Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Felkoder och oljeläck 9-5 2,3t BP -07

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Felkoder och oljeläck 9-5 2,3t BP -07

    Hej!

    Sitter hemma med en chippad 9-5a från 07. Har under en längre tid haft problem med att förbrukningen är, enligt mig, för hög. Snittar 0,97 med bf95 och egentligen enbart jobbpendling med resor på 4,5 mil enkel väg. Är 90 och 100-väg nästan hela vägen och jag försöker alltid att köra så snålt som möjligt.

    Jag bytte tändkassett en gång i somras då CE-lampa lyste. Det fungerade då så när den började lysa igen under hösten trodde jag att det var samma problem, bytte då kassett både en och två gånger (begagnade ska sägas), senast för en vecka sedan. Nu när lampan lyste igen lämnade jag in bilen för avläsning samt avchippning för att få bilen org och fick följande koder:
    P1110
    P1312
    P1171

    Chippet hade låst styrboxen så det gick inte att ändra till org. programvara. Bypass-ventilens vakuumslang satt löst så den satte jag fast vilket borde stoppa P1110. Vita backventilen var trasig och skall bytas, är det den som gett felkoden P1171? P1312 har jag inget svar på varför den fortf lyser och behöver hjälp. Verkar även läcka olja från topplocket, fick tips om att det kan vara vevhusventilationen som inte fungerar 100 och trycket blir då för högt.

    När verkstaden raderade felkoderna hann jag köra ca 14 mil innan lampan började lysa igen, direkt vid start när kallstartade på jobbet.

    Jag lyckas inte posta någon bild, går inte att bifoga från egna dokument? Men har en fråga som jag blir väldigt konfunderad över. ska försöka få ordning på bilden. Det verkar som att alla snabbkopplingar till diverse slangar går alldeles för lätt, tex den från insuget till oljefällan. Ska det vara så? På en annan 9-5a från 04 satt dom betydligt tightare.

    Tacksam för svar!

  2. #2
    Byt backventilen, och köp en ELM327 så kan du läsa och radera felkoder.
    Signaturlös

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Byt backventilen, och köp en ELM327 så kan du läsa och radera felkoder.
    Tack. Hittade en uppsjö med olika, skiljer de sig nämnvärt eller har du kanske någon spec att rekommendera? Har iphone och mac. Är det denna ventilen? http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...03/511313.html det är ju alltså backventilen till spjällhuset som är trasig.
    Senast redigerat av RNEH den 2014-12-07 klockan 19:12.

  4. #4
    Eftersom du har en 07:a ska du ha den här ventilen:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...7_5955927.html

    Ang. ELM327 och ömma fånar, så är det vissa problem. Blåtand funkar inte bra utan att modda luren och jag har läst mig till att även wifi kan strula. Det finns dock mycket skrivet om det här på forumet.
    Signaturlös

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Har nu bytt både den slangen och den från vevhusventilationen till oljefällan. Motorlampan slocknade då i ca ett dygn, innan den igår morse började lysa direkt vid start och har sedan fortsatt lysa. Läste koderna och fick p1110, p1312 och p1334. Slangen satte jag dit igen och nu med buntband.

    Förbrukningen har inte sänkts något..

    Har nu även beställt en ELM, bör få den snart.

  6. #6
    Byt alla vakuumslangar mellan spjällhus, träd, och magnetventilen på torpedväggen.
    Kan ju också vara fel på magnetventilen eller bypassventilen.
    Sen behöver du antagligen en ny TK p.g.a. P1312/P1334.
    Senast redigerat av frippe64 den 2014-12-18 klockan 23:35.
    Signaturlös

  7. #7
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Så må jo også tennpluggene (tändstiften) være av korrekt type i forhold til "chippen",
    i god stand (ikke sot etc.), samt med riktig gap.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Men förstår inte varför den fortfarande drar så mycket? Ska byta tändkassetten på lördag!

  9. #9
    Är det enligt SID eller uppmätt förbrukning?

    Vad är det för program du har? Kanske du skulle testa original?
    Signaturlös

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    217
    Hur ser luftfiltret ut? Bilen har kanske svårt att andas och drar i sig mer soppa och misständer istället. Allting hänger kanske inte ihop, men värt att kolla iaf.

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Den sprutar inte in mer bränsle om luftfiltret är täppt. Det finns en anledning att att det sitter luftmassamätare på bilarna, som berättar för motorstyrsystemet exakt hur mycket luft den får i sig.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Är det enligt SID eller uppmätt förbrukning?

    Vad är det för program du har? Kanske du skulle testa original?
    SID, men när jag för några månader sedan mätte var resultatet samma. Får testa igen.

    Försökte göra den org men chippet har låst styrboxen så det går inte att ändra tillbaka, försökt på saab-verkstad. Har ett steg 1 från auto depån http://auto-depan.jetshop.se/uppgrad...06-c-3693.aspx

Liknande ämnen

  1. Oljeläck 9-5 bakom generatorn
    Av ErikC304 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 12:28
  2. Oljeläck vid turbon
    Av Christian Med Ch i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-20, 23:13
  3. Oljeläck och surrljud
    Av jonnyl i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 00:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •