Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kostnad Kamdedjebyte 9-5a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -

    Kostnad Kamdedjebyte 9-5a

    hej,
    kör en 9-5a Aero/Hirsch, har lite över 17.000 mil, kedjesträckaren är snart ute på 15mm. Är alltså dags för byte till våren.
    Vad kostar ett byte hos en SAAB-verkstad? Tänker såklart inte på ett "fulbyte" utan hela satsen med plastskenor och kugghjul och oljetråget ska väl också rengöras. Det är väl att rekommendera? Vad säger experterna om balansaxel-sats-byte? Ska det alltid bytas i samband eller avgörs det från fall till fall? Är intresserad av vad det får kosta och vad som man bör låta byta?

    På forumet har jag läst om priser upp till 40k SEK!!! För de får man väl en helt ny motor inbyggd?

    Var går gränsen? När lönar det sig att köpa en ny motor istället?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Balansaxelkedja byts samtidigt.

    Grejorna är inte särskilt dyra, det är arbetet som kostar pengar, så testa att höra med flera verkstäder.
    http://www.maptunparts.se/motordelar...b205-b235.html

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Kan bara instämma med föregående talare. Och verkstadspriserna skiljer mycket åt i olika delar av landet (storstad=dyrt) och verkstadstyp (auktoriserad märkesverkstad mot no-name-verkstad) så beroende på var du bor kan det vara värt att åka en bit och kanske kombinera med en weekend med frugan?

    När jag kollade runt inför dyra 12k-milaservicen kostade märkesverkstaden i Stockholm 9600 mot 6200 på märkesverkstaden i Tomelilla.

  4. #4
    Man kan köpa en fabriksny B235 motor från MapTun för under 18.000:-, bra att komma ihåg när du jämför offerter. Sen kostar ju den en slant att få monterad iofs, men ändå

    Sen är det nog ingen fara att köra en bit till med den befintliga kedjan, så länge den inte rasslar märkbart är det väl ingen överhängande risk för haveri..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Att byta motor kan knappast gå så mycket snabbare än att byta kamkedja att det kan motivera merkostnaden på delar om ca 16 000 kr. Jag vet inte hur lång tid en verkstad behöver för att byta kamkedja, men om vi räknar med 6-8 timmar så innebär det en arbetskostnad om 8-11kkr vid 1400 kr/timme.

    40kkr, då snackar vi 3-4 dagars arbete, och så länge är det inte rimligt att de ska hålla på för att få dit en ny kedja.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    24
    Medlem#
    -
    har fått ett kostnadsförslag hos en aukt. saab-verkstad hos mig i tyskland. Totalt 2900Euro (inkl. Moms19%). Därav Arbetskostnad 1224EUR (exkl. moms). Det innebär ju att delarna kostar hela 1210EUR vilket är betydligt dyrare än om jag jämför med speedparts stora sats för 2790SEK. Denna satsen med ventilkåpspackning är samma som den på mitt kostnadsförslag förutom ett par skruvar. Det betyder om jag skaffar det själv via speedparts etc. o låter saabverkstaden meka så kostar det ca.430EUR mindre berodende på hur man räknar valuta och frakt. men ändå 2500EUR, det låter mycket. Där till kommer ju rengöring av oljetråget och silen. Hur långt tid tar det att köra för en verkstad?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm, Sätra
    Inlägg
    67
    Medlem#
    9995
    Hej
    Jag lämnade in min 9-5:a -99 för 2år sen på en SAAB-verkstad i Poznan (Polen).Jag hade med mig kamkedjesatsen, dom tog 1900 zloty för jobbet :-)

    Micke
    Micke
    9-5 2.3 ltt -99 se Såld
    9-5 2.3 SC Vector Biopower -08 steg 1
    Tech2 med CANdi

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179
    Utan lyft med allt krälande som det innebär tog det mig ungefär 2 arbetsdagar första gången jag bytte i ett trångt kallgarage med rengöring av sil och tråg och hela baletten...så nä inte 40000 om dom inte är helkassa men isf ska du inte lämna in bilen där

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    SAAB9-5AeroHirsch-> Fick du mitt PM?
    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

Liknande ämnen

  1. Kostnad att eftermontera GPS i 9-3 08a
    Av Nille83 i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 23:33
  2. Kostnad hel lack?
    Av Reksteer i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-28, 00:32
  3. Kostnad för att lacka en 900 NG
    Av SuperFaCeR i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-16, 21:51
  4. Kostnad för AC
    Av KvasiBogdan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-30, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •