Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Inoljat vs torrt luftfilter?

  1. #1

    Inoljat vs torrt luftfilter?

    En fråga angående luftfilter. Bilen det gäller är en 9-3 aero 01:a. Har fortfarande luftburken i med ett sportfilter. Det jag undrar är vilket filter bör man ha och vilket är bästa av ett filter som man oljar in eller ett som inte behöver bli inoljat??

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    Om du söker på internet kommer du att upptäcka att de flesta som är insatta i frågan anser att ett originalfilter fungerar bra även om man har rätt många extrahästar under huven.

    Personligen skulle jag undvika inoljade filter efter att ha upptäckt vilka konstiga fel man kan få på laddtrycket om de små givarna i luftmassemätaren blir smutsiga .

    Per L

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Orginal räcker gott och väl upp till 300hk. Men självklart kan man ju köpa ett sportfilter typ KN filter insats icke inoljat.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Är inte alltid K&N inoljade?
    Även om det är väldigt sparsamt om det är från fabrik eller korrekt utfört efter rengöring.

    Och original i papper fungerar bra över 300hk, jag vet!!
    och man slipper pysslet med att tvätta och olja in och oroa sig för att man oljar felaktigt och för mycket.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Så orginal fungerar och hade klarat av mina 295 hk?? Jag minns att jag olja in de jag har nu för en del månadersen, men har just nu fått problem med mitt laddtryck i bilen. Så ska testa en annan lmm skulle de visa sig att det är den blir det nog till att byta filter. Får man ett lite sportigare ljud med exp k&n filter i stället för orginal? Andas verkligen org lika bra som ett sport?? Bilen i fråga är en 9-3 aero 01:a.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Andas verkligen org lika bra som ett sport??
    Inte riktigt, men det är inte långt ifrån. Originalfiltret är ungefär tio gånger tätare men har mycket större ytarea eftersom det är veckat. Dessa sportluftfilter brukar ha platt yta vilket ger mycket mindre area. Ett test som tyvärr har försvunnit från internet visade att vid 200hk så är tryckfallet bara några få millibar över filtret. Minskningen med sportluftfilter var ynkliga 1-2% trots att de släpper igenom partiklar som är tio gånger större. Även andra komponenter före turbon's insugsrör undersöktes och det största tryckfallet var över luftmassamätaren. Grillen som sitter där för att skapa laminärt luftflöde stryper ganska hårt, och det visade sig att den utgjorde 45% av alla tryckfall före kobran.

    Jag har en 20T#7 i min 9-3 och jag kör gladeligen med original luftfilter. Ja, jag kanske tappar någon enstaka hästkraft, men det är inte värt att släppa in tio gånger så stora partiklar i systemet bara för att tjäna någon enstaka hästkraft. Plocka ut kolvringarna från två motorer, en som körts med originalfilter, och en som körts med sportluftfilter, och titta på ytan med mikroskop, så lovar jag dig att du aldrig kommer fundera på sportluftfilter mer

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    När vi ändå pratar sportluftfilter, är det en myt att en bil med sportluftfilter brukar dra mer än en med original?

    För övrigt tror jag de flesta sätter på sportluftfilter för ljudet, inte heller det att förakta!

    Edit: mer bränsle alltså.

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Beror lite på i vilket sammanhang den skulle dra mer bränsle.
    Den kommer inte dra mer bränsle direkt när du monterar sportluftfilter.
    Däremot kan ett dåligt filter leda till nersmutsning av luftmassamätaren efter ett tag, vilket i sig leder till högre bränsleförbrukning.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Beror lite på i vilket sammanhang den skulle dra mer bränsle.
    Den kommer inte dra mer bränsle direkt när du monterar sportluftfilter.
    Däremot kan ett dåligt filter leda till nersmutsning av luftmassamätaren efter ett tag, vilket i sig leder till högre bränsleförbrukning.
    Okej, det är säkert därifrån det kommer! Man läser ju ibland att en anledning till att inte montera sportfilter är att den ska dra mer bränsle, men om de släpper igenom lika mycket luft känns det inte helt logiskt.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 748
    Medlem#
    9176
    wilderness80

    Det kan räcka med att du gör rent de små givarna på den LMM du har nu.

    Dock bör (måste) du plocka isär LMMen för att komma åt att göra rent givarna på "baksidan" (från gallerhållet).
    Jag började med att göra rent min LMM utan att plocka isär den och det blev inte bra förrän jag kom åt att göra rent givarna ordentligt både från fram- och baksidan. Jag använde bensin och en liten mycket mjuk pensel.

    Per L

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Kolla på AEM filter, googla lite tester. AEM filtrena körs utan olja och presterar bättre i några tester som jag kikat på. Nu tror jag inte Saab är med i testerna, men det skiljer nog knappast utan grunden är densamma.

    Finns ett under säljes med avskärmning tyckte jag att jag såg?
    EDIT: Går inte att klistra in länkar tydligen, men den ligger under säljes. Du kan ju PMa honom och fråga vad han tyckte om det?

    På alla turbobilar jag haft (som varit trimmade) har jag kört med öppet sportfilter (oavsett bilmärke). Jag har aldrig märkt att någonting gått sönder pga öppet filter, trots en massa anhängare som hävdat att det är det sämsta man kan göra för en motor osv. Det är dock bara några enstaka mer högprestandabilar jag faktiskt märkt att bilen blivit lite piggare med öppet filter.

    Jag har aldrig lyckats skita ner någon LMM så den har gått sönder eller felkodat, men sen dränker jag inte in filtret heller, utan lägger endast på en liten film.

    Numera kör jag AEM dryflow då jag märkt att det funkat lika bra som de filtrena man oljar in.


    På en orginalbil tycker jag dock det är helt uteslutet med öppet filter. Man kan tom förlora hästkrafter utan avskärmning osv.

    EDIT: Ingen av dessa bilar har dragit mer bränsle med öppet filter... Annat än att man gasat på mer pga det sportigare ljudet.
    Senast redigerat av Anders1984 den 2014-12-14 klockan 17:14.

  12. #12
    Testa med en annan lmm och det blev ingen skillnad, men har rengjort min egna lmm både framsidan och baksidan och ska ta ett sista test. Blir det inget bättre blir det till att lämna in bilen och få den provtryck.

  13. #13
    Förstår inte hur folk orkar hålla på och kludda med dessa filter till ingen nytta.
    Signaturlös

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Har du kollat efter felkoder? Vad får dig att vilja provtrycka?
    Misstänker man LMM är det väl lämpligt att kolla om det är skillnad på begärd och uppmätt luftmassa då det borde vara enklare och billigare än provtryckning
    Att systemet är tätt är såklart bra fast inget jag skulle göra bara för det är kul.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Får inga felkoder. Kollat slangar, en annan magnetventil även en annan lmm, men inget hjälper. När jag gasar på går den upp till knappt halva gula sen är det som att trycket bara försvinner. Och nu har jag slut på idéer och fråger till dom jag frågat om hjälp. Verkstaden skulle ha 300 + moms för att provtrycka systemet. Kan va värt det för och se om det verkligen håller tätt eller där är något som man missat.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    300 va billigt så då är det värt det, har de möjlighet att kolla begärd och uppmätt luftmassa när prislistan är så liten så passa på om det inte hittas nån läcka.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Kanske lite trög fattad men vad menar du med "begärd och uppmätt luftmassa"??

  18. #18
    Fan vad träligt det är när ett och samma fel ska diskuteras i flera trådar!
    Signaturlös

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    I Trionic7 finns bl.a.
    mReq Requested airmass
    mAir Actual airmass

    mReq är begärd luftmassa för att uppnå önskat vridmoment, dvs din order som ges med gaspedalen och dä bör mAir nå begärt värde men om LMM mäter fel finns risk att de inte kommer att vara i närheten av varandra, mäter LMM fel åt ena håller kommer motorn att gå magert vilket är skadligt och åt andra hållet kommer den gå för fett och i inget av fallen kommer den att gå bra.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Fan vad träligt det är när ett och samma fel ska diskuteras i flera trådar!
    Bra poäng, så kanske det blir när man startar en ny tråd mitt i natten fast i post #5 borde TS kanske skrivit "...men har just nu fått problem med mitt laddtryck i bilen." och hänvisat till denna tråd så jag tycker vi avslutar diskussionen om laddtryck här då denna tråd handlar om papper vs inoljade filter.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-02-01, 13:07
  2. Körde torrt på styrsevo olja, skador?
    Av Svensk bil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 17:21
  3. luftfilter...
    Av saab 9000 cse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 21:41
  4. Luftfilter?
    Av Gulingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-04-12, 07:44
  5. FAQ om moment torrt eller insmort
    Av Boj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-26, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •