Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 46 av 46

Ämne: Kontrollera version av Tändkassett utan etikett

  1. #41
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Intressant att se den nytillverkade 9-5 i form av Senova. Det mesta är sej likt under huven förutom luftmassemätaren som verkar ha försvunnit..
    Inget Saab styr på dessa, är egentillverkat styrsystem eller ett nyare Bosch, men ej något Trionic.

  2. #42
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Inget Saab styr på dessa, är egentillverkat styrsystem eller ett nyare Bosch, men ej något Trionic.
    Nä jag såg sen att även magnetventilen och map sensorn ser annorlunda ut.

    Undrar hur själva grundmotorn ser ut, om det har gjorts några mekaniska förbättringar.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    älvängen
    Inlägg
    961
    Hej
    lite kuriosa
    Var av olika anledningar i Kina och Shanghai för företaget i början på året och körde lite prov hos AVL Shanghai.
    var runt o letade efter nåt och sprang då på denna motor ståendes på en bänk ( har arbetat med saab i c:a 20+ år), tänkte då att det där ser ju ut som en B2x5x motor, kollar lite närmare o
    jovisst är det, det såg allt bekant ut fast inte riktigt samma finish stod BAIC plus artikelnummer( saabnr? ) på kammarna såg jag.
    hann inte kolla närmare av förklariga skäl.
    så själva "järnbiten" verkar vara likadan.
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

  4. #44
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Nä jag såg sen att även magnetventilen och map sensorn ser annorlunda ut.

    Undrar hur själva grundmotorn ser ut, om det har gjorts några mekaniska förbättringar.
    MAP-sensorn syns inte på den bilden.
    Signaturlös

  5. #45
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    MAP-sensorn syns inte på den bilden.
    Hehe, jag trodde det var den som sitter ovanför AV:n, silly me.. Är det en tempsensor då kanske ?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #46
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av terner Visa inlägg
    Sist jag köpte en tk på
    Mekkonomen typ förra året fick jag en sem 3.7 å de är väll orginal?Då borde
    Man väll få samma denna gången antar jag.Såg på speedparts att dom har två olika.en icke orginal för ca 1700 och en orginal för ca 3000:-.Någon som kan rek vilken man bör välja samt tänka på utgiften :-)
    Skaffa en original. Läs här: http://forum.saabturboclub.com/showt...kasett!!/page7

    Om mekonomen har rabatt så kan det vara en bättre affär, se bara till att det blir en original, de vill antagligen helst sälja en pirat.

    Jag har kört drygt 70k mil med många olika varianter av tändkassetter, just nu sitter det en 3.6A i min 9-5:a efter att min 3.7B gick sönder, och jag kan inte se någon dramatisk skillnad i felbeteende mellan de olika varianter som jag använt (kört c:a 75k mil med tändkassetter), även om 3.7D sannolikt är bäst. Min tumregel är 5% risk för fel varje 1000 mil oavsett ålder, dvs. en exponentialfördelning.

    Dvs, så länge man kan få tag i en fullt fungerande begagnad original är den ett fullgott alternativ, problemet är dock att avgöra om en tändkassett från skroten är fullt fungerande, men de flesta är säkert friska. Och mycket billigare än en ny.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Elm 327 version 1.3 till OG9-5 -99
    Av lilletommy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-12-17, 08:35
  2. Vilken version på GPS har jag?
    Av björne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 22:06
  3. kontrollera oljetryck utan mätare!!??
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-16, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •