Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 146

Ämne: Ny medlem betalade för mer än 2 månader sen

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Styrelsemötet är flyttat till imorgon 13:e, det är en viktig punkt då.

  2. #22
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej alla!

    Nu finns lite information kring utskick av medlemskorten i följande tråd:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...63#post1334763

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    Drygt 3 månader sen inbet,ännu inget från STCS,skamligt.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  4. #24
    Steg 1 Realpowers avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 288
    Citat Ursprungligen postat av topline Visa inlägg
    Drygt 3 månader sen inbet,ännu inget från STCS,skamligt.
    3,5 månad för mig. Känns som de snart lika gärna kan skicka 2016 års kalender

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nu hamnade ni sist i kön igen, Skall de skylla sig själv för att det var inbrott också?
    Fråga istället vad Du kan hjälpa till med i klubben.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Om det fortfarande är datakraft som är problemet, så ge mig ett namn och en adress så skickar jag ner en dator och en skrivare.
    Det kan omöjligt ta flera månader att ersätta en dator.

    Jag vet att Bollman är duktig på IT så har han haft något att säga till om finns garanterat en backup offsite. I sådana fall skulle ett inbrott max ta ett par veckor att återhämta sig ifrån.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nu hamnade ni sist i kön igen, Skall de skylla sig själv för att det var inbrott också?
    Fråga istället vad Du kan hjälpa till med i klubben.
    Samtidigt måste man ju kunna lämna kritik med, hur ska man annars kunna förbättra något?

    Som gammal medlem så tycker jag mig känna igenom problemet med medlemskorten, eftersom allt detta sker på fritiden för inblandade så tror jag mer det handlar om det än att få fram en dator, en dator som "duger" att göra korten kan inte vara allt för svårt att få till skänks, det hade ju bara varit att fråga i forumet eller Facebook så tror jag både dator och skrivare är framme rätt snart.

    Kanske dags att lägga på en 50-lapp på medlemsavgiften och skaffa en extern tjänst som gör korten och medlemsregistret?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #28
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nu hamnade ni sist i kön igen, Skall de skylla sig själv för att det var inbrott också?
    Fråga istället vad Du kan hjälpa till med i klubben.
    Det gör jag, med jämna mellanrum, och har så gjort dom senaste 5 åren.
    Den enda som överhuvudtaget bemödat sig med att svara och faktiskt visat sig intresserad av att få hjälp är Bollman.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  9. #29
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 078
    Är det någon som fått medlemskort?
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag vet att du rcy erbjudit dina tjänster vilket är bra att sedan de valt att sköta det internt är en annan fråga.
    Och visst borde man kunna ersätta dator och vad det nu är och få igång utskicken.

    Ordförande meddelade för en månad sedan följande
    Citat Ursprungligen postat av tornros Visa inlägg
    Hej alla!
    Har fått lite klarhet vad det gäller utskick av medlemskort.
    Klubbdatorn som används för utskrift av medlemsbreven blev stulen vid inbrottet i klubblokalen för ett litet tag sedan.
    Sedan dess har Claes, som är medlemsansvarig, haft svårt att skriva ut nya medlemsbrev.
    Han har nu fått den info han saknat av mig, så jag hoppas att han efter julledigheten kommer igång igen med att skicka ut medlemskorten.
    God Jul och Gott Nytt STCS-år!
    Mvh Michael
    Så vi hoppas att Claes vilat färdigt och säger till om han behöver hjälp.
    Vi kan inte lägga all skuld på honom och han blir säkert inte motiverad att skynda på istället för gliringar om 2016 kalendern och uttryck som "skamligt", snarare tråkigt men inte skamligt IMHO.

    Just när det gäller medlemskorten borde det gå att maila ut dem som pdf eftersom det ändå bara är ett papper där man får klippa och klistra själv om det nu är så att man behöver det för att visa upp hos någon rabattgivare, någon annan funktion fyller väl inte medlemskortet? Och t.ex. SP och säkert flera har det ju i datan så där visar man ju inget.
    Klistrasjälv plastfickan går ju att skicka med nästa nr av TT.
    För egen del är det kalendern jag saknar mest.

    Pumbas förslag är väl inte så tokigt, det minsta man kan göra är att kolla vad det skulle kosta.
    Innan jag köpte min första 9-5'a 2002 vad jag med i Audi klubben och där fick man ett plastkort ala. kreditkort som medlemskort + ett extra med en slits i + rem som man kunde använda som bagage tag på en väska. Snyggt och proffsigt intryck. Något att ta efter? Är det dyrt går det ju att efterföljande år får befintliga medlemmar en klisterlapp med nytt årtal om kostnaden behöver hållas ner.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Vi hade sådana kort förr, för er som är nya i klubben

    Vi kan väl säga som så att förseningen med medlemskorten inte enbart är ett tekniskt problem, och så lämnar vi det där.

    Klubbledningen kommer att ha möte en hel helg i slutet av februari där hela medlemshanteringen kommer att gås igenom grundligt och utifrån det så kommer ett helt nytt system att tas fram enkom för att förenkla både för medlemsansvarig och klubbmedlemmar.
    Något som idag tar oändligt med tid är alla inbetalningar med ofullständig information. Claes lägger oansvarigt mycket tid på att ta reda på vem som betalar in. Jag tror inte ni duktiga här på forumet riktigt förstår hur många som betalar in utan medlemsnummer, eller adress eller något annat, vilket gör att hanteringen blir långsam.

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Sen, vad är det som är så viktigt med medlemskortet innan knutan? Om det är för att ni skall handla hos rabattgivare så går det lika bra utan medlemskortet!

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vi hade sådana kort förr, för er som är nya i klubben
    Jo, något vagt minne om ett grått och gult kort finns där och jag kanske har det kvar.
    Vad var anledningen till att det försvann, och så dyrt borde det väl inte vara för det skulle jag tycka vore trevligt istället för det vi har idag som ser väldigt billigt ut.
    Fast självfallet måste ju kostnaden va motiverad.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tror inte ni duktiga här på forumet riktigt förstår hur många som betalar in utan medlemsnummer, eller adress eller något annat, vilket gör att hanteringen blir långsam.
    Det kan inte vara ett problem! Gör man en inbetalning till t.ex. ditt bensinbolag utan att berätta vem det kommer från kommer de inte att söka upp dig, Ansvaret kan inte ligga på mottagaren/medlemsansvarige utan det är självklart medlemmens ansvar.
    Det medlemsansvarige bör se över i så fall är ju informationen som finns tillsammans med PG numret där det tydligt framgår vilken information man skall lämna i meddelandet.
    Pengar som kommer in inblanco är väl bara att bokföra separat med datum och sedan är det upp till betalaren att visa bevis på betalning och efter t.ex. 24mån tillfaller pengarna klubben om anspråk ej gjorts.
    Betaling via PayPal är väl kopplat till ett namn och en adress om nu PayPal betalningsmöjligheten kommit igång



    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Sen, vad är det som är så viktigt med medlemskortet innan knutan? Om det är för att ni skall handla hos rabattgivare så går det lika bra utan medlemskortet!
    Jag har läst igenom informationen om betalning på hemsidan och det tycker jag är tillräcklig m.a.p information tillsammans med betalningen.
    Men näst sista punkten motsäger dig på den punkten så den kanske behöver uppdateras.
    Där står "Tänk på att vid köp hos våra rabattgivare krävs oftast uppvisande av giltigt medlemskort."
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Om inte Claes gjorde detektivarbetet skulle medlemsantalet sjunka drastiskt. Dessutom, hur många återkommande medlemmar tror du vi får om vi "förverkar" inbetalningar för att folk fyllt i ofullständig information? Eller, gissat sitt medlemsnummer och misslyckats?
    När visade du upp ditt medlemskort för Speedparts senast? Jag håller med om att lydelsen på hemsidan är dålig, men hela den sidan är på väg ut, det är oerhört jobbigt att ändra texterna idag så ingen tar tag i det, men ett helt nytt system är på gång där med.

    Problemet för oss är att vi alla som jobbar med det jobbar ideellt vilket gör att det tar längre tid än vad vi egentligen skulle vilja.

  15. #35
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag tror nog att fler skulle bli lite aktiva själva om inbetalningen inte leder till något, färre medlemmar vill vi ju inte ha.
    Tycker mer synd om Claes som får slita hund för något som borde vara enkelt att sköta.

    Vad ger Claes för feedback på varför folk är dåliga på att göra rätt?
    T.ex. att det är mest nya medlemmar som gör fel, eller att det alltid är samma personer som gör fel?
    Detta för att kunna angripa problemet på bästa sätt och inte lita till att Claes lyckas och faktiskt har tid att göra det.
    Är det arbete som går att fördela på flera?

    Att kunna göra sökningar i medlemsdatabasen borde vara enkelt fast det låter som att klubben inte kan söka efter ett medlemsnummer utifrån namn.
    Mina inlägg är självfallet för att hitta andra vinklar att belysa problemet på och därmed kanske nå en lösning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #36
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Problemet är ju flerbottnat. Vi får ju inte spara information om tidigare medlemmar mer än 2 år (året de är medlemmar, nästa år (om de inte betalar in igen)). Sen kommer medlemmen tillbaka och säger "jag var med 2010 och hade nog nummer XXXX". Eftersom då medlemsnumret är så viktigt så kommer man lägga tid på att försöka verifiera det.
    Vi ser ju hur irri folk blir här när inget händer med deras inbetalningar så att frysa stålarna för att man varit dålig med infon skulle ju direkt resultera i stormar på de sociala forumena, jag kan se rubrikerna "STCS stal mina pengar..." osv.
    PayPal kommer fixa en del problem när det gäller adresser och namn, men ingeting i medlemsnummer-frågan, för alldeles för många kommer missa att skriva i eller skriva sitt skonummer eller något istället.
    Hittills har också väldigt mycket arbete gjorts fullständigt manuellt vilket gör att när det blir strul så ökar ledtiden något kopiöst. Anledningarna till allt manuellt arbete är också en komplicerad fråga som vi inte behöver fördjupa oss i.

    Jag har lite idéer hur man kan komma runt det hela, men medlemsnumren gör det svårt att komma upp med nya arbetssätt, men tro mig, vi kommer att revidera hur vi jobbar med medlemmarna i år!

  17. #37
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Det förklarar ju en hel del och lysande att du har idéer att jobba på.
    Går det inte då att göra det så enkelt att man behåller sitt medlemsnummer så länge man är medlem, har man avbrott så får man helt enkelt ett nytt nummer, speciellt om man inte ens kommer ihåg det gamla (då kan det ju inte vara ett problem)

    Trevlig helg nu så skall jag lämna er med lite lugn och ro i frågan.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Precis vad jag tycker. Jag kan till och med sträcka mig så långt att man får ett nytt nummer varje år i den ordningen man betalar in. Numret används ju egentligen bara på träffarna för att skriva på rutorna på bilarna. Nu kommer vi snart upp till 10000 och så tar det längre tid att skriva. Jag tror också att de flesta skiter ett stort stycke i om man har 9152 eller 8841. De enda som har något att invända där är ju de som har sub-3000-nummer, vi andra bryr oss nog inte så mycket?

  19. #39
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jahaja, sådär skriver du bara för att få lägre nummer än mig ;-)
    Men jag kan tänka mig att det är status att ha lågt nummer för att visa att gammal är äldst, lite mutter i leden lär det bli.
    För egen del som inte är 20 längre är det snarare att jag vet vad jag har för nummer, speciellt då man har sifferminne eller snarare hade, Nytt nummer och man kommer aldrig att komma ihåg det.
    Hade förresten 0539 i Audi Club Schweden, och 474 i Svenska GSI klubben, värdelöst att minnas men det sitter där...
    Och om man lägger in den aspekten skulle det gå att ha en koppling med personnummer som man använder mot rabattgivare?
    Tänker mest på att det skall vara smidigt att administrera för klubben, smidigt för användarna när man vill ha rabatter eller konversera med medlemsansvarige.

    Jag har ju barn aktiva i diverse föreningar och är det vanligt att man anger personnummer vilket är liktällt med medlemsnummer på alla betalningar och det fungerar faktiskt bra.


    En annan tanke, hur för de andra märkesklubbarna sina register?
    Klubbarna kanske skulle tjäna på att utbyta erfarenheter sinsemellan?
    Fast ring inte medlemsansvarige, Ola i Audi klubben om ni inte ni har all tid i världen att sitta i telefon....
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #40
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och om man lägger in den aspekten skulle det gå att ha en koppling med personnummer som man använder mot rabattgivare?
    Tänker mest på att det skall vara smidigt att administrera för klubben, smidigt för användarna när man vill ha rabatter eller konversera med medlemsansvarige.
    Problemet med att använda personnummer är att man hamnar i ett helt annat kapitel i PUL och det blir en jävla massa lagar och regler som måste följas.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Turboras efter 3 Månader OG9-5 Aero -06
    Av NiclasEtuna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2014-10-20, 21:07
  2. 12 månader MRF försäkring, vad gäller ?
    Av Mythic i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 13:53
  3. Betalade medlemsavgiften
    Av jonnyl i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-13, 12:29
  4. den 10/1 betalade jag återigen
    Av ahlis i forum Allmänt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2005-01-25, 18:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •