Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Bara TD04HL18T #6 + Program ? 9-5 Aero

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960

    Bara TD04HL18T #6 + Program ? 9-5 Aero

    Tyst trim till 9-5 aero....

    Är det nån som testat detta ? Bara byta turbon till TD04HL18T #6 och nytt program. Inte röra något annat.
    Kom med gissningar på vad effekten skulle bli. Jag tycker det skulle vara rätt skönt med en helt tyst "orginalbil" med lite extra krydda.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 519
    På vad för bil ?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    9-5 aero -02

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 859
    Medlem#
    891
    Tja jag tror att det stoppar vid ca 280hk +- 5hk med taskig respons
    Men vad vet jag

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 269
    jag ser inte vinnsten av den stora nurran när avgasystemet och insugs röret bromsar. du kan få samma effekt med orginal snurran. Det är som att en elitidrottare skall spriga ett lopp samtidigt som han andas genom ett sugrör.
    Du får inte mer effekt, men en taskigare respons.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 876
    Medlem#
    2959
    Byt kobran, luftfiltret och downpipen med katt, så kan du säkert öka effekten lite till. Frågan är bara hur länge man kan köra innan bakre avgaset inte vill va med längre.

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 882
    Topic + 3" främre rör, sportkat och original efter kat ligger ju inte långt ifrån original ljudmässigt, men ger avsevärt friare avgasvägar...

    En del av trimlev har även program som är anpassade för detta.

    EDIT: Såg att Stoffe hann före. Precis så.... /EDIT
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Hej,

    Turbon räcker till 280-290 hk, så varför byta den innan avgassystemet? Avgassystemet är en avsevärt mycket större "proppp" än turbon på en 9-5 Aero. Inloppsrör, a.k.a "kobra" är också en begränsande faktor, liksom intercoolern. Kasta ett getöga på vad t ex Hirsch byter i sina respektive satser så får du ett hum om vad som hämmar effekten.

    Vill man ha ett "trevligt" morr och inte för mycket brölande som med ett 3" så är ett 2,5", t ex Ferrita, efter kat en bra lösning.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Hej
    Varför inte vänta å se vad dom gjort med 9-5Aero 260Hp som kommer snart. Kanske kan det komma lite ny trevlig originalhårdvara som man kan ha nytta av....Gissar på en ny Giftigare Cobra bla...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Är det verkligen säkert att avgassystemet är en propp ? Kan det inte vara så att det behövs större Avgassystem när en 15t ska pressas det sista medans man kanske skulle klara sig med mindre framrör när 18t inte pressas nämnvärt.
    Självklart skulle det vara bättre med 3" hela vägen men ligger man inte på 1000 grader på turbon så blir det inte lika trångt för avgaserna heller. Kollar man på volvo tex. så tas det ut 300 hk med kkk24:an till v70r utan grovt avgassystem.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    815
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Är det verkligen säkert att avgassystemet är en propp ? Kan det inte vara så att det behövs större Avgassystem när en 15t ska pressas det sista medans man kanske skulle klara sig med mindre framrör när 18t inte pressas nämnvärt.
    Självklart skulle det vara bättre med 3" hela vägen men ligger man inte på 1000 grader på turbon så blir det inte lika trångt för avgaserna heller. Kollar man på volvo tex. så tas det ut 300 hk med kkk27:an till v70r utan grovt avgassystem.
    Nja det sitter en KKK24 i V70R.
    MVH Adam
    Subaru STI Racing-11
    http://www.garaget.org/?car=248218

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 050
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Är det verkligen säkert att avgassystemet är en propp ? Kan det inte vara så att det behövs större Avgassystem när en 15t ska pressas det sista medans man kanske skulle klara sig med mindre framrör när 18t inte pressas nämnvärt.
    Självklart skulle det vara bättre med 3" hela vägen men ligger man inte på 1000 grader på turbon så blir det inte lika trångt för avgaserna heller. Kollar man på volvo tex. så tas det ut 300 hk med kkk27:an till v70r utan grovt avgassystem.
    Men dom har väl 3" framrör ssom dom andra V70

    Tänk nu på mottryck och avgastemp.

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Är det verkligen säkert att avgassystemet är en propp?
    Hej,

    Jag skulle vilja påstå att 260-265 hk är absolut max man, med bibehållen tillförlitlighet, kan ta ut med original avgassystem på 9-5 Aero. Vill man ha tillförlitlighet på den nivå Saab vill så gäller nog större kobra och ev. bättre IC för 260 hk.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Är det verkligen säkert att avgassystemet är en propp?
    Hej,

    Jag skulle vilja påstå att 260-265 hk är absolut max man, med bibehållen tillförlitlighet, kan ta ut med original avgassystem på 9-5 Aero. Vill man ha tillförlitlighet på den nivå Saab vill så gäller nog större kobra och ev. bättre IC för 260 hk.

    Mvh

    KK
    Men gäller det inte mest med 15t ? Om man som jag skrev går upp lite i storlek på turbon så borde problemet med högt mottyck minska när inte turbo behöver pressas lika hårt. okay kobran behöver bytas i vilket fall.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Men gäller det inte mest med 15t ? Om man som jag skrev går upp lite i storlek på turbon så borde problemet med högt mottyck minska när inte turbo behöver pressas lika hårt. okay kobran behöver bytas i vilket fall.
    Gränsen kanske flyttas något, men knappast särskilt många hk. Med en större turbo kanske man kan "klara sig" med original LLK något längre, men det är fortfarande ett rejält mottryck i avgassystemet. Detta kommer självklart även ge sämre respons med det något större aggregatet.

    På 9000 tycker jag att det finns anledning att fundera över byte till grövre avgassystem eller ej, då ljuddämpningen faktiskt inte är som på en modern bil. Vill man då ha en bekväm bil så är originalavgas eller ev. 3" framrör + racekat ett bra alternativ. På 9-5:an är ljuddämpningen så bra att jag inte riktigt ser behovet. Min 9-5 SC känns bara lite lagom "sportig" sådär inne i kupén. Visst, när man kör genom en tunnel med lite spasmer i högerfoten så hör man ju att det är lite orr i grejerna, men det är väl bara trevligt? Jag tror inte ens min fru tänker på att det sitter stuprör på...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Men gäller det inte mest med 15t ? Om man som jag skrev går upp lite i storlek på turbon så borde problemet med högt mottyck minska när inte turbo behöver pressas lika hårt. okay kobran behöver bytas i vilket fall.
    Gränsen kanske flyttas något, men knappast särskilt många hk. Med en större turbo kanske man kan "klara sig" med original LLK något längre, men det är fortfarande ett rejält mottryck i avgassystemet. Detta kommer självklart även ge sämre respons med det något större aggregatet.

    På 9000 tycker jag att det finns anledning att fundera över byte till grövre avgassystem eller ej, då ljuddämpningen faktiskt inte är som på en modern bil. Vill man då ha en bekväm bil så är originalavgas eller ev. 3" framrör + racekat ett bra alternativ. På 9-5:an är ljuddämpningen så bra att jag inte riktigt ser behovet. Min 9-5 SC känns bara lite lagom "sportig" sådär inne i kupén. Visst, när man kör genom en tunnel med lite spasmer i högerfoten så hör man ju att det är lite orr i grejerna, men det är väl bara trevligt? Jag tror inte ens min fru tänker på att det sitter stuprör på...

    Mvh

    KK
    Det låter ju rätt trevligt det du säger om ditt avgassystem. Vad är det för avgas du har ?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 190
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Det låter ju rätt trevligt det du säger om ditt avgassystem. Vad är det för avgas du har ?
    Jag kör Nordic/Ferrita helsats, d v s 3" framrör med Kemira racekat, sedan 2,5" från kat. Ganska litet slutrör, vilket kanske bidrar till den rätt så beskedliga ljudnivån?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    446

    Re: Bara TD04HL18T #6 + Program ? 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Tyst trim till 9-5 aero....

    Är det nån som testat detta ? Bara byta turbon till TD04HL18T #6 och nytt program. Inte röra något annat.
    Kom med gissningar på vad effekten skulle bli. Jag tycker det skulle vara rätt skönt med en helt tyst "orginalbil" med lite extra krydda.

    Vem tror du blir tröttast efter ett maratonlopp;:

    Kenyanen springandes med sugrör i munnen och ej tillgång till kyld sportdryck var 3e kilometer.

    eller

    Motionären från Skåne som med friskluft mellan vätskedepåerna tar sig i mål.

    Slutsats:

    Alla kan förlora med fel förutsättningarna.

    I ditt fall tror jag en t15#5 med bra ic och avgas vinner över en 18#6.

    304hk vs 268hk +- 1-2hk
    9-3 aero 2,8XT

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 960

    Re: Bara TD04HL18T #6 + Program ? 9-5 Aero

    Citat Ursprungligen postat av DanneD
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Tyst trim till 9-5 aero....

    Är det nån som testat detta ? Bara byta turbon till TD04HL18T #6 och nytt program. Inte röra något annat.
    Kom med gissningar på vad effekten skulle bli. Jag tycker det skulle vara rätt skönt med en helt tyst "orginalbil" med lite extra krydda.

    Vem tror du blir tröttast efter ett maratonlopp;:

    Kenyanen springandes med sugrör i munnen och ej tillgång till kyld sportdryck var 3e kilometer.

    eller

    Motionären från Skåne som med friskluft mellan vätskedepåerna tar sig i mål.

    Slutsats:

    Alla kan förlora med fel förutsättningarna.

    I ditt fall tror jag en t15#5 med bra ic och avgas vinner över en 18#6.

    304hk vs 268hk +- 1-2hk
    Kenyanen eller Motionären springandes med ett STUPrör med 80 graders luft vinner inte heller
    Det var så jag tänkte på när jag startade tråden, att det kanske inte var avgassystemets fel, utan att 15t turbon pressas till max får avgassystemet att verka litet.
    Hela tiden har jag dock haft klart för mig att mer byte av HW ger bättre resultat.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    2 854
    Hej,


    #Större IC
    #3"DP med racekatt
    #Std avgas men med Ferritas fullflödes dämpare
    #Större kobra
    #18T#6 alt T28BB
    #En fin fin mappning. (Dvs med avgastemp mätare, inte utan)


    Borde väl bli en tyst, men relativ rolig bil?

    Mvh Tomas
    B256R@1100kg. SwedishPerformance.
    Att trimma är silver, lätta är guld.

Liknande ämnen

  1. Nya E85-program till Aero V6 m.fl
    Av Jompa i forum Allmänt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-06-04, 15:13
  2. En fråga ang TD04HL18T #6
    Av extreme i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 12:45
  3. TD04HL18T till 9-3 ss
    Av b10tax i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2007-01-29, 10:26
  4. Tjutande turbo TD04HL18T #6 Saab
    Av Martin 2445 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 01:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •