inköpspriset. Vill också påstå att den är värd 80.000:- och får jag köpa den till inbytespriset så måste det blir ganska rätt då en handlare oftast vill tjäna 20-30.000:- på en beg bil.

    Någon vänlig själ som vill lägga upp en bild var på bakluckan de brukar rosta?
    Saab 9-5 Aero SS -04
    Saab 9-3 Aero SC -08
    Mercedes E55 AMG - 06
    Finbilen: Ford Scorpio 2,9 V6 GLX -94

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Skara
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av sku Visa inlägg
    Jag och kollegan tittade på ännu en bil till honom idag en 9-3 från 2009 sliten och allmänt sunkig trotts 11.000 mil så ja jag tror jag skulle kunna få bra för min 9-5 med en köpare som har krav motsvarande mina egna och som är beredd att betala för div förbättringar och verkligen vet vad det handlar om. Vet vad Bilstein B8 / HR är osv, vet vad Nordic Uhr innebär och deras fantastiska kunskap, en kille som reflekterar över, wow den är rostfri och Ditec lackkonserverad,, ja ni fattar men de personerna är tyvärr lättt räknade.

    Jag tror jag kommer behålla min Aero 04 för visst är det som Skutte säger den känns bättre kvalitetsmässigt och chassi osv är ju redan förbättrat. Sen om jag väljer att köpa -08an ändå det får vi se. Kanske säljer vi vår 9-3 Vector -08 istället men där är jag faktiskt tveksam för det är en riktigt sjysst bil och relativt modern. Får väl köra -08an ett tag och se vad både jag och frugan tycker då det isf blir hennes bil. Men allt kommer att grunda sig på inköpspriset. Vill också påstå att den är värd 80.000:- och får jag köpa den till inbytespriset så måste det blir ganska rätt då en handlare oftast vill tjäna 20-30.000:- på en beg bil.

    Någon vänlig själ som vill lägga upp en bild var på bakluckan de brukar rosta?
    Jag är en av dom som uppskattar en rostfri, lackskyddad och uppgraderad bil så visst finns vi! Vet hur det är att kolla på bil, slutar ALLTID med att du lägger till 20 laxar och får något du verkligen vill ha. Finns så många illa hanterade bilar därute.

    06-09 rostar i nederkant på bagageluckan, alltså mot kofångaren till när den är stängd. åsrmod 02-05 rostar på samma ställe plus i skarven runt plastramen där reg. skylt sitter. Både över och under skylten.
    Min profil med mina bilar på Garaget
    http://www.garaget.org/skutte

Liknande ämnen

  1. Köpa en og93 Aero eller inte...
    Av hasselgren i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-15, 13:04
  2. CC Aero, köpa eller inte...
    Av TUffe i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2006-06-05, 21:45
  3. Köpa eller inte? 9-5 Aero
    Av Idlewild i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 02:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •