Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: CE lampa lyser OG9-3 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -

    CE lampa lyser OG9-3 -99

    Hej! Har en saab 9-3 99a, 154hk helt original. Köpte den av ett gammalt par för ca 2månader sedan. När jag åkte från platsen började CE lampan lysa. Gubben jag köpte den av höll på att pilla på slangar i motorrummet innan jag åkte iväg, 1min efter jag åkt så lyser den vilket den inte gjorde under test körningen. Kan han ha dragit ut någon slang eller kabel? Hur som helst motorlampan lyser och fått felkod på båda lambdasonderna. Har även lite ojämn tomgång och motortempen pendlar kraftigt, låg temp vid höga hastigheter men normaltemperatur vid stopp och lägre hastigheter. Jag tycker att den går lite ojämnt när lampan lyser och bättre när den slocknat vilket den gör lite till och från.
    Felkoder:
    1171 lambdareglering för mager blandning
    0140 bakre lambdasond avbrott eller kortslutning till jord

    Eftersom den tänds och släcks från och till så vill jag inte investera i nya sonder förän jag vet exakt vilket felet beror på. Jag misstänker glapp i någon kontakt eller att jag bara måste byta termostat. Vad tror ni?

    Bästa
    Senast redigerat av Alexander89 den 2014-12-13 klockan 18:20.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Byt termostat och den bakre sonden.

    Den främre sonden säger ju att den går magert och antingen har du dåligt bränsletryck eller ev ett läckage mellan motor och sond. Är grenrörstpackningen hel? Är anslutningen mellan turbo och downpipe ok? En -99 bör ha en flexdel direkt i början av downpipen, är denna hel?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Tack för svar är ganska grön på bilar så jag vet faktiskt inte något om det du precis skrev. Har beställt en haynes rep bok så jag kan börja meka själv. Har kollat på sonder på skruvat.se men vet ej om jag ska ta en universal sond och om det är en 3 eller 4 wire anslutning. Mvh

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Såg idag när jag bytte lambdasonden att flexen innan katten var skadad, motorlampan lyser fortf. Misstänker att flex delen kan vara boven här. Ska laga den på något sätt. Läste att tätningspasta + en läskburk och slangklämmor ska funka hyffsat hehe

  5. #5
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Fast från en provkörning till "en minut efter ivägkörning" så har flexen pajjat och visar motorlampa? Hur hårt provkörde du? Kanske därför gubben var där och letade kolvringar....

    Nä, skämt åsido... jag tror att felet beror på något annat...

    ...och det ska vara en ölburk, helst en Pripps Blå 2,8 (inte 3,5) för att täta detta..... Köp hellre en universal variant på Biltema, två skarvmuffar med muttrar på och skär bort den gamla med vinkelslipen...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Haha härligt svar blir att köpa ett 6 pack prippe 2,8 till nyår då

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Släckte CE lampan igår med Obd 2. Körde runt ett tag och den tändes inte igen. Åkte och tankade idag och nollade trippmätaren, 1,5km senare började lampan lysa igen. Kollade med Obd och fick fram samma felkoder som förut. Har sökt runt lite och nu misstänker jag backventilerna? Vad tror ni?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    62
    kolla om lampan blinkar enligt länken.(antar att det är en t5) Blinkar den 6 gånger så skulle jag nog bytt lambdan. Men först hade jag nog bytt flexen om den läcker.

    forum.saabturboclub.com/showthread.php/7520-FAQ-Check-engine-felkoder-amp-blinkningar

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Avgassystemet måste vara 100% tätt, sen kan man börja lita på sensorerna. Det är faktiskt väldigt ovanligt att sensorerna blir dåliga, 99 fall av 100 är det läck på avgaset oavsett hur tätt det verkar.
    Den har mager blandning är säkert torrspruckna vakumslangar. Leta upp _alla_ slangar, kolla t.ex. bakpå spjällhuset. Du hittar säkert en eller flera som spruckit och kansk till och med ramlat av, där har du anledningen till mager blandning.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Ska kolla upp det! Har mätt motortempen med Obd 2 + car doctor. Motortempen är 70 grader när jag kör och 90 grader på tomgång :O

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Inte alls ovanligt. Har man standard termostat så öppnar den ju vid 88 grader och då brukar tempen pendla mellan 75 och 90 när man står på tomgång. Med tanke på den låga utetempen så kan det säkert komma ner så lågt som 70 när man kör, men den borde kanske ligga 10 högre, men är det 20 minus så är säkert 70 ingen omöjlighet.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Nej men den har legat sådär sen jag köpte bilen och då var det "varmt" ute. Byta termostat står näst på min lista och kolla alla slangar

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Nu har jag bytt termostaten åxå. Den går upp i temp som den ska och jag märker stor skillnad vid gaspådrag, bilen känns riktigt pigg Släckte även CE lampan. Men när jag tankade här om dagen och nollställde trippen så började lampan lysa igen. Hände samma sak sist jag tankade. Felkoden är fortf mager blandning :-/

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Slangar, slangar, slangar Du har en luftläcka. Det som du kan koncentrera dig på är att läckan är _efter_ spjället, annars spelar det nämligen ingen roll på en T5-bil.'Titta på spjällhuset så ser du de få slangar som är inkopplade till spjällhuset efter spjället, det rör sig kanske om 2 eller 3 slangar. Det är inte säkert att de är av precis vid huset utan någon annanstans.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Har varit med bilen på verkstad nu. De kollade alla slangar men det var inget fel på dessa. Var även förbi en annan verkstad och han bad mig byta tanklock men problemet kvarstår. Jag misstänker att avgasröret inte är helt tätt, det som får mig att tro det är att när jag kör på motorvägen i motvind så ligger motortempen rätt lågt och när jag kör stadskörning eller landsväg så ligger tempen bättre men vid tomgång så ligger den på 90 grader. När jag hade bilen upphissad såg jag att flexdelen mellan sond 1 och 2 var skadad i skarven. Tänker prova med avgasbandage på flexdelen och blir det inte bättre så köper jag ett helt nytt avgassystem.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -

    Felkod P0442 saab 9-3 99

    Hej, har felkod på mager blandning sedan flera månader tillbaks. Brukar släcka lampan med Obd. Läste ut koderna idag efter att jag bytt olja igår och då dök en ny felkod upp: pending P0442 Evaporative emission system leak detected. Vad ska jag göra? Tack för hjälpen

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av Alexander89 Visa inlägg
    Hej, har felkod på mager blandning sedan flera månader tillbaks. Brukar släcka lampan med Obd. Läste ut koderna idag efter att jag bytt olja igår och då dök en ny felkod upp: pending P0442 Evaporative emission system leak detected. Vad ska jag göra? Tack för hjälpen

    Hej
    Det där är väl small leak?
    EVAP systemet tar hand om bensinångor som inte är förbrända.
    Jag hade den felkoden på min mammas 9-3a (också 99a) det va en av slangarna kring spjällhuset som hade vittrat sönder samt en liten backventil som hade gått sönder.
    Kan dock va en slang någonstans mellan spjällhus, tank, kolfilter eller tanklock.
    Kolla runt ifall du ser någon trasig slang

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Alexander89 Visa inlägg
    Hej, har felkod på mager blandning sedan flera månader tillbaks. Brukar släcka lampan med Obd. Läste ut koderna idag efter att jag bytt olja igår och då dök en ny felkod upp: pending P0442 Evaporative emission system leak detected. Vad ska jag göra? Tack för hjälpen

    Hej
    Det där är väl small leak?
    EVAP systemet tar hand om bensinångor som inte är förbrända.
    Jag hade den felkoden på min mammas 9-3a (också 99a) det va en av slangarna kring spjällhuset som hade vittrat sönder samt en liten backventil som hade gått sönder.
    Kan dock va en slang någonstans mellan spjällhus, tank, kolfilter eller tanklock.
    Kolla runt ifall du ser någon trasig slang

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Tack för svar! Ska kika runt lite, alltid något med dessa jävla slangar

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Alexander89 Visa inlägg
    Tack för svar! Ska kika runt lite, alltid något med dessa jävla slangar
    japp :/
    Testa att låta motorn gå med tomgång och under tiden den går så ta loss kåpan som sitter runt/på spjällhuset och spruta med startgas runt omkring alla slangar.
    Varvar motorn upp så har du ett läckage någonstans där

    kan vara smart att stänga av ACC:n när du gör det då den kan få motorn att dippa lite i varvtal när ac:n går igång

    Lycka till

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    63
    Medlem#
    -
    Startgas har jag, och problem med tomgången har jag också när ac är på precis som du säger. Ska även slänga i en flaska stp fuel injector cleaner för att kanske få bukt med den andra felkoden

Liknande ämnen

  1. SRS-Lampa lyser!
    Av a.magnusson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-07-13, 12:10
  2. ce lampa lyser.
    Av 900Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 23:20
  3. SRS lampa lyser!
    Av Slipknot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •