Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Turbo slutar ladda

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -

    Turbo slutar ladda

    Tjena. Har nyligen köpt en 9-5 2,3t -99. Problemet är att den nästintill slutar ladda strax över 4500 varv sen så slutar motorn varva vid ca 5500 varv och börjar rycka lite, ungefär söm att turbon vill ladda men slår ifrån direkt. Detta märks mest på växel 3, på 2 an drar den mycket bättre till 5500 sen så samma sak som på 3 an. Sen undrar jag en annan sak med. Såg igår att slangen till wg inte va ansluten, det konstiga är att jag inte märker npn skillnad på varken motorgång eller laddtryck med slangen varken på eller av? Hoppas ni förstår och att någon kan hjälpa mig. Mvh Magnus

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Rasad katalysator som stryper avgasflödet...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Rasad katalysator som stryper avgasflödet...
    ok. Men borde den inte ge ett lite hur ska man säga "dovare" ljud och kännas mycket trögare i gången förövrigt samt ge felkoder? Vart med om det på en annan bil nämligen dock va det en sugis

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Man kan väl med hjälp av TECH2 göra en snabbtest av katalysatorn

    Och jag har ett komplett avgas inkl. katalysator från min -00 som gått ~13kmil om du bor i krokarna och det faktiskt är katten som rasat.
    Från turbo till ovalt slutrör
    .
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Man kan väl med hjälp av TECH2 göra en snabbtest av katalysatorn

    Och jag har ett komplett avgas inkl. katalysator från min -00 som gått ~13kmil om du bor i krokarna och det faktiskt är katten som rasat.
    Från turbo till ovalt slutrör
    .
    Ok nä bor inte i dina krokar Vart kan man göra ett sånt test?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Lite uppdatering. Nu har jag bytt anslutningen in i ventilkåpan så nu sitter slangen med den vita backventilen på plats. Jag har satt fast vakuumslangen från dosan på torpedväggen till dumpen, är det en mv som jag kallar för dosa kanske? Har även bytt tändstift till ngk bcpr6es-11 fick jag det rätt med beteckningen nu? var likadana som satt i innan iaf, men byte för säkerhets skull.
    Det som har hänt nu är att den varvar ur bättre men det är mycket svajigare laddtryck. Den ryckte till några gånger också.
    Saab 9-5 2,3t -99

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Mangan78 Visa inlägg
    Ok nä bor inte i dina krokar Vart kan man göra ett sånt test?
    Alla som har TECH2 borde kunna hjälpa dig och Saabverkstäder m.fl bör ha TECH2


    Citat Ursprungligen postat av Mangan78 Visa inlägg
    Lite uppdatering. Nu har jag bytt anslutningen in i ventilkåpan så nu sitter slangen med den vita backventilen på plats. Jag har satt fast vakuumslangen från dosan på torpedväggen till dumpen, är det en mv som jag kallar för dosa kanske? Har även bytt tändstift till ngk bcpr6es-11 fick jag det rätt med beteckningen nu? var likadana som satt i innan iaf, men byte för säkerhets skull.
    Det som har hänt nu är att den varvar ur bättre men det är mycket svajigare laddtryck. Den ryckte till några gånger också.
    Har du bytta alla 4 vacuumslangarna? Det skulle jag åtgärda först och det är dessutom billigt och behöver göras oavsett om du inte gjort det innan, silikon håller betydligt bättre än original.
    En går från AV (Avlastningsventil, "dumpen") till MV (dosan på torpedväggen),
    en från MV till insuget,
    en från insug till BTR (bränsletrycksregulator på spridarbryggan),
    och den sista har för mig att den sitter på höger sida om spjällhuset och också går till MV.

    MV på torpeden har alltså 3 slangar, och på insuget rakt framför den sitter en nippel med 2 slangar anslutna, en på AV, en på BTRoch den sista på spjlällhuset!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2014-12-15 klockan 17:33. Anledning: korrigerat
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Alla som har TECH2 borde kunna hjälpa dig och Saabverkstäder m.fl bör ha TECH2




    Har du bytta alla 4 vacuumslangarna? Det skulle jag åtgärda först och det är dessutom billigt och behöver göras oavsett om du inte gjort det innan, silikon håller betydligt bättre än original.
    En går från AV (Avlastningsventil, "dumpen") till MV (dosan på torpedväggen),
    en från MV till insuget,
    en från insug till BTR (bränsletrycksregulator på spridarbryggan),
    och den sista minns jag inte vad det går till men har för mig att den sitter på höger sida om spjällhuset.
    Blir till att göra det imorgon. Sitter alla slangar lättåtkomligt eller behöver man plocka bort något? Har inte stenkoll på allt detta än men det ska nog fixa sig.
    Saab 9-5 2,3t -99

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Mangan78 Visa inlägg
    Blir till att göra det imorgon. Sitter alla slangar lättåtkomligt eller behöver man plocka bort något? Har inte stenkoll på allt detta än men det ska nog fixa sig.
    Du behöver förutom max 2m slang och kattstrypare, lyfta på stora plastkåpan runt spjällhuset/oljepåfyllningen även lyfta plastkåpan på torpedväggen över MV för att komma åt.
    Byt en slang i taget så du inte blandar ihop dem och var de satt.

    Ficklampa är praktiskt att ha till hands.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Du behöver förutom max 2m slang och kattstrypare, lyfta på stora plastkåpan runt spjällhuset/oljepåfyllningen även lyfta plastkåpan på torpedväggen över MV för att komma åt.
    Byt en slang i taget så du inte blandar ihop dem och var de satt.

    Ficklampa är praktiskt att ha til
    l hands.
    Ok. Stort tack för hjälpen
    Saab 9-5 2,3t -99

  11. #11
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Om du inte redan lyckats med projektet, var jag nere och bytte själv. Utan att ha en aning om vad som väntade mig.. Tog kanske en timme max, visst, lite pill, mer är slangarna skit, så ramlar dom bokstavligt talat sönder när man börjar pilla på dom med en näbbtång..
    En liten bild jag ritat nu, med alla slangar jag hittade som hade med saken att göra..
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Om du inte redan lyckats med projektet, var jag nere och bytte själv. Utan att ha en aning om vad som väntade mig.. Tog kanske en timme max, visst, lite pill, mer är slangarna skit, så ramlar dom bokstavligt talat sönder när man börjar pilla på dom med en näbbtång..
    En liten bild jag ritat nu, med alla slangar jag hittade som hade med saken att göra..
    Grymt. Satan vilken bra bild du ritat, riktigt enkel och bra. vet du om det blev nåt bättre på din eller? Tack och bock för hjälpen. Blir morgondagens projekt
    Saab 9-5 2,3t -99

  13. #13
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Den blev faktiskt mer varv-villig... Vart lite trög efter 4500 varv, men nu var det inga problem att komma upp i runt 6k.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Bytt alla vaccumslangar nu. Blir ingen förändring. Svajande/tvekande laddtryck och den varvar inte ur helt. Har ett visslande ljud också som ökar med laddtrycket, har tyvärr glömt säga det innan.
    Saab 9-5 2,3t -99

  15. #15
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det visslande ljudet, tror du det låter mer som en luftläcka, eller är det mekaniskt ljud från själva turbon?
    Du kan inte utesluta luftläcka bara för att vakuumslangarna är bytta. Det kan t.ex. läcka i gavlarna till laddluftkylaren. Inte helt ovanligt.
    Sedan kan det givetvis vara turbon i sig som låter. Det kan vara lagren, eller det kan vara ljud som uppstår i skovelhjulen, om det är deformerat.
    Det är bara några förslag. Finns fler saker som kan läcka, eller orsaka ljud.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det visslande ljudet, tror du det låter mer som en luftläcka, eller är det mekaniskt ljud från själva turbon?
    Du kan inte utesluta luftläcka bara för att vakuumslangarna är bytta. Det kan t.ex. läcka i gavlarna till laddluftkylaren. Inte helt ovanligt.
    Sedan kan det givetvis vara turbon i sig som låter. Det kan vara lagren, eller det kan vara ljud som uppstår i skovelhjulen, om det är deformerat.
    Det är bara några förslag. Finns fler saker som kan läcka, eller orsaka ljud.
    Skulle nog säga att det låter som luftläcka. Turbo har gått 300 mil kanske, var helt nybytt när jag köpte den, visst man kan rasa en turbo på ett kick men jag tror inte det är den, kan ju dock aldrig va säker, men det låter som luftljud iaf. Kan det va mv som e kass? Får nämligen ingen reaktion när jag rycker varken R eller W slangen. Varken evap eller wg borde väl funka då?
    Saab 9-5 2,3t -99

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Vill inte vara negativ, men på din problembeskrivning låter det precis som turbon är slut axiellt, vilket gör att när du gasar så dras kompressorhjulet mot kompressorhuset och orsakar visslande/flärpande ljud, strypning på avgassidan via turbinhjulet vilket gör att motorn inte kan andas och inte heller kan varva ur fritt. Orsakar också fladder på laddtrycket då turbon bromsas/går fritt/bromsas osv.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Vill inte vara negativ, men på din problembeskrivning låter det precis som turbon är slut axiellt, vilket gör att när du gasar så dras kompressorhjulet mot kompressorhuset och orsakar visslande/flärpande ljud, strypning på avgassidan via turbinhjulet vilket gör att motorn inte kan andas och inte heller kan varva ur fritt. Orsakar också fladder på laddtrycket då turbon bromsas/går fritt/bromsas osv.
    Ajfan. Då e ju frågan varför den är slut efter så få mil....borde det inte blåryka om turbon e slut?
    Saab 9-5 2,3t -99

  19. #19
    Är alla pinnbultar som håller grenröret mot topplocket hela? Om det läcker från grenröret kan det bli ett visslande ljud.

    Och möjligen även svajigt ladd eftersom läckan kan ge felaktiga lambdavärden som gör styrsystemet förvirrat.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Är alla pinnbultar som håller grenröret mot topplocket hela? Om det läcker från grenröret kan det bli ett visslande ljud.

    Och möjligen även svajigt ladd eftersom läckan kan ge felaktiga lambdavärden som gör styrsystemet förvirrat.
    Okej. Hur kollar jag detta på lättast sätt? Lossa grenröret eller?
    Saab 9-5 2,3t -99

Liknande ämnen

  1. turbon slutar ladda??
    Av skamman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 21:21
  2. 9-3 chippad slutar ladda får starta om bilen så funkar den
    Av Fillepersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-21, 16:01
  3. Turbon slutar ladda
    Av JohanKman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 15:26
  4. 9-5 Aero, slutar ladda vid 4150 rpm
    Av muster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-29, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •