Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: solcell för underhållsladdning

  1. #1

    solcell för underhållsladdning

    Hej! Har en 9-3 ttid som står några dagar mellan körningar, som dessutom inte är långa. Nu när det blivit kallare märker jag att batteriet får lite för lite laddning. Funderar på att montera en solcell för att hjälpa till om dagarna. Någon som gjort detta?
    Kanske en långsmal som sitter ovan bakrutan på "plast-spoilern".
    Behövs ju inte mycket för att få till laddningen, 10-15W skulle nog göra jobbet.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286
    Du hittar jo den typ av laddare på eBay. Köp köp köp
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  3. #3
    Ja laddare är inte svårt att hitta och montera. Solcell inte heller svårt att hitta MEN för en som inte meckar bil så är monteringen inte lätt... Borra hål i taket och skruva dit? Mjaaaeeee inte gärna tack... Lär väl snabbt rosta och bli fult. ;-)

  4. #4
    Du är medveten om att solceller behöver sol?
    Men du kanske inte bor i Sverige?
    Signaturlös

  5. #5
    Jomänvisst (på fråga A alltså, B får ni gissa vidare på...)

    Keyword här är *underhållsladdning* vilket sker under lång tid. Till och med våra vinterdagar kommer räcka till.

    El har jag koll på men inte plåtjobb tyvärr.
    Genom att ha den på bakspoilern så slipper jag plåtjobb och det borde gå att återställa lätt vid behov.
    Kanske tom skaffa en från skroten och göra jobbet på för att sedan byta vid montering...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Och du har förstås inget eluttag nära bilen? Den står kanske utomhus eller i garage utan framdragen el?
    Min bil kan stå några dagar, ibland upp till en vecka och ibland stjäler jag underhållsladdaren (CTEK-variant) jag har till min undanställda mc nu under vintern, för att toppa upp bilbatteriet så att säga (men jag har bilen inomhus oftast iof). Bara en tanke, men du har ju 99% redan tänkt på detta eftersom du funderar på seriös installation istället.

    Låter smart med solcellsunderhållsladdning om det går att göra diskret samt att den som tidigare diskuterats räcker för att underhållsladda. Lycka till med bygget säger jag, hoppas du klurar ut nåt bra!
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Har en sommarstuga med 12V batteri + solcell för belysning.
    Under vintern klarar inte solcellen att hålla batteriet laddat trots att ingen är i stugan och förbrukar el.
    Det är helt enkelt för få soltimmar för att det ska funka.

    Var det inte Stockholm som hade bara 3 soltimmar i nov ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    89
    Annat alternativ om det finns eluttag i närheten och du har kupévärmare/motorvärmare är ju att köpa en batteriladdare som laddar när du kopplar in motorvärmarsladden.
    Saab 9-5 Aero -02

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Du är medveten om att solceller behöver sol?
    Men du kanske inte bor i Sverige?
    Haha, tänkte precis samma sak..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    En polare till mig gjorde just så på sin BMW diesel med dieselvärmare. Han hade samma problem och löste det just med en solcellspanel i bakrutan. Sedan om det är tillräckligt eller inte, är ju beroende på alla faktorer som körtid, värmartid mm.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 100
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Har en sommarstuga med 12V batteri + solcell för belysning.
    Under vintern klarar inte solcellen att hålla batteriet laddat trots att ingen är i stugan och förbrukar el.
    Det är helt enkelt för få soltimmar för att det ska funka.
    En solcellspanel är ju mycket känslig för skugga. Så får du t.ex. snö på panelen så kommer den tappa effektivitet. Troligen blir det då noll i tillförd energi.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Den sitter skyddad för snö men på vintern är dagarna korta och solen står så lågt att den kan bli skymd av skog etc under de mörkaste månaderna.
    Det är ju även viktigt att vinkeln mot solen bli så bra som möjligt vilket antagligen är helt omöjligt på en bil. På en fast installation kan man ju tänka sig att justera vinkeln efter årstiden eller också ställa in den i någon sorts universalvinkel som funkar hyffsat hela året.

    Gör naturligtvis även stor skillnad om man bor i södra eller norra Sverige
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 258
    Jag har en monterad i hyllan där bak och den är nog mer kosmetika (dålig sån) än laddning. (se blogg)
    Solcellerna är känsliga för vinkeln mot solen, för att få max effekt..
    Jag tänkte koppla en laddare vid kupevärme uttaget för att ladda batteriet extra när man har den inkopplad.

  14. #14
    Intressant med diskussion. Jag hade iofs just tänkt det skulle fokusera på själva montaget av solcellen, den mekaniska biten.
    Är i det långa spåret faktiskt ute efter något snyggt montage med en tunn solcell film på taket, bara det går att få snyggt och mekaniskt hållbart. Innan dess finns dock rykande behov att hålla batteriet i trim mellan de korta körningarna. Det går kanske ett par dagar så använder jag sedan bilen fram och tillbaka till jobb så det finns gott om tid för den lilla laddning som behövs.
    På min båt har jag också solceller. Även fast de är under presenning, som är något genomskinlig men hyfsat tjock och robust, så laddar de fint och där har jag ett större behov.
    Förutom att hålla batterierna underhållsladdade så drivs en liten server och ett net1 modem. Föreslår vi lämnar den elektriska biten av det hela eftersom det faktiskt räcker till och fungerar.
    (och eftersom jag är så envis så kommer jag ändå gå vidare med detta projekt oavsett hur mycket man tror att det inte går att använda solceller i sverige ;-) )

  15. #15
    Timpa2 - bra sida med detaljerade beskrivningar!

    Precis sådan funktion hade jag i min förra bil, en Prius. Med integrerade solceller i taket (mycket snyggt montage faktiskt) och så kunde man ställa in så att en fläkt cirkulerade luften. Problemet var bara att larmet löste ut titt som tätt, det var ett känt "fel" så att säga... så tyvärr gick det aldrig att använda i praktiken. Får du inga falsklarm? Eller har kanske inte något värmesensor till larmet?

    Har funderat på om det skulle räcka att ha solcellen inne i bilen men då får jag kanske skippa den idéen. Iofs ligger det en mindre solcell i labbet man skulle kunna koppla och mäta. Verkar fungera för Vfr's polare samt några andra man hittat på nätet.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •