Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: SAAB 9-3 1.9 TDI -06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4

    SAAB 9-3 1.9 TDI -06

    Hejsan boys and girls!

    Tänkte starta en liten projekttråd om min bil som kommer få diverse små mods!

    Ska försöka göra så bra guider som möjligt och beskriva ev problem o lösningar jag stöter på

    såhär såg bilen ut vid köp efter rengöring av motor och slängt på andra fälgar.


    Till en början ville jag såklart ändra utseendet så att den sticker ut lite extra.
    Började med att plocka av grillen och rengöra den noga!Sen gjorde jag faktiskt inget mer utan la flera tunna lager med matt svart dipp, ögonlock limmades på med pl400(ej lackade på bild) samt en service



    Senast redigerat av alexside den 2014-12-07 klockan 23:04.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Bortplockning av EGR

    Alla som vet hur en motor funkar vet också att man INTE vill ha in smutsiga avgaser i insuget,speciellt inte sot o skit.

    Beställde ett "EGR blanking kitt" från en mycket bra säljare på ebay (TAFMET)http://www.ebay.com/usr/tafmet som kostade 150 kr inkl frakt hem till Sverige.
    I detta kitt ingick alla brickor/skruvar mm, det enda du behöver förutom detta är nya packningar till pluggen på grenröret samt där EGR sitter,finns hos din SAAB säljare.

    Det var INTE roligt att få av röret som går från grenröret o bak, rostigt som *** o redan rundade skallar av förra ägaren i guess.

    Den ena fick jag av iaf efter en jävla massa rostlösare o rostspräckare som jag blev rekommenderad av mekonomen (funkade kalas o man såg sprickorna som blev!)
    Den andra jäveln fick jag såga av skallen på och ta bort röret, sen drog jag ur resten med pinnbultsavdragare.(TRÅNGT)

    Sen var det bara slipa ner utan så den blev ren o fin,på med ny packning och "pluggen"

    Egr ventilen + rör var lättare att ta av sitter med ett gäng skruvar och även fästet till plastkåpan sitter där,den måste plockas bort och går ej montera om man inte gör en egen lösning på det
    Personligen hoppade jag över den då jag känner att kåpan inte lär flyga iväg

    Sedan blev det en tur till GDM Performance https://www.facebook.com/GdmPerformance?fref=ts där det blev ett steg 1 samt att EGR togs bort ur systemet.

    Resultatet blev super! snyggt o cleant och äntligen bara ren luft till insuget!

    Lite bilder!






    När pluggarna sitter på ser det ut såhär... inte de bästa bilderna men jaa ni förstår grejjen



    Nästa steg:Partikelfiltret..
    Senast redigerat av alexside den 2014-12-09 klockan 00:43.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Partikelfilter!

    Fick hemma denna godingen från italien=D!




    Partikelfiltret var ju bus enkelt att få av iaf=D satt med en klämma längst bak och 3 muttrar i flex röret. sen fanns ju även 2 slangar och ngn sensor..

    Blev cleant som fan när den var på och passformen var klockren!

    När jag endå hade av partikelfiltret var jag nyfiken på att se hur det såg ut och tro det eller ej men jag tycker det ser heelt ok ut!





    När det var borta och ersättningsröret var på så blev det en runda till GDM igen=D
    Teori är när man vet allt men inget går som det ska
    Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
    I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Ser snyggt ut men vågar inte ens tänka på NOx och partikelmängd din bil spottar ur sig efter detta ingrepp..

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    4
    Tack! kul att höra att du gillar den=D

    Med tanke på att EGR är borta o bilen inte behöver skjuta på mer soppa o få högre utsläpp så tror jag inte alls att det skiljer sig så jätte mycket Menar en motor som går rent och optimalt släpper ut mindre skadliga ämnen
    Teori är när man vet allt men inget går som det ska
    Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
    I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Spännande! Ska göra samma ingrepp på min 08a ! Vad fick du ut i hästar med dpf off ?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2015
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av alexside Visa inlägg
    Tack! kul att höra att du gillar den=D

    Med tanke på att EGR är borta o bilen inte behöver skjuta på mer soppa o få högre utsläpp så tror jag inte alls att det skiljer sig så jätte mycket Menar en motor som går rent och optimalt släpper ut mindre skadliga ämnen
    Låter konstigt för om den teorin håller så skulle dom ju kunnat skippa dpf samt egr vid produktion?

  8. #8
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av yugurt Visa inlägg
    Låter konstigt för om den teorin håller så skulle dom ju kunnat skippa dpf samt egr vid produktion?
    Hans signatur beskriver väldigt bra vilken nivå det ligger på, så jag tror inte vi ska ta hans påståenden som speciellt ingenjörsmässiga. En nypa salt är vad som behövs.

    Citat Ursprungligen postat av alexside
    Teori är när man vet allt men inget går som det ska
    Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
    I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Brisse den 2016-12-12 klockan 13:17.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •