Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Instrumentbelysning Saab 9-5 2004 byte av dioder?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Småland
    Inlägg
    57
    Medlem#
    13970

    Instrumentbelysning Saab 9-5 2004 byte av dioder?

    Har införskaffat mig en Saab 9-5 2.3t 2004 och märkte att lampan i instrumentpanelen för helljuset inte fungerade, inget allvarligt fel, men ändå något jag stör mig enormt på.
    Skruvade ner hela instrumentpanelen (som jag tidigare gjort en gång på min 9-5 Aero 2000 utan några som helst problem) men till min förvåning när jag fick ut panelen och öppnade upp... så såg jag att det var bara massa dioder som var fastlödda på kretskortet (vilket inte var fallet på min tidigare 9-5, då det var glödlampor med hållare som var hur lätt som helst att byta).

    Det jag funderar lite på är.. vart kan man få tag på sådana yttepytte små dioder för att försöka löda om den enda lilla dioden som tydligen är kass.

    Jag är inte så sugen på att lägga ut 500-1000kr på att få tag på en begagnad instrumentpanel i bra skick, enbart för att en liten j**la lampa inte vill lysa.

    Tacksam för alla tips, svar.
    / Johan
    Senast redigerat av Johan477 den 2018-06-24 klockan 19:21.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    624
    Utan att veta alls vad det är för dioder skulle jag säga ELFA... Har inte ELFA så är det nog jobbigt att hitta ersättare.
    SAAB 93 TurboX -08
    SAAB 95 2.0t -09
    Tech2 med CANdi

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    131
    Kan du inte plocka en diod från en oanvänd funktion, tex lägesindikator för automatlåda om du har manuell?

  4. #4
    Innan du byter dioder: Har du kontrollerat så att signalen att helljuset lyser når fram till instrumenthuset från reläerna vid batteriet?
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson Visa inlägg
    Innan du byter dioder: Har du kontrollerat så att signalen att helljuset lyser når fram till instrumenthuset från reläerna vid batteriet?
    Tänkte precis säga det, dioder som går sönder är ungefär lika ovanligt som att något annat elektriskt i samma krets går sönder - så kolla att dioden får spänning först innan du börjar löda!

  6. #6
    Har du kollat att helljuset fungerar, och att inte dina problem beror på en sprucken lödning i ljuskontrollreläet?
    Signaturlös

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av agehall Visa inlägg
    Utan att veta alls vad det är för dioder skulle jag säga ELFA... Har inte ELFA så är det nog jobbigt att hitta ersättare.

    Elfa har mycket men inte allt.

    Och det finns andra stora grossiter, t.ex. Farnell och RS Components
    och för den som har närhet till Västerås handlar man från dem via butiken Micro-Kit men de levererar även per post för den som inte kan svänga in i butiken på Gideonsberg
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 sportsedan(2004) linear plus byte av stereo
    Av Hulken888 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-15, 07:48
  2. Byte av dioder (stolsvärme)
    Av sverre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 18:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •