Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: Kontrollera version av Tändkassett utan etikett

  1. #21
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Mekonomens TK är ej original, är även det en kopia. Även TK3.7 börjar gå sönder, men det är ålderstrecket, är på 2006-7 jag varit med om det. TK3.7 har för den delen inget D i slutet, det var 3.4an som hade ett D i slutet och dessa ska kasseras, då dessa byttes på kampanj pga att dom brann upp i spolarna. Istortsett alla 3.6 är idag kassa och ger felkoderna 1312 och 1334, då förbränningsmätnings IC'na inte tålde värmen som blev.
    Jag fick en original TK senast jag köpte på Mekonomen.
    Hade TK3.7 sedan tidigare i bilen som gav felkoder så de kan gå sönder dem med...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Harkel hur vet du att det är en Saab original? Var den paketerad i Saab kartong, eller menar du bara att det stog SEM på etiketten. Är det Saab original så står även artikelnumret på klisterlappen 55559955.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Gazer: Rätt...står faktiskt endast 3.7 på min. Har fortfarande inte hört mycket om havererade 3.7-kassetter. Men det är jag det !
    Herman: Har faktiskt lite till i lådan men man vill ju inte spamma text När det gäller 5-56 så anser jag det är världens bästa universal-spray. Att tycka olika är givande!
    /Lufto

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Harkel hur vet du att det är en Saab original? Var den paketerad i Saab kartong, eller menar du bara att det stog SEM på etiketten. Är det Saab original så står även artikelnumret på klisterlappen 55559955.
    Hej.
    Ja den kom i kartong från Saab, mins inte exakt vad det stod, var ett halvår sedan jag bytte.

    Om det inte är original så hade iaf lagt ner oerhört mycket arbete på att kopiera kartongen och all uppmärkning med Saabs artikelnumer mm, satt även en kollietikett från schenker på kartongen från ORIO AB tror jag det hette till Mekonomen, så ja jag är tämligen säker på att den är original.
    Senast redigerat av Pumba den 2014-12-14 klockan 14:59.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #25
    Enl. uppgifter tidigare här på forumet så har Mekonomen sålt både original tändkassett och kopior.
    Signaturlös

  6. #26
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Fast står det Orio AB på fraktetiketter lär det vara original, fast säker kan man ju aldrig vara.
    Jag har sett kinakopior på andra tekniskt avancerade prylar som är väldigt svåra att särskilja från originalen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #27
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Fast står det Orio AB på fraktetiketter lär det vara original, fast säker kan man ju aldrig vara.
    Jag har sett kinakopior på andra tekniskt avancerade prylar som är väldigt svåra att särskilja från originalen.
    Med det resonemanget så går det inte ens att vara säker om man åker personligen till Orio och hämtar (om det nu ens skulle vart möjligt)
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Nu skall vi inte måla fan på väggen men man skall inte heller vara så naiv att tro att "kopior drabbar inte mej"
    Hur leveranser av kopior skulle kunna hamna hos Orio är för mig otänkbart, och står det Orio på fraktetiketter tror jag också man kan vara lugn.
    Och jag trodde nog i min vildaste fantasi att Mekonomen bara handlade med original prylar alternativt andra leverantörer som alternativ eller ekonomidel men aldrig att de skulla sälja kina/fake/kopior/plagiat villket lär ha hänt, om det har sålts som en originaldel eller som att det faktiskt är en billigare kopia kan jag inte utala mig om.
    Ännu en hörsägen är att skruvat har sålt kinarenoverade och omlackade röda kassetter som svarta original gör att man blir lite misstänksam.

    Fick själv hem en bra att ha pryl idag, en 55559955 TK 3.7 E som jag skall provköra medans jag ännu har möjligheten att reklamera den.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Att skruvat.se säljer asiatiska kopior är ju ganska uppenbart om man ser till priset.
    Jag jobbar med och har varit en hel del i Asien och allt kan hända där, så att de svarta locken tagit slut och man måla om röda, eller gjort någon annan kombination är inte alls en omöjlighet.
    Dessvärre är det inte speciellt många här hemma som har koll på vad som köps in, det skulle bli för kostsamt att kontrollera allt som kommer...

    Dock tror jag ju inte Saab Parts köper tändkassetter i Asien...

    Sen kan jag ju tycka det är lite märkligt om det funkar att sätta en röd kassett i en T7 bil och inte motorelektroniken märker av detta?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #30
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nu skall vi inte måla fan på väggen men man skall inte heller vara så naiv att tro att "kopior drabbar inte mej"
    Hur leveranser av kopior skulle kunna hamna hos Orio är för mig otänkbart, och står det Orio på fraktetiketter tror jag också man kan vara lugn.
    Och jag trodde nog i min vildaste fantasi att Mekonomen bara handlade med original prylar alternativt andra leverantörer som alternativ eller ekonomidel men aldrig att de skulla sälja kina/fake/kopior/plagiat villket lär ha hänt, om det har sålts som en originaldel eller som att det faktiskt är en billigare kopia kan jag inte utala mig om.
    Ännu en hörsägen är att skruvat har sålt kinarenoverade och omlackade röda kassetter som svarta original gör att man blir lite misstänksam.

    Fick själv hem en bra att ha pryl idag, en 55559955 TK 3.7 E som jag skall provköra medans jag ännu har möjligheten att reklamera den.
    mekonomen säljer väl det som genererar pengar även dom, det är ju liksom hela affärsiden. De sålde mycket eftermarknadsdelar som typ ScanTech tidigare, nu en del Proparts och de har även samarbete med polska leverantörer i och med deras budget sortiment. Nu är det ju ingen som säger att det är sämre saker för det men just i fallet med tändkassetterna lär man väl ändå se detta på priset? En original är ganska dyr oavsett var den inhandlas och en icke original kan man få för en tusenlapp. Och nej jag tror inte kineserna har gått så långt att de kopierar saab kartonger och allt in i minsta detalj. Sånt pysslar de med på produkter där det finns stora pengar att tjäna, tror inte volymerna på saab tändkassetter motiverar det.............

  11. #31
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Sen kan man fundera på hur bra original även är? De har/haft en tendens att gå sönder på löpande band de med.... All diskussion i denna och andra liknande trådar som finns i överflöd hade inte funnits om tändkassetterna från början var av hög kvalitet..
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  12. #32
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Står det inget datum ingjutet i godset då?

  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av delofson Visa inlägg
    Sen kan man fundera på hur bra original även är? De har/haft en tendens att gå sönder på löpande band de med.... All diskussion i denna och andra liknande trådar som finns i överflöd hade inte funnits om tändkassetterna från början var av hög kvalitet..
    Det är bara en version av tändkassett som gått sönder på löpande band, och den byttes ut av SAAB.
    I snitt behöver man byta kassett en gång under bilens livstid, och det får väl anses vara ganska överkomligt.
    Jämför med att byta lösa spolar som i t.ex. ng9-5, eller hålla på med fördelare och tändkablar.
    Signaturlös

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    tror inte volymerna på saab tändkassetter motiverar det.............
    Tror inte jag heller för det det ut som kineserna inte använder just den modellen. Annars kanske...
    baic-shenbao-senova-11.jpg
    http://chinaautoweb.com/2013/05/baic...t-of-saab-9-5/
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179
    Original o orginal, orginlprylarna från Saab har bevisligen inte varit good enough så det är lite att kasta sten i glashus att bara orginal skulle duga.
    Har inte haft några fel alls som kan härledas till tändkasett från mekonomen och jag är absolut inte pro mekonomen.

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142
    Hej på er.Hoppar in i tråden och frågar vart ni rek att köpa tk ifrån för den rätta pengen samt kvalité :-).Min missar på 1.
    Mvh sonny

  17. #37
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927
    Mekonomen har 25% rabatt idag fram till kl 24.00
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Tror inte jag heller för det det ut som kineserna inte använder just den modellen. Annars kanske...
    baic-shenbao-senova-11.jpg
    http://chinaautoweb.com/2013/05/baic...t-of-saab-9-5/
    Intressant att se den nytillverkade 9-5 i form av Senova. Det mesta är sej likt under huven förutom luftmassemätaren som verkar ha försvunnit..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #39
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero Visa inlägg
    Mekonomen har 25% rabatt idag fram till kl 24.00
    Problemet är ju att man vill ha en originalare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    142
    Sist jag köpte en tk på
    Mekkonomen typ förra året fick jag en sem 3.7 å de är väll orginal?Då borde
    Man väll få samma denna gången antar jag.Såg på speedparts att dom har två olika.en icke orginal för ca 1700 och en orginal för ca 3000:-.Någon som kan rek vilken man bör välja samt tänka på utgiften :-)

Liknande ämnen

  1. Elm 327 version 1.3 till OG9-5 -99
    Av lilletommy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-12-17, 08:35
  2. Vilken version på GPS har jag?
    Av björne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 22:06
  3. kontrollera oljetryck utan mätare!!??
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •