Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Oljekylare - Saab 9-5 -98

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Angry Oljekylare - Saab 9-5 -98

    Hej,

    Läckage oljekylaren, nedre anslutningen, känns det igen? Sökt och inte hittat svar på mina frågor...

    Jo, jag fick läckage och bytte o-ringarna.
    Nu efter 150-200 mils körning, läckage igen...

    Bytte ringarna som båda blivit skavda vid föregående montering (såklart, då jag inte visste vilket ömtålig väsen det rörde sig om).
    Döm om min förvåning när det efter montering av de nya ringarna läcker som ett såll med en tydlig stril...

    Ner med allt igen, se att jag lyckats skava de nya ringarna, trycker då på de gamla ringarna också samt laborerar med att flytta brickan från precis bakom muttern till att sitta mellan slangfästena men då blev det såklart för dåligt tätat på nedre = läckage.

    Nu har jag dragit tillbaka allting och haft på silvertejp på nedre bara för att försöka öka diametern lite så det blir tätt mellan slang/o-ring/kylare men likt förbaskat läcker det fortfarande.

    Så frågor:
    Är det en eller två o-ringar per slang?
    Skall o-ringen monteras på slangen först och då längst ut eller placeras i hålet på kylaren?

    Jag förstår inte hur jag misslyckas med detta men men, det finns folk till allt. Kan ni hjälpa mig?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Svarar på min egen fråga.

    Verkar som att den som sist bytt slangar (till nya fina) egentligen inte behövt göra det eller helt och hållet misslyckats med monteringen.
    Oljekylarens anslutningar var/blev ovala vilket med tid och tryck orsakat läckaget.

    En begagnad kylare med begagnade slangar, en tätning på varje slangände och problemet var borta.
    1998 9-5 2,0t Launch. Midnight blue. Beige tyginredning, elstolar, träpanel, AS2, 3".
    2000 9-5 2.3T Aero. Midnight blue. Beige läderinredning, ventilerade elstolar, träpanel, AS3, toning, vinge, 3"/2.5" twin,
    [SÅLD]2000 9-5 2,3T Aero. Solid svart. Grå tyginredning, grå panel, AS3 men inget i övrigt. Billigast i Sverige. Betydligt långsammare än den blå...

Liknande ämnen

  1. Byte av oljekylare till Saab 900 -97
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-29, 18:29
  2. Vilken SAAB orginal oljekylare är bäst?
    Av ClabbeHPC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2004-11-13, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •