Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Problem med laddtrycket.

  1. #1

    Problem med laddtrycket.

    Hej.

    Bilen det gäller är en 9-3 Aero 01:a.

    Bilens pogramvara är nordic extrem (295 hk). Har bytat turbo (ny) td04-15T #7 avgashus. Men även med min orginal turbo va där något som inte stämde. När jag gasar på och man känner att den börjar ladda kommer den bara upp till halva gula fältet. Lite som om turbon inte hinner bygga upp trycket för än det försvinner. Har testat byta magnetventil men det hjälpte ej, testat dra av den översta slangen på magnetventilen men utan resultat. Vilka slangar bör jag kolla?? Eller vad bör jag kolla, har just nu ingen aning

    Mvh Henrik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    40
    Medlem#
    -
    Spjällhuset? Ren gissning men om det har lagt sig i "limp home" Så tillåts väl inte turbon ladda fult ut? Rätta mig gärna ni som kan det bättre

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Hej.

    Bilen det gäller är en 9-3 Aero 01:a.

    Bilens pogramvara är nordic extrem (295 hk). Har bytat turbo (ny) td04-15T #7 avgashus. Men även med min orginal turbo va där något som inte stämde. När jag gasar på och man känner att den börjar ladda kommer den bara upp till halva gula fältet. Lite som om turbon inte hinner bygga upp trycket för än det försvinner. Har testat byta magnetventil men det hjälpte ej, testat dra av den översta slangen på magnetventilen men utan resultat. Vilka slangar bör jag kolla?? Eller vad bör jag kolla, har just nu ingen aning

    Mvh Henrik

    Hej, du har nog läckage på trycksidan, kolla intercooler och slangar på trycksidan.
    Med w-slangen borta skall turbon ge maxtryck så den går i laddtrycksspärren eftersom det inte finns styrning av WG.
    Nordic extrem programvara ge betydligt mer är 295hk.
    Senast redigerat av CosmicBlue den 2014-12-11 klockan 22:21.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  4. #4
    Har du några felkoder?
    Signaturlös

  5. #5
    Ska kolla ic-slangarna, några fler slangar du kan tänka dig att jag kan behöva kolla?? Kan det till och med va ic:n som är kass?? Köpt en beg alu ic, men det är flera månadersen och det har kommit nu för några veckor sedan.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Ska kolla ic-slangarna, några fler slangar du kan tänka dig att jag kan behöva kolla?? Kan det till och med va ic:n som är kass?? Köpt en beg alu ic, men det är flera månadersen och det har kommit nu för några veckor sedan.
    Hur är det med vevhusvent. backventiler??
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  7. #7
    Inga felkoder. Vevhusvent är inte uppgraderad. Vilka backventiler tänker du på?? Kom och tänka på den givaren som sitter precis vid dumpen har fått motorlampan tänd två gånger. Kan den ha något med det hela?? Eller vad har den för funktion??

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924
    Den mäter trycket, och ja, den kan vara felkällan.

  9. #9
    Ska gå över slangarna för någonstans läcker det hörs det som. För om det läcker så reagerar väl den givaren på att trycket inte stämmer? Alltså inget fel på den utan att det är trycket som inte stämmer. Är jag rätt på hur jag tänker

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Ska gå över slangarna för någonstans läcker det hörs det som. För om det läcker så reagerar väl den givaren på att trycket inte stämmer? Alltså inget fel på den utan att det är trycket som inte stämmer. Är jag rätt på hur jag tänker
    Helt rätt.
    Signaturlös

  11. #11
    Skruva av slangarna till ic:n och kolla så att dom va hela vilket dom var, för att sen sätta dit dom ordentligt och spänna slangklämmorna. Kolla flera andra vakuumslangar utan att hitta något. Tog en test runda men fortfarande samma sak. Ska testa byta ut luftmassemätaren (om den nu heter så) den som sitter precis vid luftfiltret. Funkar inte det blir det att lämna in den för att provtrycka systemet.

  12. #12
    Jag har en fullt fungerande LMM som du kan få låna om du vill testa.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #13
    Ska hem till en här i denna hålan jag bor i & testa hanns. Men tack iaf

  14. #14
    Testa att rycka w-slangen på mv, gasa försiktigt.
    Signaturlös

  15. #15
    Har testat det frippe och bilen laddade ändå bara till halva gula. Blev ingen skillnad när jag byta lmm så rengjode min egna och satte tillbaka. Bilen går jämnt inga konstiga ryck heller. Men det får bli att lämna in bilen och hoppas dom hittar något.

  16. #16
    Innan du lämnar in bilen kan du ju börja med att byta alla 4 mm vacuumslangar (börja vid avlastningsventilen och jobba dej bakåt i alla förgreningar), om dom inte är bytta nyligen är dom garanterat spruckna och allmänt muggiga. Är påfallande ofta dessa slangar som orsakar klent laddtryck.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  17. #17
    Slangen som går från dumpventilen upp i en givare, dom 3 slangarna till den har jag nyligen bytat till nya silikon slangar. Är där ytterligare en slan till som jag kan ha missat??

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Slangen som går från dumpventilen upp i en givare, dom 3 slangarna till den har jag nyligen bytat till nya silikon slangar. Är där ytterligare en slan till som jag kan ha missat??
    Nej, det var väl dom jag menade.. bummer..

    Är du säker på att dom sitter kvar? Silikonslangar är rätt glatta och kan fjuppa av om dom inte är säkrade med nånting, tex en liten slangklämma eller ett buntband på varje nippel.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Du har förmodligen missat den jättekorta mellan insug och BTR
    Nya slangar och säkrade med kattstrypare is the shit!
    Kolla i denna tråd och läs i denna tråd för att hitta 4'e slangen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Har testat det frippe och bilen laddade ändå bara till halva gula. Blev ingen skillnad när jag byta lmm så rengjode min egna och satte tillbaka. Bilen går jämnt inga konstiga ryck heller. Men det får bli att lämna in bilen och hoppas dom hittar något.
    Okej, det har inte framgått tidigare.
    Då har du troligen något fel i turbo (skuren), wastegate (stänger ej), eller kat/avgassystem (igensatt).
    Signaturlös

Liknande ämnen

  1. Problem med laddtrycket
    Av robin321 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-07-16, 15:18
  2. Problem med laddtrycket.?
    Av KKK_91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-07-05, 14:33
  3. Problem med laddtrycket. 9-3 2,0t
    Av oggejunken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-10-04, 14:04
  4. Problem med LADDtrycket
    Av CustomCruiser i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 17:46
  5. Problem med laddtrycket!!
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •