Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hackar ock fel muliplikativ adapsjon på 00 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    90

    Hackar ock fel muliplikativ adapsjon på 00 9-5

    Hei.
    Har lite problem med min 9-5. Är en 2.0, nyrenoverad med Wössner kolvar ock renoverad ock planad topp.
    Hade en 99 sedan som den renoverade motoren blev satt i, ock funkade bra.
    Efter en vecka kjøpte jag en 00 sportkombi fordi vovven ville ha mere plats, ock allt blev flyttad över från sedanen.
    Bilen startade fint ock gikk fint på tomgång, men hackade og styrde värre når jag gassade. Fikk motorlampa.....
    Tok en diagnos ock fann ut att multiplikativ adapsjon var över 25%, så bytte spridare til dom røda. MA är -8% nu, ock vid fullgas laddar den 0,7 bar. Motor går i øvrigt fint, men kjänns som om det er steg i effektkurvan.
    Softwarenummeret stämmer överens med original 2,0 ltt från 99-2000.
    Ska 2,0 ltt ladda så mycket som 0,7?
    Kan det ha seg slik at softwaren är forändrat til tegelbruna spridare ock ett eller annat steg 1utan at det synas vid diagnos?
    Har ett innsug för tegelbruna spridare som skal på bilen når jag får fiksat fäste til mapsensoren.
    Några ideer ????

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Den kan mycket väl ladda 0,7bar i originalutförande. Med steg 1 ligger de runt 1,1 bar.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Den kan mycket väl ladda 0,7bar i originalutförande. Med steg 1 ligger de runt 1,1 bar.
    Du är säkert mer insatt än jag men min -00 var från början en 2.0ltt och den gick aldrig över GLT som väl är 0.45 med originalprogram.
    (Om jag inte minns fel för det är över 12år sen som jag laddade så lite )
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Jag tänkte om det eventuellt var den fabrikstrimmade modellen, men om det ska vara bara 150hk så håller jag med dig HeRmAN, då ska den bara ligga runt grundladdtryck. De kan dock ladda över grundladdtryck under vissa omständigheter. Det är ju inte som på T5-bilarna, att de saknar magnetventil.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Ja, min hade 150hk/240Nm en gång i tiden och då var det ca 0.45 och det är väl temp och lufttryck som kan få dem att ladda aningens mer.
    Den du tänkte är väl på 192hk och vad den laddar vet jag inte.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    90
    He he, svaren sprikar lite här nu :-)
    Mina planar är en 19T, 3" downpipe, twinpipe avgas från speedparts, diesel snorkel ock Sachs sport koppling til Aeron.
    Men konton är tömd efter motorrenovering, smidda kolvar, bilstein ock alla powerflex samt resten av bussningarna i underredet.
    Så lösningen blir vel bara å stoppa i ett steg 1 ock sätta dit dom tegelbruna spridarna til man får fyllt på lite på bilkonton :-)
    Vil bara si at allt i motorrummet er nytt, slangar, ventiler ock en sprillans ny garret som földe med Sportcombin.
    Steg 1 skal bara sitta där et halvår eller så, så hvem säljer det mäst prisvärde trimmet just nu? Helst inget hem mek....

    Tackkar för svaren så långt :-)

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    2.0ltt hade gröna spridare, de bruna sitter i Aero'n

    Jag skulle prata med Maptun ang. mjukvara för då kommer du att betala mjukvaran en gång och senare endast en uppdateringskostnad på 500:-
    Men ring och prata med dem så jag inte vilseleder dig.
    Och det har ju erfarenhet av det du tänker göra
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    90
    Nogon som vet laddtrykk vid orginal, saabs eget 192hk, ock steg ett ?
    Har jo min boks från sedanen med røda spridare, ock den gikk hyfsat, bättre en sportcombin med røda spridare ock 0,7 i ladd :-) Man kan vel bara få giftat dit den i sportcombin, så är vel problemet løst, eller hur?
    âr 40 mils resa t/r, men teck 2 får jag låna, tränger bara en beskrivning på hur man gjör....

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    150hk: 0,45 - 0,55bar
    192hk: 0,7 - 0,9bar
    220hk: 1,0 - 1,2bar

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    150hk: 0,45 - 0,55bar
    192hk: 0,7 - 0,9bar
    220hk: 1,0 - 1,2bar
    Ahh, tackar så mycket :-)
    Då e det vel så at det står 192 hk programvara i combin nu, ock steg ett i styrboksen til sedanen.

    Har kollat stiften efter byte til dom røda spridarne, ock dom sotar inte ner, adapsjonen ligger innom några prosent, men rycker lite endå, mera som om effekten kommer i två steg oppefter varvet :-) Så nu blir det nya 6ES-11 stift ock nytt luftfilter, så får man ta en ny adapsjon :-)

    En liten fråga til slut bara, går det at bara byte rakt av från dom røda til dom tegelbruna spridarna, med det nye innsuget ? Map sensor vet jag om, så det är ingen fara. Spridarkonstanten är vel nogonlunda den samma eller hva?

    Steve

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Nej, du kan inte byta spridare på det sättet och det finns två anledningar:
    1. Passar inte i insuget
    2. Det är samma spridarkonstant, men det finns betydligt mer i mjukvaran som har med spridarna att göra och det skiljer sig mellan de röda och de tegelbruna. Det fungerar inte bra med fel mjukvara på grund av spridarnas olika dödtid och linjäritetsfel.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Nej, du kan inte byta spridare på det sättet och det finns två anledningar:
    1. Passar inte i insuget
    2. Det är samma spridarkonstant, men det finns betydligt mer i mjukvaran som har med spridarna att göra och det skiljer sig mellan de röda och de tegelbruna. Det fungerar inte bra med fel mjukvara på grund av spridarnas olika dödtid och linjäritetsfel.
    1. Insuget har jag, med fuelrailen ock dom tegelbruna.
    2. Ingen vet hvilken mjukvara som finnas i combin, då jag kjøpte den utan motor. Jag satte inn min nyrenoverade motor som funkade kanon i gamlabilen.
    Jag kollade upp nummeret på mjukvaran ock den samsvarade med den originale 150hk ltt. Så jag satte dit dom grøna spridarne. Funkade inte alls.....
    Satte dit dom røda, bilen funkar nestan ok, men inte helt hundra. Med dom røda adapterade den fint ock laddtrykket gikk från 0,45 til 0,7.
    Multiplikativ adaption ligger nu på minus 8%, short time adaption ligger ock pendlar mellan 1-2,5%, så nånting är fel... Inte mycket, men en Saab skal inte gå så...


    Allting er bytt ock testad, ingen skilnad ock ingen felkodar.....
    Därför är mitt sista lott i detta spel at byta til dom bruna, för det kan vel vara så at nogon har bytt ut deler av mjukvaran så at bilen skal gå med dom bruna....
    Blir det för galet med dom bruna, får jag få ett steg 2 från speedparts, då twinpipe avgassystemet landar hemma om nogra dagar ;-)

    Kan ta en live data test vid kall ock varm motor, hvis det är någon som vil se.... kan loggas vid behov :-)

    Takk för alla svar, ni är mycket trevliga :-)

    Steve

Liknande ämnen

  1. Saab 900 2.0T SE -95 hackar
    Av XzepT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-05, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •