Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Crank-time og9-3 olika SW

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757

    Crank-time og9-3 olika SW

    Förutsättningar:
    OG-9-3 Aero
    B205R
    SW: xxxxxxxxx.50A

    Bakgrund:
    Har kört länge och väl med fler möjliga och omöjliga mjukvarukonfig´s. Egensnickrade och andra med massa pill fram å tebax.
    Kör för tillfället en Biopower-mjukvara (.46s) som jag nu tillfälligt överger för en HELT egenmodifierad originalmjukvara till bilen (.50A)
    Men jag saknar en "liiiiten" grej som finns i Biopower-mjukvaran som jag vill förhöra mig om här. (Tillika kunna mixtra med själv i en .50A...om den finns)

    Fråga
    Det gäller kallstart. I en Biopower-fil, tankad till det lilla livet, så finns en YTTERST märkbar och längre "crank-time" innan styrningen släpper på tändning eller soppa. (Eller båda).
    Har fiskat efter detta förut i fler forum, men minns inte om jag fick klarhet i detta. Hur som helst kommer jag inte ihåg.
    Jag vill alltså kunna bestämma crank-time/startmotortidsingrepp innan vi tänder "brasan".
    Bakgrunden ligger, i min värld, i att försäkra sig om en bättre och tryggare oljetrycksuppbyggnad innan start sker.
    Detta vill jag återfinna i .50A (och i .46S), men hittar inte riktigt potentiella och ev. rätta/rätt parametrar för att kunna reglera detta själv.
    Har sökt på tex. "crank" och "start" (symbolnamn med tillhörande förklaring i T7Sutie).
    Hittar väl lite intressant med kommer inte riktigt till pudelns kärna.
    StartCal samt IgnStartCal-kategorierna är ju intressanta.....visst, men det kanske är fler faktorer som avgör.

    Någon som har tips?
    Trevlig helg
    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-12-05 klockan 19:59.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Det är bara gamla 46S som tar längre tid på sig att starta. Om det beror på en bugg eller om det är gjort medvetet vet jag inte. Nyare Biopowerfiler startar snabbare, ungefär som din originalfil.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Det är bara gamla 46S som tar längre tid på sig att starta. Om det beror på en bugg eller om det är gjort medvetet vet jag inte. Nyare Biopowerfiler startar snabbare, ungefär som din originalfil.

    Tror du ev. svarat mig tidigare i annat forum. Jag VILL att det ska ta längre tid att starta.
    Jag VILL kunna reglera tiden för "crank", vad nu det baseras på...vevaxelvarv, ren tid eller vad det nu baseras på.
    Det må vara en "bugg" någonstans i .46s kontra andra Biopower. Målet är att jag vill kontrollera crank-tid SJÄLV. Det var och är målet. (Oavsett mjukvarautgåva)
    För ide´n är inte dum oavsett om resten av världen hävdar att det är en bugg. Då tycker jag tvärtom. Så funkar jag.

    EDIT: Minns väl....detta gäller KALLSTART.
    /Mvh
    Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-12-05 klockan 21:03.

Liknande ämnen

  1. 9000 2.3 turbo and ng900 2.3i crank and rods question.
    Av Saab900turboest i forum International SAAB related talk
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 10:23
  2. V8 med flat plane crank under huven
    Av csan i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 21:18
  3. [LÖST] Time for service NG900
    Av Kloaknisse i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 09:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •