Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: prestanda vinst 95 vs 98 oktan på 9-3 biopower?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    240

    prestanda vinst 95 vs 98 oktan på 9-3 biopower?

    Hej känner bilen av om man tankar 98 oktan istället för 95
    När jag tankar bensin i en biopower?
    Blir ju ca 25 hk extra när jag tankar e85 så då borde det väl
    Bli nån extra hk med 98 istället för 95
    Bilen det gäller är saab 9-3 2.0t biopower 2008

    Bensinen är ju rätt så billig nu så det känns mer ekonomiskt
    Att tanka bensin.
    SAAB TONAFISH POWER
    SAAB 9-3´08 Biopower

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Vitsen med högre oktantal är att högre tryck krävs innan bensinen självantänder vilket endast är värt något i turbobilar där trycket kan bli såpass högt att självantändning (a.k.a. "knackning") faktiskt uppstår.

    Du har en lättrycksturbo så nej, din bil kommer inte att knacka med 95 oktan. Så du kommer inte att märka någon skillnad på 95 och 98 oktan.

    För att svara på din fråga "känner bilen av om man tankar med 98 oktan istället för 95": Jag och nej. Det mäter inte själva oktantalet i bränslet. Dock känner den av om bilen börjar knacka och då drar den ner på laddtryck (=effekt). Så har man högt laddtryck (vilket du inte har), är det varmt ute och kör man med lågt oktantal så kommer bilen att knacka och då begränsas effekten.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Så egentligen Aero modeller 98 oktan medans alla andra modeller 95 oktan?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2008
    Inlägg
    667
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Vitsen med högre oktantal är att högre tryck krävs innan bensinen självantänder vilket endast är värt något i turbobilar där trycket kan bli såpass högt att självantändning (a.k.a. "knackning") faktiskt uppstår.

    Du har en lättrycksturbo så nej, din bil kommer inte att knacka med 95 oktan. Så du kommer inte att märka någon skillnad på 95 och 98 oktan.

    För att svara på din fråga "känner bilen av om man tankar med 98 oktan istället för 95": Jag och nej. Det mäter inte själva oktantalet i bränslet. Dock känner den av om bilen börjar knacka och då drar den ner på laddtryck (=effekt). Så har man högt laddtryck (vilket du inte har), är det varmt ute och kör man med lågt oktantal så kommer bilen att knacka och då begränsas effekten.
    Fast man har ju fler hästar med E85 jmf med BF95 även om man har lättrycksturbo. Det är väl bara pga det högre oktantalet? Känns som man borde ha några hästar till på BF98 jmf BF95? Eller är jag helt ute och cyklar?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag tycker det beror på hur man kör om man ska tanka 95 eller 98 oktanig bil. Som skrivits i tråden tidigare så gör det ingen skillnad om du har en lättryckare, trycket är så pass lågt.

    Jag kör dock med en lättryckare som har steg 1 men jag kör alltid 95 oktanigt, både sommar som vinter och jag har aldrig märkt att bilen reglerar ner trycket. Märker ingen skillnad mot 98 oktanigt. Dock så kör jag inte så hårt men ibland blir det ju några fullgasrepor/omkörning men har aldrig märkt av sämre effekt än på 98 oktanigt. Sen förstår jag inte riktigt folk som säger att 98-oktan ger lägre förbrukning. 98 oktanigt bör väl innehålla mindre energi än 95 -> högre förbrukning??
    Senast redigerat av manganish den 2014-11-25 klockan 13:51. Anledning: Glömde skriva att jag kör trionic 5 bil

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    528
    Jag bara chansar nu men de lär väl inte bara bero på oktan antalet det måste väl vara mjukvaran också som bestämmer just hk antalet?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Skillnaden mellan 95 och 98 skulle jag vilja påstå är inte möjlig att känna med en standardbil. Med en trimmad bil i extrema situationer (varmt, högt effektuttag osv) så kan man få mer effekt under samma förutsättningar om man kör 98.
    Om man har en SAAB med BioPower-funktion så är det i realiteten 2 olika program beroende på om man kör E85 eller bensin varför vinsten kan bli mycket större.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    SUNDSVALL
    Inlägg
    240
    Så slutsatsen är då på min bil 9-32.0t biopower är
    Bf95 = 175 hk
    Bf98 = 175 hk
    E85 = 200hk
    E75 = ?
    ??
    SAAB TONAFISH POWER
    SAAB 9-3´08 Biopower

  9. #9
    E75 = 197hk om den interpolerar linjärt mellan mapparna för Bensin (E5) och E85. Typ.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    När man snackar såhär små effektskillnader så är det inget man märker. För att man ska vara säker på att märka skillnad så bör man öka effekten med minst 30%. Det går dock mäta mindre skillnader. så skillnaden mellan RON95 och RON98 kan mycket väl vara mätbar men inte kännbar för föraren.

Liknande ämnen

  1. Tanka 98 oktan istället för 95 oktan?
    Av saab1991 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 74
    Senaste inlägg: 2012-06-08, 22:54
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-03, 00:54
  3. Hur stor vinst har åf på såld bil
    Av Aero_Jansson i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 23:06
  4. GM tog Saabs USA-vinst ?
    Av Tjurnacke i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-03-26, 16:58
  5. Dålig prestanda 9-3 SC 1,8t Biopower -08
    Av Martin 2445 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-13, 10:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •