Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Sprucken front på 9-3 Aero SS - 05 - byta/laga?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Lund
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Sprucken front på 9-3 Aero SS - 05 - byta/laga?

    Hade idag det tveksamma nöjet att stifta bekantskap med framförvarande bils dragkrok i en rondell där vi hade lite olika uppfattning om jämn farthållning och vad som är en rimlig lucka i trafiken. Då jag (om än i mycket låg hastighet) körde på framförvarande bil då denna bromsade till stopp medan jag i ett obetänksamt ögonblick tittade mot trafiken i rondellen lär jag inte ens med bästa vilja kunna få någon annan än mig vållande, trots att det var ofantligt gott om plats i rondellen... Dragkroken på den andra bilen tog smällen, så det är upp till mig om jag vill blanda in försäkringsbolag eller ej (vagnskada med duktig självrisk på 5000 + ungdomstillägg på 1000 eftersom jag både är snål och fyller 24 först om ett par dagar...).

    Kulan tog alltså på den svarta listen precis till höger om regskylten och tryckte in såväl list som själva frontens plast där bakom. Detsamma gäller för frontpartiet precis under, där dragkrokens nederparti lämnat ett intryckt och sprucket avsnitt. Tryckskador på den dämpande cellplasten finns så klart, men såvitt jag kan bedöma utan att ha plockat ner fronten är balken bakom hel.

    Som jag ser det har jag väl fyra alternativ:
    1. Ta det på vagnskadeförsäkringen och vinka adjö till såväl bekymmer som sex tusenlappar. Fråga i så fall: Vet någon om bonusklassen påverkas i så fall, trots att trafikförsäkringen inte nyttjas?
    2. Skaffa en ny front på typ Speedparts för 2.500, vilket med lack och frakt väl borde landa på ca 5000 till slut.
    3. Leta efter en ny front i rätt kulör (den ljusa silvervarianten) på skroten och spara in lackkostnaden - typ 2000 + ev frakt eller nåt? Nån som har sett en? Har aeromodellen en egen front med hakar för "aeroläppen", eller passar vilken 9-3 årsmodell 03-07-front som helst?
    4. Plocka ner fronten och springa till någon som är bra på både svetsning av ABS-plast och bättringslackering. Någon som har erfarenhet av detta? Skulle det funka på en sådan skada? Prisgissning?

    Så ja, erfarenheter och idéer gällande särskilt punkt 3 och 4 mottages tacksamt!

    Senast redigerat av Nyrostad den 2014-12-02 klockan 22:34.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    29
    Allt går ju att laga, även så detta. Jobbar själv med plastsvetsning men gissar på att det mest prisvärda alternativet är att hitta en begagnad i rätt färg o skifta.
    Finns både på bildelsbasen men kanske även kan hitta här, då det finns de som bygger om sina till faceliften?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Nyrostad Visa inlägg
    3. Leta efter en ny front i rätt kulör (den ljusa silvervarianten) på skroten och spara in lackkostnaden - typ 2000 + ev frakt eller nåt? Nån som har sett en? Har aeromodellen en egen front med hakar för "aeroläppen", eller passar vilken 9-3 årsmodell 03-07-front som helst?
    Vilken som passar - det är samma front oavsett Aero eller inte, bara "läppen" som skiljer.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Lund
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för info och input! När jag nu vet att även "icke-aero"-frontar passar lär jag kunna hitta någon i OK begagnat skick. Bilen är ju i fullt körbart skick, så det är ju ingen panik. Skulle nån råka se detta och ha en front över enligt ovan är det bara att skicka PM.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Citat Ursprungligen postat av Nyrostad Visa inlägg
    Hade idag det tveksamma nöjet att stifta bekantskap med framförvarande bils dragkrok i en rondell där vi hade lite olika uppfattning om jämn farthållning och vad som är en rimlig lucka i trafiken.
    Skön orsaksbeskrivning, den får mig att minnas när jag i min ungdom vattenplanade men min fina SAAB 900i. Vi hamnade i diket med aktern först och bilen blev masserad på alla möjliga ledder. Försäkringsbolaget gjorde en felbedömning och reparerade bilen som på ytan inte såg så farligt skadad ut. Kostnaden för reparationen slutade på mer än vad jag betalt för bilen några år tidigare. Jag kommer inte ihåg vad självrisken var men det spelade ingen roll. Jag hade missat att vagnskadegarantin gått ut och kört med halvförsäkring några månader men till min stora lycka tecknat helförsäkring nån månad innan smällen.

    I mitt fall hade både jag, SAAB i Västberga som servade bilen och däcken olika uppfattning om hur ofta man behövde kolla mönsterdjupet och däcken hade tyvärr rätt, det var nästan blankslitet där bak.

    Det är sånt här som kallas läropengar.

    Berätta gärna hur det går med fronten. Jag har en 9-3 Aero SS -05 som förra ägaren använt som snöplog. Lite mindre skadad än din men inte så vacker. Borde åtgärdas på nåt sätt.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Lund
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Berätta gärna hur det går med fronten. Jag har en 9-3 Aero SS -05 som förra ägaren använt som snöplog. Lite mindre skadad än din men inte så vacker. Borde åtgärdas på nåt sätt.
    Ursäkta detta gravt försenade svar. Gjorde två mer noggranna inspektioner dagen efter och kom fram till att:

    1. Skadan är rent kosmetisk och visar inga tecken på att förvärras av körning (mer än att stoltheten krymper för varje rullad kilometer)
    2. Plånboken är skrämmande tom i förhållande till stundande flytt

    Har således lagt projektet på is för tillfället då det varit mycket annat. Har dock läst på en del om ABS-lagning och tror nog att jag ska göra ett ärligt försök med plastsvets - skiter det sig så kan jag åtminstone sova gott när jag investerat i en ny front. Återkommer med uppdatering när jag tagit tag i detta!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    29
    Abs-plast är inte lätt att svetsa.. då är det bättre att limma o förstärka. Är du säker på att det är abs-plast?

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    PP/EPDM är det.
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

Liknande ämnen

  1. Byta Aero front -01 till Aero front -04
    Av fuhj i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-01, 17:19
  2. Sprucken bas, värt att laga?
    Av AndreasOstman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-10, 01:51
  3. Plast i og9-3 aero front går det att laga??
    Av alex_svenne i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 17:08
  4. laga sprucken aero vinge =(?
    Av niklas i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-02, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •