Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: är hoppet ute för min sid? (heter det sid?)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25

    är hoppet ute för min sid? (heter det sid?)

    Hej
    Vi köpte oss en saab 9-3 för inte så länge sedan (den gamla modellen),displayen på färddatorn lämnar en hel del att önska,ngn här som vet om det går att åtgärda?,jag bifogar lite bilder på hur det ser ut (tryck på länkarna)

    LÄNKTEXT

    LÄNKTEXT

    LÄNKTEXT

  2. #2
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Den enklaste och säkraste åtgärden är att helt enkelt köpa en ny SID.
    Lite mer äventyrliga forumanvändarna brukar ibland laga dessa på egen hand, men det är inte alltid det lyckas, och lite vana med elektronik rekommenderas om man ska ge sig på det.
    Felet är nästan alltid kabeln mellan ett kretskort och displayen. Det blir helt enkelt dålig kontakt, och då försvinner en del av pixlarna.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Enklaste och dyraste åtgärden är att köpa ny SID
    Enkel och billig åtgärd är att gå in på Pixelfix.net och beställa.
    Följ INTE den instruktion som följer med utan den här:https://www.youtube.com/watch?v=8nmO...IPWq-kbldhDvrg

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Och för att svara på frågan inom parentes: Ja, det heter SID.

    Saab Information Display
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Första åtgärden är att när man öppnar den enl film ovan fram till 1:15, där han delar den skall man ta det jäkligt försiktigt när man lossar stiftlisten annars kan det säga ritch så har man ryckt loss bandkabeln som avses att byta i filmen.
    Om man nu värmer bandkabeln (flexkabel) där den sitter infäst på kretskortet med högtalaren på (inte displayen) och gnuggar med ett hårt och rundat plastföremål fram och tillbaka längs med hela anslutningen för att trycka fast den ordentligt samt att man lägger en tunnare typ av fönstertätlist eller liknande på densamma och sätter ihop den igen så brukar de flesta pixlar vakna till liv.
    Syftet med en bit tätningslist lika lång som kontakten är att skapa lite tryck på anslutningspunkterna (I filmen har han lite mindre modeller "Foam strips" som har samma syfte).
    Jag har gjort det några gånger och ibland har det hållit 1-2år, hjälper inte detta är det ny kabel som gäller.
    Mitt tips kostar 0:- men lite tid.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Jag har lagat säkert 10 såna där med ny kabel från www.pixelfix.net. Billigt, snabbt och enkelt.
    Den stora fördelen med kabeln från pixelfix är att den inte använder sig av något lim eller lödning, så skulle man mot förmodan misslyckas så är det bara att ta isär den och prova igen, hur många gånger som helst.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag har lagat säkert 10 såna där med ny kabel från www.pixelfix.net. Billigt, snabbt och enkelt.
    Den stora fördelen med kabeln från pixelfix är att den inte använder sig av något lim eller lödning, så skulle man mot förmodan misslyckas så är det bara att ta isär den och prova igen, hur många gånger som helst.
    Hej,det låter ju perfekt,vilken kabel på pixelfixel är det jag ska inhandla?,var någonstans kan jag se om det är en sid 1 eller sid 2 jag har?
    Senast redigerat av Pitan den 2014-11-27 klockan 13:07.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    På Pixelfix.net står det hur du kollar 1 el 2.
    Peta ur SID'en ur sitt fack (mkt enkelt) så ser du att det står på etiketten.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    25
    Okej,kikade på deras sida men vilket är det jag ska köpa,låter ju kalasbra att slippa löda.

Liknande ämnen

  1. Vad heter pastnipplarna?
    Av Matsaki i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2014-10-28, 19:31
  2. 900 -85 16v vad heter motor?
    Av Mattias Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 19:14
  3. Vad heter TV-serien?
    Av TurboDanne i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-05, 21:13
  4. Vad heter vakumslangen ?
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 20:23
  5. Sista hoppet för Saaben (Saab 9000)
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 10:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •