Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 63

Ämne: Hur mycket bök är det att byta kamkedja? OG9-5

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Mitt tips är att inte byta spännare om det inte är en orginal i satsen du köpte...
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  2. #22
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Mitt tips är att inte byta spännare om det inte är en orginal i satsen du köpte...
    Saabs originalsats är det jag ska köpa, men det verkar inte vara någon ny spännare för kamkedjan, bara för balansaxelkedjan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Efter mycket funderande fram och tillbaka hur jag ska göra så blir det kedjebyte, senaste 2 månaderna har det börjat rassla lite lätt från kedjan.
    Lyfte ventilkåpan idag men blev ganska glatt överraskad, motorn ser för mig väldigt ren och fri ut från div oilsludge problem.

    Dock så kan jag lyfta kamkedjan, skiljer ca 1 cm totalt om den hänger ner mot att jag drar upp den, spännaren är på 15mm och kedjan i övrigt ser ut att vara spänd.
    Då är det ingen kris. Jag bytte kamkedja första gången vid 19mm efter 29000 mil (http://forum.saabturboclub.com/showt...fter-29000-mil). Den andra har drygt 23000 mil hittills.

    Sedan, balansaxelkedjans vara eller inte vara beror på bil. En 9-5 påverkas betydligt mer än en 9000 eller ng900/og9-3, sannolikt beroende på att upphängningarna i de senare ursprungligen designats för att hantera motorer utan balansaxlar. Vibrationerna utan fungerande balansaxelkedja på en 9-5 är enligt min åsikt störande, men bara vid vissa varvtal.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #24
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Då är det ingen kris. Jag bytte kamkedja första gången vid 19mm efter 29000 mil (http://forum.saabturboclub.com/showt...fter-29000-mil). Den andra har drygt 23000 mil hittills.

    Sedan, balansaxelkedjans vara eller inte vara beror på bil. En 9-5 påverkas betydligt mer än en 9000 eller ng900/og9-3, sannolikt beroende på att upphängningarna i de senare ursprungligen designats för att hantera motorer utan balansaxlar. Vibrationerna utan fungerande balansaxelkedja på en 9-5 är enligt min åsikt störande, men bara vid vissa varvtal.
    Beställde hela satsen från maptun med båda kedjorna, ska man ändå in och göra jobbet så ser jag inte vitsen med att hoppa över den ena kedjan, har det hållit 20500mil så lär jag ha skrotat bilen långt innan någon av dessa kedjor är slut..

    Det rasslar irriterande nu från kedjan, som om det vore en näve med små sten i motorn, vilket får mig att oroa mig, inget som hörs med huven stängd men öppnar man huven så hör man direkt att nått rasslar.

    Har bilen till att ta mig till och från jobbet så är tämligen beroende av att den funkar, kedjehaveri är inte nått jag vill ha halvvägs till jobbet en regnig morgon...
    Senast redigerat av Pumba den 2015-05-02 klockan 13:08.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #25
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Hej.
    Mitt i kedjebytet nu, allt är nerplockat och har bara en grej kvar innan jag kan börja återmontera.

    Har dock åkt på problem och det är därför jag har en grej kvar.

    Löphjulet eller vad man kallar det på balansaxelkedjan, någon har tydligen varit här före mig och runddraget torxen, se bifogad bild.

    Hur farligt är det om man låter detta hjul vara?

    Dels har jag problemet med att få loss befintlig skruv och kommer antagligen vara beställningsvara så man inte får tag i en ny skruv innan helgen.


    I övrigt så var det ju en farlig massa skruvande, men egentligen inget svårt om man följer instruktionen, tagit ca 10 timmar att få ner allt, inklusive några resor till biltema för att hämta verktyg, de jobbigaste momentet tror jag nog låsringen till oljepumpen var, det tog en bra stund att få bort den med en modifierad tång...
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Svetsa en bult/skruv/torx bits eller liknande o skruva ur, skulle jag gjort utan att blinka. Original är torx och inte sexkant men de tänkte inte på föra , förrföra.. ägare och rundat av skalle. Tvätta rent med aceton och ringa om lila drevet med svetshandske o lägg två loppe svets så blir de bra och säkert.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #27
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    Svetsa en bult/skruv/torx bits eller liknande o skruva ur, skulle jag gjort utan att blinka. Original är torx och inte sexkant men de tänkte inte på föra , förrföra.. ägare och rundat av skalle. Tvätta rent med aceton och ringa om lila drevet med svetshandske o lägg två loppe svets så blir de bra och säkert.
    Den är bara servad på Saab så de har nog inte tagit fel verktyg.

    Svets har jag dessvärre ingen som funkar, största problemet ligger inte i att få bort den gamla skruven, de går alltid med våld, men skruven lär vara beställningsvara och det funkar ju inte så bra när bilen ska vara ur garaget på måndag.

    Någon som har tillgång till EPCn och kan kolla artikelnummer på skruven?

    Vill inte göra någon åverkan på den förrän jag är helt säker på att få tag i en ny skruv i rimlig tid.

    Edit; Pratar med närmsta Saab åf och de hade bara detta som beställningsvara, blir till att klura ut något annat, känns inte som det vore ett jätteproblem att låta 1 av 4 kugghjul vara kvar av de gamla.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-05-15 klockan 10:30.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Edit; Pratar med närmsta Saab åf och de hade bara detta som beställningsvara, blir till att klura ut något annat, känns inte som det vore ett jätteproblem att låta 1 av 4 kugghjul vara kvar av de gamla.
    Fast om du kan skruva ur skruven så kan du antagligen skruva in den igen...

    Har du provat med en torx-mejsel, om den passar tillräckligt bra ändå?

    Ett annat trick är att såga upp ett flatmejselspår i skruven med en bågfil eller en multimaskin ned smalt blad, då går den antagligen att skruva in och ut, se bara upp med metallspån....
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast om du kan skruva ur skruven så kan du antagligen skruva in den igen...

    Har du provat med en torx-mejsel, om den passar tillräckligt bra ändå?

    Ett annat trick är att såga upp ett flatmejselspår i skruven med en bågfil eller en multimaskin ned smalt blad, då går den antagligen att skruva in och ut, se bara upp med metallspån....
    Jag provat med torx, men hålet är helt runt, som ett borrhål typ, finns inte utrymme för att slå i något annars brukar det ju gå...

    Blir väldigt svårt att komma åt med en bågfil eller multimaskin (som jag isf får åka och köpa) lika så måste det ju till en 8-10mm bred bits för skruvmejsel går inte in där, det är på håret att spärrskaft och torxhylsan får plats.

    Är nog enklast att försöka få liv i svetsen som slutat mata gas...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    En mycket liten rörtång brukar bara bra till denna typ av problem,
    oavsett metod så finns ju en risk att skallen går av, bra att ha tänkt tanken.
    När den blev runddragen blev den förmodligen det för att den satt hårt.

    Och en skruv borde väl gå att hitta på skroten?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Det löste sig, en polygrip.

    Den satt inte alls speciellt hårt av någon anledning.

    Nu är allt klart för att dra på packningskletet och få dit kåpan.

    Är dock inne på att sälja bilen då jag fått bra erbjudande på en 9-5 sedan från 2007, blir inte många kronor mellan, har ingen större glädje av kombi.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-05-15 klockan 14:56.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #32
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Är dock inne på att sälja bilen då jag fått bra erbjudande på en 9-5 sedan från 2007, blir inte många kronor mellan, har ingen större glädje av kombi.
    Nästan samma pris på en 07a som din gamla 2003 som du fick till "skrotpris"? Hur är skicket på den nya egentligen?

  13. #33
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Bra att du läste det, du kanske behöver göra samma operation på nästa :-D
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #34
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    Nästan samma pris på en 07a som din gamla 2003 som du fick till "skrotpris"? Hur är skicket på den nya egentligen?
    De nya är ju knappt värda något, det är ju inga problem att få dem för 30-40 000kr med hyfsat låga mil, jag skulle få ge ungefär 15000kr mellan, det rör sig alltså om en sedan jag kollar på och de är billiga, jag har redan en sedan 08 sedan tidigare.

    Min är ju en kombi och nu är det ju gjort en hel del sedan jag köpte den billigt, alla bromsrör är bytta, oken renoverade, hela bakvagnen renoverad, all rost svetsad och sedan lackad, kamkedjan bytt, besiktigad för 2 månader sedan, fått vindrutan bytt på försäkringen med.
    Så ja den är nog i en aningen bättre skick nu än när jag köpte den.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Bra att du läste det, du kanske behöver göra samma operation på nästa :-D
    Tror nog inte jag vill göra kedjebyte till en vana, det var INTE roligt .
    Men nu sitter kåpan över och har börjat med återmonteringen, blir nog klar ikväll eller imorgon förmiddag, sen har jag 2 bilar till som ska in på rep...
    Senast redigerat av Pumba den 2015-05-15 klockan 18:16.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #35
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Bekant situation ;-)
    Lycka till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #36
    Min kedja slamrar när motorn blivit varm. Är knäpptyst med kall motor. Jag har inte kollat kedjesträckaren ens utan stoppar huvudet i sanden och bara kör efter att någon skrev att de kört 4 000 mil med slamrande kedja och sen sålt bilen och den fortsatt att rulla på. 23 000 mil nu varav jag kört de sista 1 000 milen med slamrande kedja i denna min 9-5 från 1999. En välrenommerad Saabverkstad sa att de skulle göra en "objektiv" bedömning då för 1 000 mil sedan och skickade ut två mekaniker för att lyssna och sa att de inte skulle våga köra mer än max 300 mil med kedjan. 16 000 kr ville de ha för bytet... En bussmekaniker på jobbet som inte gör annat än skruvar med bussar under arbetstid och bilar på fritiden sa att det i 9 fall av 10 just var sträckaren som blev slapp och ett byte av den gjorde oftast kedjan tyst igen. Andra säger: låt kedjan slamra för den går aldrig av ändå.

    Ja jag vet inte men som sagt, jag mest bara kör och byter olja och filter var 800 mil. Lägga pengar på ett byte tar emot för jag har varken garage eller kunskapen att byta själv och dessutom är det bilen jag kör med dagligdags så den måste vara körduglig varenda morgon. Sen har jag inte läst om något verkligt kedjeras någonstans faktiskt. Slamrande kedjor jo men inga ras.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 159
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Bosse99 Visa inlägg
    Min kedja slamrar när motorn blivit varm. Är knäpptyst med kall motor. Jag har inte kollat kedjesträckaren ens utan stoppar huvudet i sanden och bara kör efter att någon skrev att de kört 4 000 mil med slamrande kedja och sen sålt bilen och den fortsatt att rulla på. 23 000 mil nu varav jag kört de sista 1 000 milen med slamrande kedja i denna min 9-5 från 1999. En välrenommerad Saabverkstad sa att de skulle göra en "objektiv" bedömning då för 1 000 mil sedan och skickade ut två mekaniker för att lyssna och sa att de inte skulle våga köra mer än max 300 mil med kedjan. 16 000 kr ville de ha för bytet... En bussmekaniker på jobbet som inte gör annat än skruvar med bussar under arbetstid och bilar på fritiden sa att det i 9 fall av 10 just var sträckaren som blev slapp och ett byte av den gjorde oftast kedjan tyst igen. Andra säger: låt kedjan slamra för den går aldrig av ändå.

    Ja jag vet inte men som sagt, jag mest bara kör och byter olja och filter var 800 mil. Lägga pengar på ett byte tar emot för jag har varken garage eller kunskapen att byta själv och dessutom är det bilen jag kör med dagligdags så den måste vara körduglig varenda morgon. Sen har jag inte läst om något verkligt kedjeras någonstans faktiskt. Slamrande kedjor jo men inga ras.
    Mycket där.

    Slamret kommer typiskt gradvis, men så länge sträckaren klarar av att hålla den spänd går det att köra. Att lyssna på slamret för att avgöra hur mycket den är ute skulle jag säga inte är en fungerande metod, vad som fungerar är att mäta den, och 19mm är funktionsgränsen. Det blir dock väldigt mycket slammer när sträckaren inte längre klarar av att spänna kedjan, och slitaget på drev och skenor ökar drastiskt när kedjan börjar hoppa. När man kommit till den punkten så kommer motorn att rasa relativt snabbt om man fortsätter köra, men som sagt, när detta inträffar går inte att avgöra genom att lyssna på slammer. Däremot är risken för att kedjan är tokslut på en B235 innan 30000mil överhängande, och på en bil som gått 25000mil på originalkedjan så är ett påstående om att kedjan ligger utanför verkstadshandbokens gräns på 15mm så ofta sant att verkstan i stort sett inte tar någon risk för att ha fel om de osett påstår att den behöver bytas.

    Att slamret i 9 fall av 10 beror på att sträckaren är trasig tror jag inte på, men däremot så blir säkert kedjan tyst ett tag om man byter olja och återställer kedjesträckaren mekaniskt.

    Allt detta under förutsättning att det är kamkdjan som är problemet. Det kan även vara balansaxelkedjan som är bekymmret, den slits ofta men inte alltid, ungefär lika fort.

    Vad man däremot generellt kan göra för att förbättra situationen avseende slammer är att använda tjockare olja, en -40 eller ev -50 olja kan minska skramlet.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Kan ju säga som så att det var inte kamkedjan som var det största problemet, balansaxelkedjan kunde jag lirka av från kugghjulen utan att lossa på något, så det är väl bara ren tur som jag åkt med.
    Min kedjespännare var ute på ungefär 15 och det kändes på kedjan att det inte sträckte som det skulle, helt annan känsla nu med ny kedja, istortsätt stenhård mellan kammarna, lika så balansaxelkedjan.

    Jag har min bil till att pendla till och från jobbet och då vill jag inte chansa.

    Rent spontant så var själva arbetet väldigt enkelt, det enda som varit ett skit var låsringen till oljepumpen, och det beror ju mest på avsaknaden av en riktigt stor låsringstång, hade jag nog kunnat spara 1-2 timmar med rätt verktyg där, är ju dock glad att jag har små händer, kändes inte alls så trångt att skruva som många sagt.

    Men som jag ser det nu, vill jag byta bil så är det helt klart ett bättre argument att kedjan är nybytt än att den rasslar, och byter jag inte så lär jag ha en bil som rullar länge till.

    Väljer mellan att slänga på Aero turbo och nått kul biopower program eller att byta mig till nått nyare, tex http://www.blocket.se/vasterbotten/S....htm?ca=17&w=3
    Senast redigerat av Pumba den 2015-05-15 klockan 22:09.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #39
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Känns som att många fixar kamkedjor denna långhelg! Här är Laxen (9-5 aero 2002) inlagd över helgen för ett kedjetransmissionsbyte deluxe
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 508
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Känns som att många fixar kamkedjor denna långhelg! Här är Laxen (9-5 aero 2002) inlagd över helgen för ett kedjetransmissionsbyte deluxe
    Har nog med tiden att göra, perfekt att ha en dag ledig, en vanlig dag där alla affärer har öppet som vanligt och sen helg igen, då har man tid till att reda ut om något inte gick som man ville.

    Jag hade inte gett mig på detta en vanlig helg, jag har ett stort garage med mycket prylar, men saknar motorlyft osv

    Men har en fungerande svets efter Georgs tips om att svetsa skruven, men det tog ju lite av tiden med att få ihop gasmatningen men nu funkar den igen.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Byta kamkedja og9-3 -99
    Av willeh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-04, 16:04
  2. Byta kamkedja vad mer? OG9-5
    Av omega3000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 00:42
  3. Var byta kamkedja? OG9-5
    Av läppglans i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 22:06
  4. Byta kamkedja? OG9-5
    Av StorMange i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 15:20
  5. Hur går det till med att byta kamkedja? hur mycket jobb?
    Av TURBO PUTTE i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-03-20, 11:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •