Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Ingen/dålig värme i kupén 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86

    Ingen/dålig värme i kupén 9000

    Hejsan, jag har införskaffat mig en saab 9000 A50 97a som ja inte får någon värme ifrån bara pytte lite. Jag har bytt termostat, fläkten under huven går i ett. Är det fel på värmepaket, eller helt enkelt tempgivarn?

    Mvh

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Om du har ACC så kan den köra ett testprogram som kan indikera fel i t ex spjällmotorer och en del annat som elektroniken kommer åt. Länge sedan jag hade 9000 så jag kommer inte ihåg exakt hur man aktiverar testen. Det är två av knapparna på manöverenheten som skall tryckas in samtidigt och sedan släppas. Tror att det var knappen längst ner till höger och vänster. Titta i instruktionsboken om du har den. Om testen inte hittar något fel så visas 0 i fönstret när testen är klar. Möjligen gör testen också kalibrering som kan hjälpa. Det står nog också beskrivet i instruktionsboken.

  3. #3
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Auto-Off är det på min, men det är en 9-5...

  4. #4
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    En A50 skall ha ACC som standard. En kalibrering/felsökning skall alltid göras om bilen varit strömlös eller om man misstänker något fel. Det görs genom att hålla inne AUTO och <=> som sitter längst ned till höger på panelen. Bilen ska såklart vara igång när man gör detta.

    Ganska vanligt med trasig spjällmotor till spjället som blandar varm/kallluft, sitter precis bakom ACC-panelen (lite till höger, från förarsidan sett) så det går faktiskt plocka ut panelen och komma åt och känna spjället den vägen. Då kan man ju känna om motorn rör sig. Om det inte rör sig när du går från LO till HI på ACC panelen så är det ganska garanterat paj motor.

    Trasig inner och yttertempgivare kan göra att ACC beter sig konstigt också, men du bör fortfarande kunna få värme om du ställer in ACC panelen på HI.

    Börja med en kalibrering, kan lösa problemet om du har tur.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    kalibrerade o visade siffran 0 om de har någon betydelse? försökte kika in men jag såg inget spjäll? finns de bild man kan få fram? bytte tempgivare på toppen utan resultat men då slutade iaf fläkten o gå på stup i kvarten

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Slangarna som går in i kupén blir iallafall varma. Hade inte varit fel o få iordning på värmen nu när de e vinter ^^

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Spjällmotorn går nog inte att se, men det går att känna vajern/motorn med handen om man vet vart den sitter

    Hittade en dålig bild

    http://www.saabcentral.com/phpgaller...aab9000_11.jpg

    Detta är alltså om man lyfter på locket på instrumentbrädan. Där motorn sitter är väl ungefär nånstans mellan panelen och handskfacket (sett från förarplatsen)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Ja tror ja såg den när ja fick ställa mig på alla 4 nästan o kika upp te höger om flåspaketet i mitten får kika mer på det imorgon

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Man kan höra om den fungerar , dra ner fläkten till min och justera från HI ner till LO på tempen så hör man om det låter.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Om du ställer på "hi", kommer det värme då?

    Om ja är det inget fel på fläkt/värmepaket utan det är själva regleringen (t.ex. sensorn som känner av kupétemperaturen) som är paj, om nej så kan det vara spjällmotor, igensatt värmepaket o.s.v.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Händer inget när ja kör från LO till HI men ligger på runt 24 grader så går de från kallt te lite mindre än fisljummet

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Jag skulle gjort en "norsk reset" först.

    Göra den strömlös en stund, en bil som stått länge kan allt hända med.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Har bytt batteri i den då när ja köpte bilen så var batteriet katastrof o i med ett nytt

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Bytte innertempgivare idag och märkte då att när ja gick till LO så blåste de kallt o när ja bara höjjde 1 gång till 17 så kände man temperaturskillnad men inge varmare när ja höjjde mer. O sänkte ja från 17 till LO så blev de kallt

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Armen rör sig fullt ut från LO till 17 ska de göra de?

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av baze881116 Visa inlägg
    Armen rör sig fullt ut från LO till 17 ska de göra de?
    Nej det ska vara fullt vid HI, dvs max värme.
    Din 17 ska vara HI ? Har du jätte varm kylare i fronten ? Känns som att du inte har termostat och värmepaket får ingen värme trots att du skrev att slangar var varma. Stop i värmepaket kan vara boven. Hur kollade du armen, ? från akvarium. Har själv tagit ut mitt v-paket så jag känner till din problem.
    # Om allt stämmer då skulle jag låna en fungerande ACC-panel och testa.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Jag tog bort handsfacket så kunde man se armen röra sig fullt från bara LO till 17 som kommer efter LO. Får kolla om ja hittar nån som kan låna mig en ACC panel ja kan testa. Termostaten är sprillans ny från Mekonomen

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251
    Skrev såhär in en tråd för ett par år sedan, tycker det låter som igensatt värmepaket:
    "Jag hade en 9000 för ett par år sedan med liknande symptom. Bytte det mesta i värmesystemet utan resultat. Hittade också märkliga kristaller, eller plastbitar i expansionskärlet med jämna mellanrum. Provade spola ur värmepaketet utan att det kom ut nåt eller att det verkade vara dåligt flöde. Sen provade jag att spola från rätt håll (vilket naturligtvis var det bökiga hållet att komma åt ifrån...)! Ut kom en jäkla massa småbitar och smuts. Värmen kom tillbaka, men sen fick jag spola systemet ett par gånger till för att bibehålla värmen.

    Körde sen 7000 mil med bra värme utan att byta saker, så det kan vara värt att prova innan du ger dig in på ett drygt arbete med att byta värmepaket."

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2013
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    86
    Detta skall också provas. dock har ja inte sett nån skit i expansionskärlet då ja fyllt på med nytt vatten och glykol. och den står på max men skall kollas noga ändå

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Citat Ursprungligen postat av baze881116 Visa inlägg
    Jag tog bort handsfacket så kunde man se armen röra sig fullt från bara LO till 17 som kommer efter LO. Får kolla om ja hittar nån som kan låna mig en ACC panel ja kan testa. Termostaten är sprillans ny från Mekonomen
    För att se om vajer sitter på klaffens arms ögla måste man kolla från akvarium. Klaffen sitter i tunnel och den ser man inte alls men dennes arm sticker ut samt vajer. Har bilder nånstans men gäller att hitta?
    För att förklara enkelt, klaffen fungerar som luft shuntventil dvs släpper värme eller kyla eller mittemellan...17-30.
    Klaffen eller ögla kan oxå vara sonder och de ser man inte tills man kom så långt med skruvandet.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. Ingen eller dålig värme i kupén.
    Av beagleboy i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-14, 10:01
  2. Ingen värme i kupén 9000 cs -94
    Av SAAB_Markus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 07:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •