Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 42

Ämne: Startproblem 9000

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Arne 2226 Visa inlägg
    Drar du den vita och slår på tändningen så kommer du att se en centimetertjock stråle stå rakt upp i taket

    Om du gör ett startförsök med allt monterat så kan du sedan lätta på banjoskriven på fuelrailen för att se om du har tryck. Ha en trasa runt den så att du inte sprayar motorrummet med bensin.
    Dåligt med tryck - kolla bränslefilter

    Om bilen får stå orörd 15-20 minuter efter ett startförsök och du sedan lossar lite på banjoskruven på fuelrailen så ska det finnas ett resttryck kvar.
    Dåligt med tryck - kolla den bränslepumpens vita ventiles funktion, det sitter en kula i den som fungerar som en backventil.

    Jag vet inte hur man kollar bränsletrycksregulatorn.


    Hur gjorde du förresten då du bytte bränslepump - hela armaturen eller bara pumpen?
    Hejsan
    Jo jag köpe en komplett pump från bildelsbasen, jag har öppnat banjoskruven oxå och satt på tändningen men det kommer ingen bränsle från den heller.
    Läste nånstans att pumpen kunde vara pluggad i botten där den suger upp bränslet så man skulle inte glömma ta bort den innan man monterade bränslepumpen i tanken.
    Min vanliga otur i så fall.
    Får kolla upp det imorgon igen.

  2. #22
    Steg 1 Arne 2226s avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    ABC-län
    Inlägg
    1 236
    Medlem#
    2226
    Citat Ursprungligen postat av krille71 Visa inlägg
    Hejsan
    Jo jag köpe en komplett pump från bildelsbasen, jag har öppnat banjoskruven oxå och satt på tändningen men det kommer ingen bränsle från den heller.
    Läste nånstans att pumpen kunde vara pluggad i botten där den suger upp bränslet så man skulle inte glömma ta bort den innan man monterade bränslepumpen i tanken.
    Min vanliga otur i så fall.
    Får kolla upp det imorgon igen.
    Som jag förstått det så sitter pluggen på själva pumpen om man köper den elektriska pumpen och byter ut den inne i armaturen, inte om man köper hela armaturen.

    Innan du river pumpen kan du skruva bort banjoskruven och trycka ner slangen i en burk - kör sedan pumpen genom att bygla pumpens elmatning i säkringsfacket - du fick en länk där det beskrevs, säkring 14 och 22.

    Om du inte kan fylla burken är det något med den begagnade pumpen som strular. Får du ström fram till pumpen?
    /arne 2226
    95 2.3t SC bio -08|95 2.0t|9-3 2.0t-99|9-3 2.0t-00|Brenderup LV1000B|Säker H -72
    Tidigare: 95 2.3t bio -07|V40 T4 |9000 CSE 2.3t|9000 CS 2.0i |95 2.0t |9000 CDE 2.3i |900S | Granada Combi |Granada Coupe 2.6 |99 dubbelförgasare |99 dubbelförgasare

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Du måste veta om pumpen går eller inte ?
    Lossa el sladdar vid pumpen (du ser + och –), även slangar press o retur och sett ett finger på press sida,vita nipell, koppla din batteriladdare, , och dutta på lite ström, knapp on- off. Om pumpen lever då ska du känna soppa på fingret och höra pumpen. Sen kan man söka vidare, men en sak i taget annars hamnar du i dimma och hittar inte vägen ut.
    Senast redigerat av George den 2014-12-01 klockan 19:48.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jag bokade tid hos Mekonomen för en felsökning istället.
    Och visar de på nått lättare fel som jag själv kan fixa så gör jag det, men om det är nått värre så får dom laga handlar igentligen om ekonomin, billigare göra jobbet själv im man kan, men annars så får dom lov att grejja det åt mig.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Ringde Mekonomen verkstad idag och frågade hur det går med felsökningen, och fick som svar att dom felsökte bilen igår hela dagen + idag också och troligen får dom fortsätta imorgon oxå.
    Dom har inte en blekaste aning vad det kan vara för fel på min Saab 9000 2.0i -96 årsmodell.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av krille71 Visa inlägg
    Ringde Mekonomen verkstad idag och frågade hur det går med felsökningen, och fick som svar att dom felsökte bilen igår hela dagen + idag också och troligen får dom fortsätta imorgon oxå.
    Dom har inte en blekaste aning vad det kan vara för fel på min Saab 9000 2.0i -96 årsmodell.
    Har ingen koll på 9000-96 alls. Men liknande (!) problem upplevde jag på min 9000CD-90. Det renderade iallafall att jag bytte motorstyrdon. (I mitt fall Bosch, i din kärra = ingen aning).
    Vet ej ens om dessa hade T5 styrning, men antar att dessa gick med Bosch Motronic.
    Får du gnista, får du soppa (med rätt tryck?) och luft så borde motorn tända om saker inte sker i sammelsurium. Luft är sällan problemet. Lukta och kolla stift, färg. (Sorry inte läst genom hela tråden...)

    /Lufto
    Senast redigerat av Lufto den 2014-12-04 klockan 20:02.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jaha, då blev det inget besked om bilen 3dagar med felsökning på mekonomen verkstad lutar åt nått jävligt sim dom inte kommer på.
    Undra vad den här notan kommer att kosta mig, debiterar dom tim penning så lär jag vara ruinerad för resten av livet.

  8. #28
    Varför lämnar du inte bilen på en SAAB-verkstad? Där brukar det finnas mekaniker som kan SAAB.
    Signaturlös

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Varför lämnar du inte bilen på en SAAB-verkstad? Där brukar det finnas mekaniker som kan SAAB.
    Vet faktisk inte det, mekonomen verkstan låg bara 200m ifrån och tyckte det kunde vara seriöst på nått vis, hellre mekonomen än nån bluff verkstad med bakom hörnet garanti.

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Hade en 9000 aero årsm 97 automat som höll på och jäkla precis som din och min soppa pump helt nybytt och funka. Så tänkte kanske är nåt fel på larmet så startspärren eller liknande påverkar så ej bilen startar.. jag skicka styrboxen till maptun och dom tog bort startspärren och så fort jag testa så hoppa bilen igång...så även om du ej behövt anv larmet tidigare så kan någon komponent nu gått sönder och nu gör så ej bilen startar...

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Hade en 9000 aero årsm 97 automat som höll på och jäkla precis som din och min soppa pump helt nybytt och funka. Så tänkte kanske är nåt fel på larmet så startspärren eller liknande påverkar så ej bilen startar.. jag skicka styrboxen till maptun och dom tog bort startspärren och så fort jag testa så hoppa bilen igång...så även om du ej behövt anv larmet tidigare så kan någon komponent nu gått sönder och nu gör så ej bilen startar...
    Kan ja va nått sådant, men jag har inget larm på bilen, finns i allafall inget som blinkar i framrutan nånstans, kanske kan vara så att bilen är utan larm eller så är den bortkopplad sen innan jag köpte den.
    Jag hoppas nånstans att verkstan ringer på måndag och säger att bilen är fixad.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53
    Klåparverkstad.

    Bränsle och tändning är vad det handlar om.

    Får du fram bränsle till railen så lossa en spridarkontakt och kolla med testlampa. Ska blinka när du vevar runt motorn.
    Kolla sen tändning genom att lossa tändkasetten, stoppa i stift i den som du jordar mot blocket och veva runt motorn.

    Finns det vss på bilen som har gått in så bryter det både bränsle och tändning.

    Försök hitta någon med Tech 2 som kan kolla lite värden.

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Att det ej blinkar i rutan kan vara trasig diod. Så gör som linkan skrev kolla tändningen och om pumpen går vid startförsök. Och byt verkstad har dom inte hitta felet på 3 dar då är dom totalt inkompetenta och du blir tyvärr ruinerad och då 9000 ej har nåt värde är det katastrof.

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Gör som George skrev i inlägg #23. Med spänning på ska bränslepumpen surra och du ska få ut soppa ur en av ventilerna.
    Då har du frisk förklarat den beg. pumpen sedan kan du leta vidare med larm och VSS problematik mm.
    Men ta en sak i taget. Vad säger verkstan med vad dom har gjort ? Du får ange ett max. pris på reparationen.

  15. #35
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Gör som George skrev i inlägg #23. Med spänning på ska bränslepumpen surra och du ska få ut soppa ur en av ventilerna.
    Då har du frisk förklarat den beg. pumpen sedan kan du leta vidare med larm och VSS problematik mm.
    Men ta en sak i taget. Vad säger verkstan med vad dom har gjort ? Du får ange ett max. pris på reparationen.
    Än så länge har jag bara begärt en felsökning med deras OBD2 eller vad dom nu använder för att kunna säga vad som kan vara felet.
    Tror dom har bättre OBD än den jag provade och inte visade något nör jag använde Torque till android telefonen.

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    906
    Dom kommer kanske inte åt din bil heller om det tagit 3 dar. Det bästa är att lämna bilen till auktoriserad Saab verkstad dom rätt felsökare för Saab. Min förra 9000 kom dom inte åt pga larmet låg och blocka. Trist att det jävlas då 9000 bara brukar rulla och gå.

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Äntligen ringde mekonomen idag och sa attdom hade fixat felet, det var ändå den nya bränslepumpen som jag köpte från skroten som var trasig.
    Men mu är det fixat bilen startar och går
    Kostnad för felsökning och reparation slutade på 1350kr
    Inte så farligt enligt mig, äntligen får man ge sig ut och njuta av sin Saab 9000.
    Tack alla för hjälpen endå.
    De fanns några som gissade rätt men som sagt byter man saker så förmodar man att dot ska fungera.

  18. #38
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Beg. är alltid en chansning, prova grejerna på bänk innan man monterar (om det går) är alltid bra.
    Bra pris på rep. Det är billigt att puttra 9000 !!

  19. #39
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Borås
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Ja visst är det, men nu har jag annat problem, tydligen har nån vakumslang lossnat för tomgången hoppar mellan 0 - 1000 varv om man inte försöker hålla jämn gas, får kolladet till helgen men nu fungerar pärlan i allafall.

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Det kan vara så enkelt som att den behöver ny adaption (om batteriet varit bortkopplad).
    Varva upp till 3000 och håll i några sek. och låt den sedan reglera tomgången själv, repetera 2-3 ggr.

Liknande ämnen

  1. Startproblem 9000 2,3t -98
    Av GlennB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2021-03-24, 08:49
  2. Startproblem 9000 2.3T -97
    Av rondellen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-06-24, 22:22
  3. [LÖST] Startproblem 9000 T16 -87
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-02-25, 20:39

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •