Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: TCS-funderingar 9000 -94

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263

    TCS-funderingar 9000 -94

    Hej,

    Jag har nyligen införskaffat en superfin 9000 Aero 94a med det enda felet att där sitter TCS på den, jag slog mig själv några gånger medan jag skrev på köpekontraktet kan jag säga... Denna strulade tydligen för förra (ända tidigare) ägaren i somras och de lämnade in den på saab varpå de bytte spjällhus och några ventiler. Kostade 11800,- :O ! De har inte haft problem sedan dess, men inte heller kört mer än till besiktning och tillbaka eftersom de är gamla och inte ska köra mer.

    Hur orolig behöver man vara för att det ska paja igen? Kan man göra något för att minska risken att något pajar eller är det bara konstruktionen som suger?

    Jag har mekat mycket med OG900, men är helt färsk på allt med motorstyrning, TechII och ISAT.

    /Lindh

    Ps. Extrafråga: Där sitter td04-agg på den och har 225hk. På motoretiketten bredvid batteriet står ett långt motornamn med B234L i det, jag trodde dessa var B234R? Ds.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Vanligtvis spjällhuset som bråkar när man pratar tcs på 9000. Har de bytt det och ventilerna är det högst sannolikt smooth sailing for a long time. Min tog 8år på sig att börja strula efter nytt spjäll. Sen på en gammal bil kan så klart saker gå sönder, men tex. abs-givare (som kan sätta tcsen ur spel) är inget unikt för dessa bilar utan får ses som slitagedelar.

    Min erfarenhet av de tcsproblem man läser om här på forumet är oftast ett stort ointresse och en gnutta agg inblandat varpå det inte är så lätt att lösa problem. Bara det att saab hade ett fullt fungerande antispinn system så pass tidigt som 9000 tycker jag är imponerande. Nu 15-25år senare är det kanske inte konstigt att saker kan börja spöka.

    Mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Lund
    Inlägg
    263
    Tackar för det!

    Kan man förutsätta att TCSen är bra kalibrerad när motorn har jämn och fin tomgång både varm och kall eller är tomgången en dålig indikator för kalibrering?

    Inget svar på min extrafråga?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Ingen fara om det pajar. Faktiskt inte så jobbigt att plocka bort Tcsen om det skulle krångla igen.
    Då slipper du också hålla på med Tech2 och Isat.


    Extrafrågan: b234l och R är samma motor i grunden, just kringutrustning som turbo som skiljer.
    Senast redigerat av KarlT den 2014-12-03 klockan 19:06.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704
    Citat Ursprungligen postat av Lindh Visa inlägg
    Kan man förutsätta att TCSen är bra kalibrerad när motorn har jämn och fin tomgång både varm och kall eller är tomgången en dålig indikator för kalibrering?
    Tomgången påverkas inte så mycket av kalibreringen, det är min/maxlägena som kalibreras. Men om spjället är bytt hos en auktoriserad saab verkstad så är det nästan garanterat gjort.

Liknande ämnen

  1. Lite funderingar ang. 9000
    Av jrek78 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-16, 19:33
  2. Tcs funderingar ( 9000-93 )
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-07, 13:03
  3. Funderingar vid köp av Saab 9000.
    Av titane i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-06, 08:57
  4. Funderingar över bromsar 9000
    Av Break out i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-22, 09:10
  5. SAAB 9000 T16 CD -93 funderingar
    Av Pogo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-14, 14:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •