Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-5 2,3t biopower 2009, hög förbrukning

  1. #1

    9-5 2,3t biopower 2009, hög förbrukning

    Hej har en 9-5 etanol automat som ligger någonstans runt 2,5l/mil i förbrukning.
    Kör mycket kortsträckor med kallstart osv men det borde väl inte hamna så högt!
    Bilen är även svårstartad nu när det är runt några plusgrader ute.
    Motorn startar med ett ryck liksom, idag dog den efter 3 sekunder.
    Starten efter blev bättre.

    Är det etanolen som ställer till det?

    Nya tändstift och olja kanske löser det?

  2. #2
    2.5 liter/mil är en heklt vansinnig förbrukning, den ska ju dra ca 30% mer på E85 jämfört med bensin, men inte mer än så. Tror inte tänstift eller olja är problemet.

    Har du kollat om det finns några lagrade felkoder?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Hej!

    Har inte haft den på verkstad alls faktiskt!
    Ska till mekonomen nån dag, kan de Saab?
    Bilen har ju bara gått knappt 4000 mil har jag för mig.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Kallstarter o korta sträckor o enstaka gasningar så har jag samma förbrukning o har haft samma på fyra biopower. Men jag har aldrig fått stopp så där är något lurt med din. När servades o byttes stift senast?

  5. #5
    servades i mars. Stift är nog aldrig bytt på dessa 4000 mil.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Kallstarter o korta sträckor o enstaka gasningar så har jag samma förbrukning o har haft samma på fyra biopower. Men jag har aldrig fått stopp så där är något lurt med din. När servades o byttes stift senast? Orginal mjukvara?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Läge på nya stift då.

  8. #8
    Jag tror att jag byter olja, filter och tändstift ikväll då.

  9. #9
    Jag har aldrig lyckats komma över 1.3 l/mil på E85, oavsett körsätt. Iofs med manuell låda men kan automaten verkligen fördubbla förbrukningen?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    678
    Jag ligger på 2.1 liter/mil på min 9-3 SC 2009 (automat). Men då är det nästan bara körning i 40-50 km/h mellan rödljus.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 480

    Cool

    Min 9-5 2,0 BioPower -09 aut med BSR steg 2, kan fås att dra typ 2,1-2,2 korta/stadskörningar när min hustru använder bilen. När jag själv har förmånen att få använda bilen ligger jag på ca 1,2-1,3.

    Har kommit på att hustrun enbart har två lägen på gaspedalen. Från stillastående och tomgång till att snabbt lägga pedalen i för hastigheten lämpligt läge. Därefter får pedalen ligga där till nästa stopp.
    Själv kör jag med det berömda ägget under pedalen, när jag kommit upp i önskad hastighet släpper jag en aning på gasen, så pass att jag nästan balanserar mot fartsänkning. Vid minsta utförslöpa utnyttjar jag
    automatlådans frihjul så ofta och länge jag kan. Som man får lära sig i bilskolan alltså.

    Det här är tyvärr samma scenario med vår andra Saab, vår gamla 9000 2,3 A50 aut med 200 hk. Dock inte så enormt höga siffror som vår 9-5, men hustrun ligger ett par-tre deciliter över min förbrukning vid samma typ av stadskörning.

    Men, men. Det är väl någon klok människa som en gång i tiden myntade uttrycket "Kvinnor är dyra i drift".

    Under +5 grader brukar bilen bli svårstartad utan motorvärmare, så det är att rekommendera att använda denna standardutrustning och som i instruktionsboken också rekommenderades av tillverkaren.
    9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
    9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
    TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5

  12. #12
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    SAAB själva har jag för mig räknde på 30-40% ökning med automat, blandad körning. Det var iofs 9-3TTiD, men det borde vara någorlunda applicerbart rent generellt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jag har aldrig lyckats komma över 1.3 l/mil på E85, oavsett körsätt. Iofs med manuell låda men kan automaten verkligen fördubbla förbrukningen?
    Tror inte vi jämför samma körcykel. 1.3 är en utopi när det är korta sträckor o kallstarter eller kösittande.

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag brukar ligga runt 1.3 l/mil inklusive kallstarter vid min dagliga pendling som bara är 15km och blandad körning.
    Det stämmer på både 9-5'an och 9-3'an i signaturen. Gasfoten är tung, speciellt när jag kör 9-3'an
    Båda har manuell låda och både är Biopower-konverterade av mig själv.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 466
    Etanolkonverterade bilar verkar generellt gå snålare än fabrikslevererade av någon anledning.

    Har läst massor av trådar där BP-ägare är bekymrade över hög förbrukning och de som kör konverterat inte alls har samma problem.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Min körcykel för att få denna hemska förbrukning är: kallstart, köra 1 km med flera stopp för korsningar, ingen kö. Stänga av motor lämna skola. Kallstart igen och 30-väg med korsningar o flera stopp. Ut på essingeleden i rusningstid, avfart Hornstull, kösittande - totalt ca 7-8 km.
    Därtill automat.
    Att svänga ut o köra 15 km på 50/70-väg utan större störningar skulle jag nog oxå klara på 1.3.
    Så TS behöver nog beskriva sin körcykel för att det skall vara möjligt bedöma om förbrukningen är rimlig.

    Jag har på alla Saabar, förutom 9000i 16v, upplevt att det flödas galet med soppa vid start. Säkert något bra tanke med det ur motorperspektiv, jag litar på motoringenjörerna men de har ju inte optimerat för låg bränsleförbrukning.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  17. #17
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Sid Visa inlägg
    Jag har på alla Saabar, förutom 9000i 16v, upplevt att det flödas galet med soppa vid start. Säkert något bra tanke med det ur motorperspektiv, jag litar på motoringenjörerna men de har ju inte optimerat för låg bränsleförbrukning.
    Vill du att bilen ska starta smärtfritt i ur och skur så måste det vara så, och att optimera bränsleförbrukning genom att kompromissa på driftssäkerheten är inte ett bra alternativ.

  18. #18
    Motorvärmare..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Eksjö/Flisby
    Inlägg
    235
    jag har en etanolkonv. 9-5a 2.3t..
    min bil är likadan.. nu har min sambo haft bilen till jobbet 11km.. å hon har åkt 14 mil å nu visar siden att vi kommer 17mil.. men eftersom den sjunker drastiskt vid varje stsrt så skulle ja bli förvånad om vi kommer 25mil på våra 60 liter.. detta är ju givetvis åt helvete känner jag.. jag har på långkörning (30mil) varit 1.15.. kan tillägas att jag har som bäst på ren 95okt varit nere på 0.98 långkörning.. aldrig snittat under 1.3 oavsett bränsle..
    innan ombyggnaden till BP kunde ja köra 0.7-0.75 långkörning..
    när man startar bilen på 95okt så luktar de så mycket soppa så de sticker fan i ögonen..

    mitt recept är
    2.3i kammar, aero turbo, aero snorkel å sedan 875cc spridare..

Liknande ämnen

  1. Bränsle förbrukning 9-5 2,3t biopower.
    Av Kvarten i forum Allmänt
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 21:10
  2. 9-3 biopower -08 förbrukning 1,8 l/mil...?!?
    Av Dave555 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 14:33
  3. Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 20:50
  4. Saab 95 Biopower 2,0t - förbrukning?
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-06-18, 23:31
  5. Förbrukning BioPower
    Av Lello i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •