Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem med kopplingen

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Problem med kopplingen

    Hej alla!

    Här följer lite info:

    Saab 93 1.8T
    05:a
    Inga modifikationer vad jag vet.
    9500
    Jag har haft lite problem med kopplingen till och från känns det som. Någon gång fastande kopplingen i botten och efter lite stök blev den "normal" igen.
    Idag påväg hem från jobbet startar jag bilen och kör ut på vägen som vanligt tills jag känner något skumt under foten och något lossnar från vad jag tror är från över kopplingspedalen. Efter detta åkte jag in och försökte lysa lite för att se vad som hänt dock utan framgång. Jag kunde köra de 2 milen hem och stannade för att handla osv. Kopplingen kändes lite "slappare" än vanligt dock. Även jämfört med gasen och bromsen vars pedaler är stela om man rycker lite i dom.

    Följande objekt lossnade:


    Jag har väldigt bristande bilkunskaper och vet ej om jag vågar fortsätta att köra eller inte. Någon av er som har koll på vad som hänt?

    Mvh

    Erik

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142
    Det är returfjädern till kopplingspedalen. Den hjälper helt enkelt till att dra upp pedalen.
    Saab 900i 1998
    Saab 9-3 2.0t vector 2006 Maptun steg 1
    Saab 9-5 2.3t vector 2008

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svaret. Kan jag köra utan den? Bör jag åka in och fixa på verkstan eller kan man enkelt sätta dit den igen?

    Mvh

    Erik

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    46
    Medlem#
    9142
    Jag har aldrig bytt den själv, men det borde inte vara några problem. Det går nog bra att köra utan tills du fixat det om du hjälper pedalen upp med foten.
    Saab 900i 1998
    Saab 9-3 2.0t vector 2006 Maptun steg 1
    Saab 9-5 2.3t vector 2008

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    Du borde nog byta den.
    Det är ett litet gult plastclips som håller fast fjädern som brukar gå av och i mitt fall gjorde det att pedalen inte gick högt nog för att farthållaren skulle fungera.
    Sen kändes ju pedalen väldigt slapp utan den men att köra till dess du får tid på verkstad borde inte vara farligt. Trångt och bökigt att komma åt så jag försökte inte ens byta själv. Det verkar vara ett underdimensionerat clips då jag fått byta två gånger.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av OveS Visa inlägg
    Du borde nog byta den.
    Det är ett litet gult plastclips som håller fast fjädern som brukar gå av och i mitt fall gjorde det att pedalen inte gick högt nog för att farthållaren skulle fungera.
    Sen kändes ju pedalen väldigt slapp utan den men att köra till dess du får tid på verkstad borde inte vara farligt. Trångt och bökigt att komma åt så jag försökte inte ens byta själv. Det verkar vara ett underdimensionerat clips då jag fått byta två gånger.
    Stort tack för svaret!

    Men varför påverkar det farthållaren om denna fjäder har med kopplingen att göra?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 479
    Det sitter en liten strömbrytare för farthållaren vid både kopplings- och bromspedalerna. Dessa har funktionen att koppla bort farthållningen när någon av pedalerna trycks ner. Om kopplingspedalen hänger ner lite från sitt översta läge så hindrar strömbrytaren att farthållaren aktiveras. Vid bromspedalen sitter dessutom strömbrytaren för bromsljuset men den har inget med farthållaren att göra.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det sitter en liten strömbrytare för farthållaren vid både kopplings- och bromspedalerna. Dessa har funktionen att koppla bort farthållningen när någon av pedalerna trycks ner. Om kopplingspedalen hänger ner lite från sitt översta läge så hindrar strömbrytaren att farthållaren aktiveras. Vid bromspedalen sitter dessutom strömbrytaren för bromsljuset men den har inget med farthållaren att göra.

    Ok.

    Har bokat tid på onsdag för en firma att kika på det. Skönt att det troligtvis inte är något allvarligare iallafall.

Liknande ämnen

  1. Farthållare: Problem med kopplingen.
    Av sebbezz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-04-19, 16:48
  2. Problem med kopplingen
    Av _coffe_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-05-23, 20:27
  3. Problem med kopplingen
    Av Foffe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-20, 14:13
  4. Problem med kopplingen
    Av guzten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 22:22
  5. Problem med kopplingen
    Av SF i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2004-12-03, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •