Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: spelar det någon roll vilken olja i motorn?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25

    spelar det någon roll vilken olja i motorn?

    Hej
    Jag ska byta olja i motorn och brukar köpa helsyntetisk olja på biltema men nu när jag kikar i min servicebok så står det på första sidan "Endast mobil 1 syntetolja i motorn",ni som är mer kunniga än jag på detta,spelar det egentligen någon roll om det är olja från Biltema eller Mobil 1 olja så länge den är helsyntetisk?

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ja, det spelar roll, och motorolja är lika komplicerat som raketvetenskap så jag hoppar över detaljerna och säger såhär:
    Fråga dig själv hur långt bilen ska gå innan den hamnar på skroten.
    Har den bara några år kvar? Isåfall är det inte så noga.

    Nu ska jag dock krångla till det lite. Om du köper på Biltema så är det denhär du ska ha: http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-oc...onglife-36678/
    Som du ser så kostar den 129kr per liter, och det är SVINDYRT.

    Vi här på forumet som ofta diskuterar olja och som bara väljer att använda de finaste produkter vi kan få tag på brukar betala mellan 70 och 100kr per liter för riktigt fina grejer, som t.ex. Mobil1 NewLife 0W40 som jag själv väljer att använda.
    Senast redigerat av Brisse den 2014-11-27 klockan 13:26.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    (Vi här på forumet som ofta diskuterar olja och som bara väljer att använda de finaste produkter vi kan få tag
    på brukar betala mellan 70 och 100kr per liter för riktigt fina grejer, som t.ex. Mobil1 NewLife 0W40.)

    Men många av oss beställer den oljan MYCKET billigare i Tyskland!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25
    Hej
    Beställa från tyskland är jag inte inne på,men som svar på frågan ovanför så hoppas jag att den ska rulla några år till,så är Mobil 1 bättre än biltemas olja för 129 kr/litern?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Förmodar att din bil är en ttid ? Kör på mobil 1 0w40 isåfall. Beställ på öldepot , däckonline eller oljemagasinet.

  6. #6
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Om jag vore du så skulle jag skippa Biltema. Mobil1 NewLife 0W40 går att få tag på i Sverige för 100kr per liter, så Biltemas prissättning gör att jag skulle aldrig köpa motorolja där. Många tror det är billigt med motorolja där, men det är helt fel.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av kolven28 Visa inlägg
    Förmodar att din bil är en ttid ? Kör på mobil 1 0w40 isåfall. Beställ på öldepot , däckonline eller oljemagasinet.
    Hej
    Nej det är ingen ttid,det är en 2,0t med 19300 mil på mätaren.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606
    Ok .. Kan du inte kolla vad den är servad med innan ? Du ska då ha GM dexos 2 klassad 5w30 har jag för mig. Men mobil 1 0w40 e ju inte dumt nu på vintern. Men skitt i biltema olja helst..

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av kolven28 Visa inlägg
    Ok .. Kan du inte kolla vad den är servad med innan ? Du ska då ha GM dexos 2 klassad 5w30 har jag för mig. Men mobil 1 0w40 e ju inte dumt nu på vintern. Men skitt i biltema olja helst..
    Ska se om jag kan få tag dom uppgifterna,kan det stå i serviceboken vad dom har haft i?

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Att ta reda på vilken olja verkstan har använt vid service kan vara svårt. En snabb titt i serviceboken är inte fel, men ha inte för höga förhoppningar om att få svar. Ibland händer det att de sätter en klisterlapp i motorrummet, men det är inte så vanligt. Lyft på huven och kolla.

  11. #11
    Det måste inte vara mobil1.
    Du kan lika gärna köra på Biltemas 5w40 helsyntet om du så önskar, din motor kommer inte att gå upp i luften bara för det.
    Eller så köper du GM-oljan för samma om inte billigare pris på oljemagasinet.

  12. #12
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Det finns en bra och aktuell tråd i Köprådsdelen som går igenom oljor ordentligt http://forum.saabturboclub.com/showt...M-Dexos-2-olja. Som det står i den tråden, om du inte verkligen vet vad du gör så är rekommendationen att använda den olja som biltillverkaren rekommenderar
    Du skall ha en olja som uppfyller Dexos2-kraven. Det gör bla GMs egen olja, förutom flera Mobil1-oljor och Castrol-oljor.
    /Johan

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tråden ovan är riktigt matnyttig, en annan std som du kan gå på är GM-LL-A-025 eller både den och Dexos 2

    Det viktigaste är inte vad som står på dunken utan att du byter olja och byter tillräckligt ofta, näst viktigast är vad du häller i
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm / Karlstad
    Inlägg
    204
    Swedol har den som heter formula exel, okq8s gamla. 20 liter ligger på 1266 ink moms. Riktigt fin olja som många med trimmade Audi RS6 kör på bana med, så den tål stryk iaf.

    Nu menar jag 5w40, men det finns fler att välja på hos dom

    EDIT:

    Så billig olja gör att man har råd att byta ofta Köp ett par filter, pluggar och pluggpackning på mister-auto så kan man lägga sakerna på hylla Bosch brukar jag köpa där, men de har även billigare alternativ.
    Senast redigerat av Anders1984 den 2014-11-29 klockan 23:31.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Anders84 Visa inlägg
    Swedol har den som heter formula exel, okq8s gamla. 20 liter ligger på 1266 ink moms. Riktigt fin olja som många med trimmade Audi RS6 kör på bana med, så den tål stryk iaf.

    Produktspecen finns att ladda ned på deras sida. Nu menar jag 5w40, men det finns fler att välja på hos dom

    EDIT:

    Så billig olja gör att man har råd att byta ofta Köp ett par filter, pluggar och pluggpackning på mister-auto så kan man lägga sakerna på hylla
    Eller varför inte köpa en olja som uppfyller specen och ett originalfilter?
    Signaturlös

  16. #16
    Med risk för att väcka oljediskussions-besten igen så är väl GM:s egen Dexos2 olja ett naturligt val, uppfyller naturligtvis specen, och går att köpa för under 300:- för 4 liter.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  17. #17
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Med risk för att väcka oljediskussions-besten igen så är väl GM:s egen Dexos2 olja ett naturligt val, uppfyller naturligtvis specen, och går att köpa för under 300:- för 4 liter.
    5l ligger dunken på, om man kör b2x5 så får man en liter över bra att toppa med ibland

  18. #18
    Citat Ursprungligen postat av Dorian Visa inlägg
    5l ligger dunken på, om man kör b2x5 så får man en liter över bra att toppa med ibland
    Ja just jäklar, så är det ju, jag har ju en dunk stående med en liter kvar ja.. Ännu bättre då
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Jag skulle vilja tillägga två större saker, oljefilter och vevhusventilation.

    Det första har ett enkelt kort svar, använd bara Saabs original. Om du vill veta varför finns det många trådar att läsa.

    När det gäller vevhusventilationen så är det kritiskt att den fungerar som den ska. Är den inte det spelar det ingen roll vilken olja du använder.

    Dessutom finns en, som jag ser det, viktig aspekt, det är livslängd på gummislangarna. Därför använder jag "fusksyntet" (i våra Södertäljemotorer med turbo, vår V4 bör inte ha helsyntet), dvs. inte PAO-baserad olja, ofta är dessa 5W-30 eller 5W-40 vilket duger gott där jag bor. (TANSTAAFL, en 0W-40-olja har mer kompromisser än en 5W-30.) Om en olja har PAO-bas ser man i oljans säkerhetsdatablad.

    Om man är ute efter absolut bästa smörjegenskaper men är man måttligt intresserad av 10 års livslängd på slangarna blir rekommendationen en annan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Anders84 Visa inlägg
    Swedol har den som heter formula exel, okq8s gamla. 20 liter ligger på 1266 ink moms. Riktigt fin olja som många med trimmade Audi RS6 kör på bana med, så den tål stryk iaf.
    Att jämföra med att vissa använder en okq8 olja i Audi motor eller som andra vilka tar BMW som en måttstock när de hade 10w60 som rekommendation, till en (felkonstruerad ?) M maskin. Det gör sig ingen nytta i sammanhanget då det är helt andra motorer & inte har någon större jämförbarhet med en SAAB spis.

Liknande ämnen

  1. Spelar stiften någon roll?
    Av traskalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-03-31, 12:16
  2. Spelar färgen någon roll vid färsäljnig?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-09-15, 00:17
  3. Spelar det nån roll vilken väg kamkedjan sätts?
    Av Moribound i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 00:35
  4. Spelar det någon roll hur man sätter basen?
    Av ScottaN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-12, 01:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •