Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Spjällhus P1251

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819

    Spjällhus P1251

    Hej!

    Monterade ett begagnat spjällhus igår, tyvärr ville det sig inte riktigt utan bilen fick för sig att felkod P1251 passade bra efter monteringen. Enligt uppgift skall detta spjällhus vara ok, så vad kan jag ha gjort för fel i sommarvärmen??

    Detta måste få en lösning, jag gillar verkligen inte att åka runt på grundladd på väg till jobbet Eller utan Tcs eller farthållare heller för den delen

    Är det bara att hiva skiten åt helskotta eller finns det en chans att kirra biffen ? Jag tror inte att det är tal om nån återställning av huset iaf, och felkoden kommer attans fort tillbaka efter nollning av felkod..

    Koden betyder typ, Mekaniskt fel, kan ej stänga spjällhuset helt.

    Några bra tips?

    /Rydde

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Har Du gjort rent spjällhuset så det inte kärvar?

    På 9-5 så brukar det vara vanligt att uppgradera/uppdatera programvaran så att den inte är lika lätt sätter felkod på "kärvande" spjällhus".
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    Troligare är väl att det är handhavandefel.
    Återställ mekanismen o prova igen !
    (följ instruktionerna, lossa batterispänning för att radera felkoder)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    Dr_Boost: Jag tror inte att spjällhuset har "löst ut" , har återställt förut och då såg det annorlunda ut nämligen, men jag ska prova att gå ut och bryta strömmen en sväng och kolla på mekanismen samtidigt !

    Återkommer förmodligen

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    ....vad jag "tror" och vad Boosten VET är tydligen inte alls samma sak Nu har jag återställt spjällhuset och raderat felkoder, en provkörning får visa vad som händer härnäst Boost, har du nåt bankkontonummer

    Det sitter en liten skruv som mekaniskt stopp till spjällreglaget, den i metall, inte den svarta till gaswiren alltså, den skruven är plombad, vad ändrar/gör den skruven förresten (nyfiken )


    /Rydde

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    Det ingår i mitt jobb att VETA.....

    Nåväl, rör INTE skruven.
    Pillar du på den kan det bli tråkiga felkoder....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Rydde.-> Du ändrar spjälläget där,, som på äldre = höja tomgången....
    Men som ovan.Inget du skall pilla på.. Du ska hålla dig till 2benta varelser har vi ju sagt..
    Pilla inte på sånt som har för hög IQ..

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    Hihi, jag har redan pillat på den, man kan få hela spjället att låsa sig då Men har skruvat tillbaka den till typ där den var förut

    Och nu funkar det som fan iaf, hoppas det håller sig så

    Robban Du har dock så rätt så, ännu en gång har det visat sig vara så


    Det var en jävla tur för R2D2 eller vad han heter här på forumet (södertäljeskåpsTomas alltså) att han inte skickade ett trasigt spjällhus nu när jag mekat hela söndagen

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    OM en skruv är plomberad, BORDE det inte ringa en klocka i skallen då ??
    Jag bara undrar......
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 251
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OM en skruv är plomberad, BORDE det inte ringa en klocka i skallen då ??
    Jag bara undrar......
    Äh, är den inte ens värnpliktssäker är den inte plomberad!

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    Tumregel:
    "alla spännande skruvar är plombade"

    Men, det finns undantag....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OM en skruv är plomberad, BORDE det inte ringa en klocka i skallen då ??
    Jag bara undrar......
    Men alltså, det var svärfar som tjatade, skruva på tomgångsskruven, skruva på tomgångsskruven

    Jag var tvungen att få tyst på honom och visa att det kvittade Men nu går bilen fort igen iaf, det är skönt

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    28
    Tjena!

    Lånar den här tråden lite. Jag fick "check engine" på min bil nu.
    Åkte iväg till BIVA och fick där reda på att det är något mysko med spjällmotorn och spjällhuset.

    Felkoder:
    P1251 Spjällmotor: Full PWM i stängd riktning.
    P1260 Spjäll: Retuderfjäder för liten kraft.

    Mekanikern sa att man kunde testa att byta programvaran men då min bil är chippad kändes det som jag ville hoppa över det...

    Att nolla detta och återställa spjällhuset kostade 464:-
    Att byta spjällhus skulle kosta i runda slängar 4700:-

    Vad jag är intresserade av är hur jag löser detta på bästa och billigaste sätt.
    Just nu funkar bilen, men för hur länge....?
    Saab 9-5 2.0t -99 - Steg 1 - 205hp/340nm

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 819
    Jag har återställt spjällhus som har fungerat länge och väl sedan efteråt



    1, Gör ingenting
    2, Be maptun om en ny programvara med senaste Trionic7versionen i
    3, Byt spjällhus

    Kanske nåt sånt ?

    /Rydde

Liknande ämnen

  1. Felkod P1251 o P1261 spjällhuset
    Av Jonathanjon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2013-01-30, 21:58
  2. P1230 + P1251 og9-3 2001
    Av SirMacke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-27, 08:45
  3. [LÖST] Limp home med felkod P1251 Spjällhus OG9-5 -01
    Av adkuedku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-10, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •