Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Hur löser airbag ut?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    93

    Hur löser airbag ut?

    Funderar på att få airbagen klädd i skinn. Alltså mitten av ratten. Det gäller en Saab 9-5 -06.

    Men med tanke på att det är just en airbag får man vara försiktig med att dess funktion förblir oförändrad. Såhur löser airbagen ut? Spricker den mitt på eller fälls "trekanten" upp/ner?

    /Rasmus

  2. #2
    Jag vet inte svaret på din fråga, däremot tror jag du ska se till att ha en extra trekant att använda vid besiktning, är det en petig gubbe tror jag inte den går igenom om den är modifierad.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007
    Om du känner starkt för att ändra det där skulle jag rekommendera att du kopplar ur rattairbagen och ersätter med ett motstånd. En fördröjning innan airbagen tittar ut kan bli förödande och betydligt farligare än att köra utan airbag.
    Fredrik J

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    93
    Så än så länge ingen som vet var påsen tittar ut.

    Besiktningen tänkte jag inte på, är värt att ta i åtanke.

    Att köra utan airbag är inget alternativ, då får det vara plastigt.

  5. #5
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Åk till en skrot och titta. Dom brukar ha bilar stående som är frontsmällda och airbagen har löst ut.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Det är kanske av en anledning som de rattar man köper som eftermarknads inte omfattar kudden utan bara rattkringlan.
    Gick det skulle säkert redan Maptun ha omklädda kuddar eller överdrag men det har de inte.
    Och visst är faceliftens kudde extra plastig precis som instrumentbrädan. GM's snålplast!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    På de äldre är det ju tydligt var kudden tänker brista (finns ju en skåra) och jag minns inte om den finns på de nyare. Jag skulle nog inte våga mig på att täcka den skåran, men om man inte gör det så ser jag inte riktigt någon anledning till att det inte skulle gå att klä om, men jag undrar hur snyggt det hade blivit att lämna skåran oklädd.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Att det inte säljs "eftermarknadskuddar" beror nog mest på att ingen vill stå där och anklagas för att kudden inte funkade som tänkt vid en olycka...

  9. #9
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Så här kan det se ut. (Bild tagen från Returbilen)



    ...hade nog låtit bli.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    93
    Det var en bra bild. Dock ser det inte så lätt ut att göra något som blir snyggt och säkert. Det var lite synd.

  11. #11
    Intressant tråd. Det kan vara livsfarligt om airbagen löser ut när du håller på och pillar på den. Det måste gå att inaktivare den precis som airbagen vid passagerarsidan. Får airbagen ingen ström finns det inget som kan antända gasen och då löser inte airbagen ut.
    // Joakim
    Vera John

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Är det inte trendigt med Plastidip på allt nu förtiden ? Rolla ratten med det ....he he.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2014
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    93
    Jag ska inte pilla på airbagen utan att koppla från batteriet. Läste några trådar om att byta ratt och där nämndes att det var viktigt att bryta strömmen först. Fast frågan är om det blir något av detta, blir kanske inte så snyggt med två snitt i skinnet på airbagen.

    Angående plastidip så tvivlar jag på att det känns mindre plastigt med det. Håller nog mig ifrån det - överallt på bilen.

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    En tanke som slagit mig är om man inte kunde "måla" plasten lite. Jag tänker då inte främst på färg i den traditionella bemärkelsen utan mer sånt medel som svärtar bumper osv. För det som stör mig mest är nästan den grådaskiga färgen iaf min har.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    En tanke som slagit mig är om man inte kunde "måla" plasten lite. Jag tänker då inte främst på färg i den traditionella bemärkelsen utan mer sånt medel som svärtar bumper osv. För det som stör mig mest är nästan den grådaskiga färgen iaf min har.
    Det är klart du kan! Gjorde det på min gamla NG900 jag hade för många år sedan. Blev svart och fin. I min nuvarande Aero drar jag mig för att svärta plastdetaljer invändigt, blir lätt en flottig yta som av vissa medel luktar lite sådär. Jag vill ju inte att läderklädseldoften skall försvinna bland andra äckel-lukter.

    Provkörde en NG9-3 MY04 innan jag köpte min bil, och satan vad bilhandlaren hade svärtat inne i den! Helt svart och smort överallt. Luktade bara blä dessutom.
    Men bara rattairbagen tror jag iof inte luktar så mycket om du svärtar och tar en torr trasa och torkar av meddetsamma.

    EDIT: Kom på att jag har ju bild på hur det blev:

    Airbagen blev nästan svartare än läderratten.
    Senast redigerat av Hej den 2014-12-05 klockan 17:52.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Det är klart du kan! Gjorde det på min gamla NG900 jag hade för många år sedan. Blev svart och fin. I min nuvarande Aero drar jag mig för att svärta plastdetaljer invändigt, blir lätt en flottig yta som av vissa medel luktar lite sådär. Jag vill ju inte att läderklädseldoften skall försvinna bland andra äckel-lukter.

    Provkörde en NG9-3 MY04 innan jag köpte min bil, och satan vad bilhandlaren hade svärtat inne i den! Helt svart och smort överallt. Luktade bara blä dessutom.
    Men bara rattairbagen tror jag iof inte luktar så mycket om du svärtar och tar en torr trasa och torkar av meddetsamma.

    EDIT: Kom på att jag har ju bild på hur det blev:

    Airbagen blev nästan svartare än läderratten.
    Det ser ju riktigt bra ut! Jag är också lite tveksam till vilka medel man kan använda, men rattens centrum känns ju inte så farligt om den blir lite halkig. Min favorit till exteriöra plastdetaljer, Concept Vista, känns inte som något bra alternativ eftersom det inte tillför någon mer svärta. Vet du vilket medel du använde?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Jag använde "vanlig svärtning" så att säga, inget med färg i. Den blev så mörk ändå!
    Jag körde på en gammal variant av denna (min flaska var röd, men det verkar vara samma produkt):
    http://www.sonax.se/Produkter/Interi...lish-Sidenmatt
    Ville ha en som var matt att använda interiört. Om jag inte minns fel har jag på bilden behandlat instrumentpanelen också, och det funkade bra (inte kolfiberpanelen, utan plasten ovanför) Blev inte blank utan gav ett mättat och ganska så matt intryck.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Hej Visa inlägg
    Jag använde "vanlig svärtning" så att säga, inget med färg i. Den blev så mörk ändå!
    Jag körde på en gammal variant av denna (min flaska var röd, men det verkar vara samma produkt):
    http://www.sonax.se/Produkter/Interi...lish-Sidenmatt
    Ville ha en som var matt att använda interiört. Om jag inte minns fel har jag på bilden behandlat instrumentpanelen också, och det funkade bra (inte kolfiberpanelen, utan plasten ovanför) Blev inte blank utan gav ett mättat och ganska så matt intryck.
    Tack för tipset, det känns helt klart som att det är värt att prova! What could possibly go wrong liksom (som man alltid brukar känna precis innan total katastrof)

Liknande ämnen

  1. 9-5 larmet löser ut då och då i ca 3 sekunder??
    Av sku i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-09-22, 23:13
  2. Mitt nya spjäll löser ut (9-5)
    Av Per W i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 22:34
  3. De löser in min bil!!! :-( Hur förhandla om pris?
    Av MrTurbo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2003-09-22, 23:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •