Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ryckig gång NG9-3 1,8t BioPower

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Ryckig gång NG9-3 1,8t BioPower

    Fösta posten här.

    Har en 9-3 1.8t BioPower 2009. Under 40 km/h går den riktigt dåligt och över där går den hyfsat dock lite ryckningar ibland. Motorlampan tänds emellanåt och får då felkoderna P1681 Styrdon intermittent fel och P2135 spjällägesgivare och något med diff. Skulle själv tippa på att P1681 är följdfel på P2135. Är det bara att bita i det sura äpplet och byta till ett "nytt" spjällhus? Behöver man programmera in ett nytt spjällhus? Krävs det Tech 2 för det eller annat verktyg?

    Vid felsökning så visade ett Boshverktyg att det var 0,0 kPa atmosfärstryck. Bör väl via ca 100 kPa? Tyder det på mätfel eller på att givaren faktiskt är kass? Var är den placerad? Kan detta fel ställa till det eller är det bara för finjustering?

    Stort tack!

    /Daniel

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Nu har jag fått tag på ett "nytt" spjällhus. Det ska inte ha suttit i en bil. Behöver bilmärken ha en Tech2 för att få ihop det nya spjällhuset med bilen?

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Nej du behöver inte programmera spjällhuset eller kalibrera det. Dock så kan ditt bekymmer sluta i styrdonsbyte, vi har haft ett antal 2008+ Biopower 9-3or med felkoder på spjällhus samt internt styrdonsfel, där det slutat med styrdonsbyte.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312 Visa inlägg
    Nej du behöver inte programmera spjällhuset eller kalibrera det. Dock så kan ditt bekymmer sluta i styrdonsbyte, vi har haft ett antal 2008+ Biopower 9-3or med felkoder på spjällhus samt internt styrdonsfel, där det slutat med styrdonsbyte.
    Styrdonsbyte, vad innebär det? Komplicerat byte? Köper man nytt eller begangnat? Part number?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Finns det någon annan benämning än styrdon? Vad ska jag leta efter på bildelsbasen?

  6. #6
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Motorstyrdon eller ECU är andra vanliga benämningar.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Dopup Visa inlägg
    Styrdonsbyte, vad innebär det? Komplicerat byte? Köper man nytt eller begangnat? Part number?
    Tydligen har styrdonet partnummer 55567903 och ligger på runt 2000 kr på skroten. Håller tummarna för att det räcker med ny programvara.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    En uppdatering:
    Nytt (har aldrig suttit i en bil) spjällhus inköptes från skroten för 850 kr och montering samt uppgradering av programvara för ca 1300 kr. Nu går bilen som en klocka igen

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag har haft samma fel på min bil, också en 9-3 1.8t BioPower 2009. Vid felkodsläsning får jag felkoderna p1681 och p0606 (internt styrdonsfel). Jag har bytt styrdon på bilen men det gav inte någon effekt. Motorlampan dyker fortfarande upp lite då och då och man får en varning för Begränsad prestanda vid vissa tillfällen. Ska man ta tag i det hela och byta spjällhuset också eller vad ska man ta sig till ?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978

    Ryckig gång, svajande laddtryck och P1681 ng9-3

    Min ng9-3 2009 2.0t Biopower (Aero, men det är ju bara lull-lullet som påverkas) Maptun steg 1 har blivit lite förkyld. 8600 mil har den för övrigt gått. Under en längre tid har den gått lite rått med kall motor ibland, till synes utan någon anledning. Det är som att den tvekar lite och då speciellt på låg belastning. Förra veckan blev det ganska snabbt värre och gick från att bara gälla kall motor till att även hända när den är varm, i motorvägsfart med farthållare. Laddtrycksmätaren svajar och bilen rycker så att säga. Vid acceleration går den iaf inte märkbart dåligt.

    Läste att folk fått den felkoden pga smutsigt spjällhus och mycket riktigt, det såg ganska skitigt ut. Köpte lite spray för ändamålet och den verkar faktiskt gå något bättre. Upprepade proceduren, men efter ett tag kom det tillbaka. Känslan säger att det är bättre men felet är ju lite intermittent så det är svårt att säga.

    Kvar att testa verkar vara (i något slags "billigast och lättast först ordning) :
    - Kalibrera om gaspedalen.
    - Rengöra luftmassemätaren.
    - Kontrollera och ev rengöra ett kablage/kontaktdon under batteriboxen, ska tydligen vara en standardprocedur enligt WIS.
    - Plocka bort och rengöra spjällhuset ordentligt.
    - Kontrollera och rengöra kontakter på ECUn.
    - Kontrollera och ev byta magnetventil på turbon.
    - Byta samtliga ovan nämnda komponenter.

    Att den knasar sig på farthållaren borde ju iof innebära att gaspedalen kan uteslutas? Några andra tips eller bra fixar? Kör mer än tillräckligt ofta (enligt Saab) på bensin, men kör för tillfället på ren E85. Servad enligt bok, och med tändstiften bytta för bara några månader sedan.

    Alla tips och teorier välkomnas!

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Får väl uppdatera lite... Vet att många har problemet med ryckig gång (och jag har som sagt haft det en längre tid, bara inte lika tydligt).

    Rengjorde kontakterna vid ECUn och H42-2 etc (sitter under batteriet) samt kontakten till spjällhuset med kontaktspray och klickade i och ur några ggr för att ta bort ev oxid. Omkalibrerade gaspedalen genom att starta bilen med den helt nedtryckt. Ingen nämnvärd skillnad.

    Rengjorde spjällhuset och passade samtidigt på att byta packningen. Tog även loss kåpan på sidan och rengjorde med elektronikrengöring, men förutom några kontaktbläck var det ärligt talat inte så mycket där att rengöra. Läste dock om många med gamla 9-5 spjällhus där det löst problemet (den har dock lite kretsar osv där) så tänkte passa på när jag ändå har det borta.

    Peppar peppar, men det verkade banne mig fixa biffen! Om det var det skitiga spjällhuset eller (kanske mer troligt) packningen låter jag vara osagt. Spjällhuset satt ganska löst fastskruvat så det kanske hade räckt att skruva åt det, iaf tillfälligt. Men den har iaf inte gått så här rent på länge, inga ryck-tendenser alls och förbrukningen som jag tycker stigit något på sistone känns mer normal även om det är högst subjektivt och kanske placebo.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kraftiga misständningar och ryckig gång OG9-5 -06 BioPower
    Av toorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2021-01-12, 11:00
  2. Ryckig gång OG9-5 Biopower -05
    Av siuda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2018-04-17, 16:13
  3. Saab 9-3 biopower -09 ryckig gång i låg växel
    Av Gunnar.G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 21:02
  4. Ryckig gång 9-5 Biopower
    Av mr_saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 21:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •