Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Expandermutter + skruv magnetventil T5

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Expandermutter + skruv magnetventil T5

    Har ett fruktansvärt irriterande surr i kupén som slutar när jag trycker på bromspedalen. Surret kan ibland låta konstant när man ligger och kör på landsväg/motorväg och ibland endast när man gasar på. Har levt med detta fenomen några månader nu men börjar ledsna rejält, låter som halva bilen skramlar sönder ibland...

    Har googlat mig till att detta beror på skruvarna som fäster magnetventilen för tydligen ska man använda någon special expandermutter. Jag har endast använt en vanlig mutter och en skruv (eller ja två stycken då) men tydligen kan man få detta fenomen då.

    Ska vara artikelnummer 7973456 för expandermuttern och 8059420 för skruven. Ringde till saab som sammanlagt ska ha 300kr för ett par!? Är dom godkända att använda i flygindustrin också eller vad är det frågan om...

    Tänker inte betala 300kr för två skruvar men finns det någon motsvarighet att köpa så man blir av med detta elände till ljud?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Ta bort el kontakten från MV och kör. Hörs surr nu ?
    Om svar jag då får du lägga en O-ring upp o ner och bricka upp och ner samt vanlig skruv o mutter.
    Om svar är nej då betyder att din MV surrar invändigt och kan hjälpa med 5-56 att spruta.

    Vilken fall som helst MV ska sitta hård åtskruvat till plåten även om du inte har någon dämning mot resonans.

    http://www.eeuroparts.com/Parts/35403/Rivet-7973456/

    http://www.eeuroparts.com/Parts/35422/Screw-8059420/

    Lycka till..
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Det låter ingenting om jag drar säkringen till APC eller trycker på bromspedalen. Från vad jag har sett folk skriva innan så ska det räcka med att skruva fast MV ordentligt.

    Men då är det kanske resonans som gör att det låter då. Kan det räcka med en liten gubbibricka på vardera sida och en lockingskruv?

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447
    Du får lägga gummi, som jag skrev (O-ring) och testa . Jag skulle ta ner den och spruta 5-56 det gör alla , och även kan monteras vänd upp och ner som kan förhindra att /om/ olja kommit in åker bort. Visst skakningar i bilen kan påverka/ skapa / att vara upphov till att MV börja surra men du måste testa med det vad jag skrev, annars blir inget av.
    Tryck på fjäder/lås på kontakten och dra ur el kontakt "samt lägg märke på slang ordning", lossa MV från sin bygel. Nu spray-ar du i alla gångar och skockar i handen och monterar tillbaka. Har du tryckluft kan man försiktig blåsa rent, annars inte.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. skruv i oljetråget
    Av banan.jan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 00:52
  2. Skruv som ej tar
    Av Schnabeln i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-07, 01:08
  3. En skruv över/lös!
    Av desoto i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 17:49
  4. Var köpa expandermutter?
    Av Carl 1918 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-02, 23:07
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-23, 13:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •