Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab 9000 A50 2.0T 1998 ABS lampan lyser.

  1. #1

    Saab 9000 A50 2.0T 1998 ABS lampan lyser.

    Hej där!

    Jag har nu använt den Saaben jag har gjort trådar om tidigare här på Turbo Club ett tag. Mitt problem nu är att min ABS lampa har börjat tändas lite då och då, (mer och mer frekvent).

    Det finns inget "speciellt" som händer när den tänds utan det kan ske lite när som. ABS fungerar fortfarande, jag har testat att bromsa hårt på halt underlag, och den lyser fortfarande. (Jag har inte lyckats att bromsa på halt när det faktiskt har lyst utan i mellan.) Min första tanke här är att det kan vara fel i ABS-givaren, något som kan vara lite vanligt på dessa bilar. Bilen har gått 17600 mil och har inga andra elfel, i alla fall inte just nu.

    Min fråga här är lite vad mitt nästa steg ska vara. Jag vet ju inte att det är ABS-givaren som krånglar. Det är därför jag vänder mig hit. Det lättaste hade varit att läsa av Saabens felkoder, men det kan jag tyvärr inte göra just nu. Ska jag montera av däcken och försöka kolla på om det är något som "ser" fel ut? Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Kanske ska man bara lämna in bilen men då blir jag av med den och jag har ganska stort behov av bil just nu.

    Så får att sammanfatta, vad tycker ni jag ska göra och hur felsöker jag detta problemet på bästa sätt? Jag vill bli av med bilen så lite som möjligt och försöka betala så lite som möjligt för att laga det.

    Med vänlig hälsning, Pontus Andersson.

  2. #2
    Det verkar inte som att jag får så mycket svar här just nu.

    Jag tänkte bara berätta att den inte har lyst på ett tag nu. Det jag planerar att göra är att tvätta/kolla över den ABS plattan som sitter bakom bromsen, förutom det kan jag inte komma på vad mer jag ska göra.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Troligtvis en glappande givare men det är fyra att välja på. Ut på en knöglig grusväg så får du säkert upp felet. Åk till en Saab verkstad och läs ut felkoden.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Det billigaste att göra är det du tänker göra,kolla om det är skit eller en krans som är sprucken. Däremot sparar du nog mycket tid på att läsa ut felkoden.
    /M
    Akta skinnet!

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    De flesta fel på ABS (Mark IV) på 9000 1993-1998 glapp i givare (sällan givaren i sig som är paj) eller skit i ABS-kransen. Har fixat bilar både där det varit smuts i kransen och faktiskt fått byta någon krans/knut för att kransen var så rostig så avståndet mellan taggarna inte alls var vad det en gång i tiden var.

    När det är glapp så är det tyvärr inte så lätt och hitta vilken givare det är, om det är permanent avbrott till nån givare är det lättare för då räcker det med att man tar och mäter motståndet över givaren med en multimeter.

  6. #6
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    börja att rengöra kransarna om du inte vill läsa ut felkoderna

  7. #7
    Jag fick svar av en person här på forumet som kanske kan hjälpa mig med felsökning. Det är verkligen till och från när de fungerar. När ABS lampan tänds fungerar dock inte ABS'en alls längre utan alla däck slutar att fungera. Tänds dock mer sällan.

  8. #8
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    låter som ett elglapp,,,,,,,,,

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Troligtvis en glappande givare men det är fyra att välja på. Åk till en Saab verkstad och läs ut felkoden.
    Enda att göra, men tror svaret blir vä fram.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Enda att göra, men tror svaret blir vä fram.
    Då kan jag lägga en peng på höger fram. (Båda fram är bytta på min med ett års mellanrum, (Kabelbrott så det går att skarva och reparera om man vill).

Liknande ämnen

  1. ABS-lampan lyser Saab 9000, får inte ut felkoden.
    Av Nille83 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 01:24
  2. Saab 9000 ABS-lampan lyser, vad kan vara felet?
    Av filipstoll i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-10-14, 23:14
  3. [LÖST] Lysande CE efter byte av DP och eget t5suiteprogram 9000 -95
    Av nixon89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 10:06
  4. 9000 cse -93 abs lampan lyser
    Av klracing i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-09, 10:11
  5. ABS-lampan lyser 9000 -92
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-09-01, 22:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •