Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9-5 startar inte (Video)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Nacka, Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -

    Question Saab 9-5 startar inte (Video)

    Hej!

    I förrgår ville inte vår Saab 9-5 starta, se video: https://drive.google.com/file/d/0Bw2...ew?usp=sharing (ber om ursäkt för pipet om bälte...)

    När jag skulle starta bilen första gången i torsdags lät det först som att den startade som vanligt men sedan dog mindre än en sekund efter att jag släppte tändningen. Sedan dess har den betett sig som ovan. Låter som att den precis är på gränsen till att komma igång men ej gör det.

    Mamma erkände att hon nuddat garageväggen när hon flyttade bilen för gäster men hade backat lite efter det, och berättat att när hon för många år sedan körde in i en betongsugga behövde klicka på någon knapp för att få igång den igen. Googlat lite och förstått att det har med bränsletillförseln att göra men inte hittat något om var den knappen skall sitta någonstans?

    Misstänkte batteriet först så har laddat det, men eftersom det inte låter som att startmotorn avtar i styrka misstänker jag nu att det kanske är något annat. Har haft ett dött batteri innan (bytt nu) men då lät det som att startmotorn blev svagare och svagare och tillslut bara tickade lite när man försökte starta.

    Bilmodell: Saab 9-5 2.3t
    Årsmodell: 2001
    Modifikationer: inga
    Miltal: knappt 28 000
    Hur yttrar sig felet? Bilen startar inte. Låter som startmotorn försöker men motorn inte tänder (jag har knappt koll på bilar dock), se video länkad ovan.
    Är felet permanent eller intermittent? Permanent.
    Vilken felsökning har redan gjorts? Laddade batteriet ca 24h, testade (då videon togs), sedan laddat ca 16h till men startar ändå inte. Batteriets indikator visar bra hälsa. Som man ser på videon så slocknar alla varningslampor utan batteriet dock.

    Väldigt tacksam för hjälp!

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Nån mer Saab i närheten där du kan provtesta DI, ta den svarta delen uppe på motorn och provtesta?

    Annars är det risk att soppapumpen lagt av.

    Men jag brukar prova startkablar först, sen DI och sist pumpen.

    För den är väl avlarmad?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Nacka, Stockholm
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Nån mer Saab i närheten där du kan provtesta DI, ta den svarta delen uppe på motorn och provtesta?

    Annars är det risk att soppapumpen lagt av.

    Men jag brukar prova startkablar först, sen DI och sist pumpen.

    För den är väl avlarmad?
    Japp den är avlarmad (upplåst med nyckeln?)

    Tack för tipsen!

    Känner ingen i närheten som har Saab och känner mig inte tillräckligt bilkunnig eller modig för att byta delar själv och testa DI, men ska se om någon granne kan hjälpa till med startkablar senare idag.

  4. #4
    Lysna om bensinpumpen går igång när du slår på tändningen.
    Signaturlös

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    På bränslebryggan så sitter det ett svart plaslock skruvat, ta bort locket så har du en ventil precis som på däcken.
    Om du tar en liten mejsel och trycker på "pinnen" så skall det spruta till ett kort ögonblick. OBS!! Var försiktig så du inte får bensin i ögonen.
    Du kan även ta hjälp av någon att vrida på tändningen samtidigt som du håller in "pinnen".
    Kommer det inget så har du inget bränsletryck... troligast pumpen.
    Kommer det så är det troligen inte det, men det kan inte uteslutas utan att mäta bränsletrycket.
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kyrkhult
    Inlägg
    1 179
    Antar att din mamma körde en Peugeot eller dylikt med tippbrytare när hon körde in i suggan.
    Annars är det ju inte helt ovanligt att vevaxelgivaren ger upp, min började bete sig på exakt samma sätt.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 -98 startar inte.
    Av aztrix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-28, 07:36
  2. [LÖST] Startproblem NG900 -97
    Av TalladegaSvensson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 23:30
  3. Saab 900 startar inte
    Av janne54 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 19:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •