Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Sportavgassystem och motorlampa?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555

    Sportavgassystem och motorlampa?

    Funderar lite på att skaffa nytt avgassystem till min 9-5:a. Har dock hört att det kan vara lite problem med check engine lampan som tänds på grund av ett otätt system efter katten.

    Vill man alltså ha en svetsad skarv efter kat då eller räcker det med om man kör tätpasta i eventuella skarvar?
    Kanske ska tilläga att det är en -05:a med steg 1 E85 från Nordic 235hk så detta kanske är lite overkill?

    Har kikat lite på JT:s helsats http://www.jt-tuning.se/shop/prod.as...ld=0&refcode=p

    Det är ju onekligen ett bra pris och jag tycker om ljudet från JT dessutom

    Någon som har lite erfarenhet av detta?

    Har endast trimmat ng900 tidigare så T7 systemet är lite av ett mysterium för mej fortfarande hehe.

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Att du skulle få check engine av otätt system efter katalysatorn är bara påhitt.
    Det sitter två syresensorer på bilen. En sitter direkt efter turbinen och den ger information till ECU som används till att reglera bränsleblandningen.
    Syresensor nr.2 sitter direkt efter katalysatorn. Den har inget med bränsleblandning att göra, utan den sitter bara där för att kontrollera att katalysatorn gör sitt jobb.
    Efter den syresensorn (nr.2) sitter ett långt rör, så det kan inte läcka mellan katalysator och syresensor nr.2 så länge du inte börjar kapa sönder avgassystemet med flit.
    Läcker det längre bak i systemet så får du inte check engine, eftersom där inte finns några fler syresensorer.

    Det är dock inte ovanligt att man får check engine om man monterar en billig helsats, men det beror på något helt annat, nämligen att katalysatorerna är skitdåliga. Lösningen? Köp inte billigt skräp. Det du länkar till hör hemma i den kategorin.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Har sett att Maptun säljer dessa system tillsammans med deras trimsatser. Trodde att maptun var en ganska bra trimfirma?

    Det du sa angående dålig rening, det var därför jag tänkte att jag skulle köra med en 300 cells kat. Även dåliga 300 cells katter måste ju rena hyffsat bra fortfarande???

    Har du någon rekommendation på en helsats som fungerar bra?

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag får en känsla av att du är ute efter lite sportigare ljud. Rent effektmässigt är du inte ens i närheten av att behöva en helsats. Om jag vore du skulle jag satsa på halvsats istället. Fördelarna är många. Du behöver inte oroa dig över check engine eller dåliga avgasvärden på besiktning. Du slipper slösa massor med pengar på främre rör med katalysator, som faktiskt kostar en hel del. Det blir mindre jobb att montera. Fundera på det

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Visst är jag ute efter ett lite trevligare ljud Har funderat på en halvsats och det ger ju tillräckligt med ljud så att säga men vet fortfarande inte riktigt vad jag vill göra med bilen. Som det ser ut satsar jag på 265hk och visst räcker väl en halvsats till det också men hela systemet börjar se ganska ruttet ut.
    Tänkte att det är lika bra att byta ut hela i så fall.

    Visst downpipen är ju den dyra delen men samtidigt vet jag att då är allt förberett för framtiden

  6. #6
    Om du byter downpipe ska du ju helst byta programvara åxå, laddtrycksstyrningen är kalibrerad till motståndet i original dp+kattar.

    Bilen blir ju såklart väldigt mycket roligare med 3" DP, nästan ingen turbolag alls. Fast då måste du nog byta koppling åxå, och så är cirkusen igång..
    Senast redigerat av kingback den 2014-11-29 klockan 11:00.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag var uppe i 280hk med helt original avgassystem på min og9-3, innan jag satte dit Ferrita helsats.
    Men visst, är avgassystemet ruttet så förstår jag varför du vill byta. Det var samma sak för mig.

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Hoppa 3" JT som har begränsad livslängd, passform & kvalitet (samt tröttsamt brööl i långa loppet). Handla ett 2,5" rostfritt från Ferrita eller Ray/Simons så slipper du sedan tänka på det framöver. Ferrita 3" DP har bra kvalitets kat. som klarar dubbla Lambdasonder med originalprogramvara. Välj ett twinpipe & du får en med symmetrisk bakdel på bilen. Se bara till att ha rostfria avgasklammor vid montage, det ingår ofta bara förzinkade vid köp.

    Jag har Ferrita 3" DP, Ferrita rostfritt mellanrör, samt Simons TwinPipe på min 9-5. Har inte ångrat det.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Att du skulle få check engine av otätt system efter katalysatorn är bara påhitt.
    Det sitter två syresensorer på bilen. En sitter direkt efter turbinen och den ger information till ECU som används till att reglera bränsleblandningen.
    Syresensor nr.2 sitter direkt efter katalysatorn. Den har inget med bränsleblandning att göra, utan den sitter bara där för att kontrollera att katalysatorn gör sitt jobb.
    Efter den syresensorn (nr.2) sitter ett långt rör, så det kan inte läcka mellan katalysator och syresensor nr.2 så länge du inte börjar kapa sönder avgassystemet med flit.
    Läcker det längre bak i systemet så får du inte check engine, eftersom där inte finns några fler syresensorer.

    Det är dock inte ovanligt att man får check engine om man monterar en billig helsats, men det beror på något helt annat, nämligen att katalysatorerna är skitdåliga. Lösningen? Köp inte billigt skräp. Det du länkar till hör hemma i den kategorin.
    Har kört JT helsats 3" sedan 2007. Nu har vi 2014 och jag har fortfarande kvar samma system. Jag skulle säga att jag är positivt förvånad över kvalitén på systemet. Sportkatalysatorn i systemet har hållt/håller. För det säger uppenbarligen SBP.
    Trevligt är att (åtminstone i mitt fall/system) det finns en extra plugg för lambdasond i DP som av en slump kan (och är) vara föremål för ett WB-lambda-montage. Jag har inget ont att skriva om "JT".
    /Lufto

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    144
    Medlem#
    -
    Jag var inne på samma tanke med et ferrita evt jt 3" helsats då jag hadde stora planer med trim..men nu när jag bara har steg 1 Biopower i min 9-5'a vil jag få något extra av att byta ut mitt orginala(2.25"?) Mot en halvsats med antingen 3" eller 2.5"? Eller är det kun ljudet jag får som bonus?

    Är inne på att kanske gå upp från 220hk/340nm kanske upp til 270hk/370nm +- eller kan jag lika gärna skita i avgassystem o bara lägga det på trimmet?hur långt räcker en orginal kat då trimfirmar rekommenderar 2.5" halvsats t.ex med racekat.

    Inte meningen att kapra tråden!

    Bara väldigt aktuellt för min del atm

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s Visa inlägg
    Har sett att Maptun säljer dessa system tillsammans med deras trimsatser. Trodde att maptun var en ganska bra trimfirma?

    Det du sa angående dålig rening, det var därför jag tänkte att jag skulle köra med en 300 cells kat. Även dåliga 300 cells katter måste ju rena hyffsat bra fortfarande???

    Har du någon rekommendation på en helsats som fungerar bra?
    Även BSR sålde dessa system (ofta tillsammans med sitt "kit")

    /Lufto

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Nja, något påhitt skulle jag inte vilja påstå då jag varit med om detta ett flertal gånger personligen och inte hört av en kompis kompis Det är JT med flera som har en skarv precis efter katten och lambda 2 skruvad väldigt nära denna skarv. CE-lampan tänds av att det kommer in lite luft i avgassystemet på grund av ejectorverkan från framrusande avgaser. Lampan tänds med antingen felkod på att lambda 1 inte gör sitt jobb, eller att katalysatorn skulle vara dålig.
    Lösnignen är som TS säger; lite tätpasta i den skarven så är saken biff.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Det kan ju vara så att mindre intelligenta människor här på jorden tycker det är tufft att bilen låter mycket.

    Min (högst personliga) åsikt är att det är bra att anpassa avgassystem som lirar mot maskineriet med mindre mottryck om man har för avsikt att trimma, eller redan har gjort just det.

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-11-29 klockan 12:48.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Avser du att ha bilen kvar en längre tid, köp Ferrita och med RF klammor så kommer du få bra ekonomi i långa loppet eftersom du inte kommer att behöva byta igen.
    Jag har kört Ferrita på alla mina bilar sedan tidigt -90tal och har haft en skarv som rostat sönder, i övrigt har jag bara sett över gummina.
    Det som rostade sönder var en skarv med klämring dör skarvarna inte är av RF material vilket resulterade i att jag fick åka de 2milen till Ferrita och be dem laga!
    Och på -05'an har jag Ferrita/Maptun DP och den har 2st anslutningar direkt efter turbon, dvs en ledig för WB lambda
    Så beställer man DP från Ferrita så kan man säker be om en xtra utan problem.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    757
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Avser du att ha bilen kvar en längre tid, köp Ferrita och med RF klammor så kommer du få bra ekonomi i långa loppet eftersom du inte kommer att behöva byta igen.
    Jag har kört Ferrita på alla mina bilar sedan tidigt -90tal och har haft en skarv som rostat sönder, i övrigt har jag bara sett över gummina.
    Det som rostade sönder var en skarv med klämring dör skarvarna inte är av RF material vilket resulterade i att jag fick åka de 2milen till Ferrita och be dem laga!
    Och på -05'an har jag Ferrita/Maptun DP och den har 2st anslutningar direkt efter turbon, dvs en ledig för WB lambda
    Så beställer man DP från Ferrita så kan man säker be om en xtra utan problem.
    En kostnadsmedveten "robin_s", tillika trådskapare, blev säkert glad nu
    /Lufto

  16. #16
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Alright Bollman, jag antar att det är möjligt. Vi får skylla på dåligt konstruerade avgassystem. Kör man original, eller ett vettigt eftermarknadssystem så ska det inte hända.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Hmm ja jag får nog ta mej en ordentlig titt på systemet idag. Ska in på besiktning så kan ju passa på att fråga då

  18. #18
    Sen ska man väl inte ha för stora förväntningar på ljudet, jag har Maptun 3" dp + 2.5" system, och skillnaden mot original är subtil. Låter som den familjekombi den är..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    107
    Medlem#
    -
    Ja kör JT 3" dp + helsats med 1st dämpare och racekisse. Låter lite väl lite för min smak..

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Hade faktiskt tänkt lämna in bilen på Uppsala avgasteknik för att få ett platsbyggt system men han ville inte göra detta pga att det finns så mycket billiga system där ute. Han beställer avgassystemen från rakarör aka a-alt. Dessa är ju riktiga budget system men då han rekommenderade dessa så funderar man ju om dom inte är så dåliga ändå.

    Någon som har erfarenhet från a-alts system?

Liknande ämnen

  1. Val av sportavgassystem?
    Av xenonpowerfreak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-07-13, 19:34
  2. Sportavgassystem till 95 2.3T -00
    Av quase i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 14:15
  3. sportavgassystem
    Av jones i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2007-04-29, 22:04
  4. Effektökning av sportavgassystem?
    Av Brynrolf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 23:11
  5. Sportavgassystem?
    Av Katana i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 09:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •