Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur mycket kräm tål en automat (9-5) ?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258

    Hur mycket kräm tål en automat (9-5) ?

    Som rubriken lyder, hur långt kan man gå i innan man löper risk till ett potentiellt ras i låda i en automatväxlad Snaabel? Tål den mer eller mindre än en manuell? Kusar eller vridmoment, vilket har störst faktor? Inte planerat ett växellådsbyte framöver.
    Gäller en 2.0 BioPower från -08a. (blyga 7000mil)

    mvh

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    320hk+ om man håller ner nm.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Skarnes, Norge
    Inlägg
    286
    Typ 450 nm är max.
    Dag Bøsterud
    1990 Audi 100 Turbo Quattro Sport Exklusiv
    2005 Saab 9-5 2,0t Vector Sport

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    320hk+ om man håller ner nm.
    Och med att hålla ner vridet så har man ca.. ?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av little_e Visa inlägg
    Typ 450 nm är max.

    Okej, okej. Smärtgräns?

  5. #5
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Kusar eller vridmoment, vilket har störst faktor?
    Alltid när man snackar transmissionsdelar som koppling, växellåda, drivaxlar och så vidare, så är vridmomentet den enda faktorn. Hästkrafter har ingen betydelse alls.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Alltid när man snackar transmissionsdelar som koppling, växellåda, drivaxlar och så vidare, så är vridmomentet den enda faktorn. Hästkrafter har ingen betydelse alls.
    Tack! Är det 450nm som gäller då, som little_e nämnde? Vill helst inte att lådan ska ligga på gränsen till haveri.

  7. #7
    Och alltihop förutsätter ju en välskött felfri låda, och täta oljebyten med rätt olja.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    2 927
    Hirsch kör väl max 400Nm. Maptun och Nordic tror jag kör max 420Nm så någonstans där i mellan blir bra.
    Saab 9-5 Aero SC -04
    Saab 9000 Classic 2.0t -98
    Saab 99 16v turbo -82
    Kawasaki GPz900 -84, Kawasaki VN1500 -95,
    BMW 525d Touring 2012

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Råder lite delade meningar om hur mycket automatlådan tål men jag tror de svaren som hittat hit i tråden är ganska vettiga. Det är även viktigt att den som mappar gör ett bra jobb och tänker på att det är viktigt att lådan fortfarande ska växla mjukt och fint efter trimningen. Gör den inte det så kommer det inte hålla länge.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Och alltihop förutsätter ju en välskött felfri låda, och täta oljebyten med rätt olja.
    Absolut. Har alltid blivit servad under konstens alla regler sen dag 1 hos en genuin verkstad. Vet dock inte när/hur ofta de har gjort oljebyte i lådan. Är det efter ett speciellt miltal som man byter eller har det med åren att göra?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr Aero Visa inlägg
    Hirsch kör väl max 400Nm. Maptun och Nordic tror jag kör max 420Nm så någonstans där i mellan blir bra.

    Något sådant har jag också hört. Får väl testa mig fram.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    258
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    Råder lite delade meningar om hur mycket automatlådan tål men jag tror de svaren som hittat hit i tråden är ganska vettiga. Det är även viktigt att den som mappar gör ett bra jobb och tänker på att det är viktigt att lådan fortfarande ska växla mjukt och fint efter trimningen. Gör den inte det så kommer det inte hålla länge.
    Har varit insnöad på Nordic ett tag, men då de ligger 5 timmars bilresa ifrån mig så är jag lite kluven. Kikat lite på GDM Performance som ligger nära till hands. Men har ingen erfarenhet gällande deras mappningar och mjuka växlingar som du nämnde.

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av kitqeb Visa inlägg
    Absolut. Har alltid blivit servad under konstens alla regler sen dag 1 hos en genuin verkstad. Vet dock inte när/hur ofta de har gjort oljebyte i lådan. Är det efter ett speciellt miltal som man byter eller har det med åren att göra?

    - - - Uppdaterad - - -




    Något sådant har jag också hört. Får väl testa mig fram.
    Og for å sette dette med dreiemoment i et "Saab-perspektiv", så siteres det fra WIS for en 9-5 MY08:

    För att få mjukare växlingar och minimalt slitage i växellådan sänder TCM kontinuerligt information till motorstyrsystemet på buss om “maximalt vridmoment”, enhet Nm.

    Eftersom växellådan är konstruerad för att tåla ett maximalt vridmoment på 350 Nm (B235), >310 Nm (B235E, B308E) och >280 Nm (B205E, D223L), så sänder TCM normalt bussinformation “Maximalt vridmoment 350/330 Nm” men vid vissa växlingar, speciellt vid kraftig acceleration så begär TCM ett lägre “maximalt vridmoment” under den korta tid växlingen sker.

    Kun til informasjon.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Jag fattar inte den här fixeringen vid massor med vrid på låga varv, är väl bättre att växla ner ett par pinnar så behöver man inte oroa sej för att det ska rasa.

    400 Nm vid 6000 rpm är över 450 hk, så automatlådan pallar garanterat för seriös fortåkning, så länge man har mappat med lite eftertanke

    Senast redigerat av kingback den 2014-11-27 klockan 16:31. Anledning: Jag räknade fullständigt fel där, det blir 340 hk, fortfarande inte så tokigt men inte så roligt som jag fick det att verka..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Oljebyte var 500:e mil..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Trimchip och automatare?
    Av MattA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 11:13
  2. Kupefläkten, ska den dra så mycket kräm?
    Av Pumba i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-25, 10:05
  3. Hur mycket kräm kan man få ut?
    Av nozzen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 11:04
  4. hur mycket kräm drar en spridare?
    Av popeye i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 11:18
  5. automatare till manuell
    Av OneK i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •