Det är nog så att det sprider en del vad det är precis när monterats p.g.a. smuts, olja samt ev. spån/grader/ytojämnheter, så jag skulle säga att det antagligen är mer rättvisande att mäta när den gått 50-100 mil (vilket var en normalt inkörningssträcka för motor förr i tiden).
Jag skulle kollat på min men den har krånglat nått så in i hel...e så det blev dessvärre inte av, bytte in bilen idag då jag lessnade på allt strul.
Går inte ha en bil man får bogsera hem 1 gång i månaden..
Jag har hört strax under 10mm
Med tanke på hur många gånger det knäppte till när jag satte i fjädern i spännaren så skulle jag gissa på någonstans 7-10mm.
Jag testade och mäta innan motorn startades och särskilt många mm gick den inte ut, nu kommer jag inte ihåg exakt men runt 5 mm eller så tror jag det var. Några mm till kanske då motorn startas är ett rimligt antagande.
som jag hittade genom att i google skriva: "byta kamkedja" +SAAB site:forum.saabturboclub.com
Många forum har ganska kass sökfunktion. Med hjälp av google går det oftast mycket bättre att söka i sådana forum än med forumets egen sökfunktion.
Jag har aldrig bytt kamkedja men har liksom du bra plats i garage där bilen kan stå veckovis samt har redan de flesta verktyg som behövs. Jag skulle inte tveka att ge mig på jobbet när jag har tillgång till bra instruktioner.
Lycka till och berätta gärna hur det går!
Någon som vet ifall liknande instruktioner finns för att göra samma operation men genom att först lyfta motorn ur bilen?