Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bilen går fett.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    13

    Bilen går fett.

    Hej
    Då var det dags igen för mer problem med bilen, 9-3 1.8t Biopower 2007. Bilen är otrimmad och har bara gått på bensin dom senaste 3 åren.

    Bilen går fett och nu så går den knappt. Har den stående hos en bekant då den går ej att köra just nu, så fort man ger lite gas så dör den. Går kanske på 2-3 cylindrar. Får inte fram någon felkod.
    När man tar upp stiften så är dom svarta samt ett är blött (doftar bensin). När bilen väl går igång så går den orent och ryker svart samt man känner tydlig bensin doft.
    Vi har kollat så att det är rätt bränsletryck och ja den håller rätt tryck. Har testat med en ny LMM utan att det hjälper.
    Vad kan det vara för fel?

    En annan konstig sak är att utetempen visar allt från +10 till -40. Vi har bytt tempgivaren men det fungerar inte ändå.

    Med vänlig hälsning

    O.Gustavsson

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    13
    Här var det livat
    Liten uppdatering. Har nu lyckats starta bilen efter att ha bytt LMM, båda magnetventiler, spjällhus, tändlägesgivare och även ECU. Har även kollat komp i motorn och den är ok. Men bilen går ryckigt likt förbannat. Blir inte klok på vad det kan vara.
    Utetempgivaren visar fortfarande allt mellan +-0 och -40. Efter bytet av ECU så har även radio slutat fungera, den startar men inget ljud.

    Med vänlig hälsning

    O.Gustavsson

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene
    Inlägg
    28
    Kontrollera tändspolarna är mitt tips.

  4. #4
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122
    Lambdasensorn?
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    13
    Har nu kört 20 mil sedan ECU byttes och först idag börjar den gå någorlunda normalt. Den går igång efter 3-5 sekunder på startmotorn. Har kollat stiften idag och kan med glädje konstatera att dom inte är sotiga längre. Till min stora förvåning fungerade även utetempgivaren som den skulle också. Även bränsleförbrukningen är åter på rätt sida om 0.85l/milen vid blandad körning (med en del gasande för att kolla så den inte misständer).
    Kan det vara en ljusning i denna mörker som har varit i över en månad?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    13
    Ja, då var bilen fixad. Allt berodde på en trasig styrbox. Ända felkod jag fick var på spjällhuset. Rena turen att jag fick låna en Tech II och skulle ladda om mjukvaran till styrboxen och då bröts nedladdningen mitt i uppdateringen. Annars så hade bilen fortfarande stått och inte gått igång.

Liknande ämnen

  1. bilen går fett
    Av läppglans i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-01-26, 22:10
  2. Tror bilen går för fett, tips på vad jag ska kolla?
    Av SaabTurbo95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 13:19
  3. Går bilen fett över 3000 rpm?
    Av Mozzy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 19:05
  4. Bilen går fett (bland annat)
    Av totte1985 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 14:48
  5. Bilen går fett vid kallstart /9000 B202 T16
    Av Burns i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •